• Empresa
  • Els casos amb més èxit del 2020

Els casos amb més èxit del 2020

Les mascaretes han protagonitzat els dos casos d’èxit més llegits de l’any, però el ‘top 10’ també conté gelats, cireres, llet, anís i més

Les mascaretes i el material sanitari protagonitzen els casos d'èxit més llegits del 2020 | iStock
Les mascaretes i el material sanitari protagonitzen els casos d'èxit més llegits del 2020 | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
28 de Desembre de 2021

En un any marcat per la covid-19, els articles sobre la pandèmia han estat sovint els que més han interessat als lectors de VIA Empresa. Però per relaxar l’excés d’informació relacionada amb el coronavirus, també hem observat una tendència a llegir reportatges que no tenen res a veure amb la situació sanitària. La secció Cas d’èxitno ha estat una excepció: els dos articles més llegits del 2020 han estat sobre empreses dedicades a produir mascaretes i material mèdic. Però en els primers llocs el que sobretot hi trobem és menjar. Aquests són els 10 casos d’èxit més llegits de l’any:

1. ‘Maskplus, la reinvenció del tèxtil per aïllar la covid-19’

La iniciativa Maskplus va arribar als lectors de VIA Empresa en ple confinament i quan la comunitat científica començava a posar-se d’acord sobre la necessitat d’utilitzar massivament mascaretes per reduir els contagis de covid-19. És una projecte sorgit de cinc empreses de la Conca d’Òdena, una de les zones que més van patir els efectes del coronavirus a l’inici de la pandèmia, amb un tancament perimetral que l’aïllà durant unes setmanes de la resta de Catalunya. Les empreses Diutex, Alfil.be, Waterlogies, Barcelona Technical Consultancy i Leicester Trade Center són les inventores de les mascaretes Maskplus, reutilitzables més de 100 vegades per a infants i adults.

2. ‘Marie Claire, l’empresa que va rebutjar la deslocalització’

Només una setmana abans, havíem explicat la història de Marie Claire, una empresa valenciana que tradicionalment fabricava roba interior i que el coronavirus va empènyer a reinventar-se i produir material sanitari. Aquest canvi d’estratègia ràpid va permetre a l’empresa evitar l’ERTO per a unes 150 treballadores, mesura que moltes altres empreses de tots els sectors van aplicar i continuen aplicant. Marie Claire es troba a Vilafranca, un petit poble de Castelló, una ubicació per la qual sempre ha apostat de manera ferma tot i la deslocalització de moltes altres empreses de la zona.

3. ‘Helados Estiu, el triomf dels gelats del supermercat’

El tercer Cas d’Èxit més llegit de l’any comença amb el conjunt d’empreses dedicades a l’alimentació. El tema estiuenc parla sobre Helados Estiu, que només fabrica per a Mercadona i factura 61 milions d’euros anuals. Si bé els gelats eren tradicionalment un producte que pràcticament només es consumia a locals especialitzats, la població cada vegada en compra més per menjar-los a casa. Aquest canvi d’hàbit ha impactat directament en el compte de resultats de la companyia valenciana. Actualment, dona feina a 172 persones i ha llançat a l’exterior el Wao Mochi, un dels productes que més èxit han tingut d’Helados Estiu.

4. ‘Obbio, el supermercat eco més gran de Catalunya’

La següent empresa que s’ha introduït en el top 10 també està relacionada amb l’alimentació, però en aquest cas, forma part del sector de la gran distribució. Els supermercats Obbio venen productes biològics i ecològics a dues botigues de Barcelona. L’aposta pel menjar saludable els ha portat a facturar 3,5 milions d’euros en els set anys que porten oberts. Amb 47 persones en plantilla, tenen un establiment Obbio al número 177 del carrer Muntaner i un altre al 47 de la Ronda de Sant Pere.       

5. ‘Cerima Cherries, les cireres de la Ribera d’Ebre que han conquerit el món’

El menjar saludable segueix present en el següent lloc del rànquing. El principal productor de cireres de Catalunya es diu Cerima Cherries. Va néixer al 2004 i actualment té 450 hectàrees de plantacions i factura quatre milions d’euros. Tot això passa a Tivissa, un poble que no supera els 1.700 habitants. Del total de producció, un 95% s’exporta, especialment al Regne Unit. Entre els reptes més immediats per a l’empresa hi ha l’aterratge a nous mercats, com Sudàfrica, el sud-est asiàtic i la Xina.

6. ‘Granja Armengol, pagesos i artesans de la llet mil·lenària’

Passem de la fruita a la llet. El model de negoci i la història de Granja Armengol van protagonitzar el primer Cas d’Èxit de l’any i es troba en el número sis de la llista de més llegits. Tot i que la compra de la primera granja de la família propietària de l’empresa data del 1086, no va ser fins al 1951 que es va endinsar en la comercialització de la llet. Després de diverses generacions treballant-hi, el 2018 Granja Armengol va facturar prop de cinc milions d’euros. Compten amb 15 botigues pròpies repartides per Catalunya, a més d’abastir establiments d’altres marques.    

7. ‘MedSIR, del fàrmac contra el càncer a evitar l’ingrés a l’UCI per covid-19’

En el lloc set dels casos d’èxit més llegits torna un reportatge relacionat amb el coronavirus. És sobre MedSIR, una empresa d’assajos clínics mig catalana i mig dels Estats Units. La seva activitat sempre s’havia centrat en l’ús de fàrmacs per reforçar el sistema immune dels pacients oncològics, però va decidir canviar de rumb amb l’arribada de la pandèmia. Ho va fer amb el llançament del projecte Copernico, adreçat a accelerar la recuperació dels infectats pel virus i a evitar l’empitjorament dels casos més greus i, per tant, disminuir els ingressos a l’UCI.

8. ‘Anís del Mono no és beguda per a joves’

L’última empresa representant del sector alimentació i begudes del top 10 és Anís del Mono. Just abans de l’esclat de la pandèmia i la declaració de l’estat d’alarma, VIA Empresa explicava als seus lectors el passat, present i futur de la marca d’anís badalonina. Després de 150 anys en marxa, la icònica fàbrica es manté intacta, tot i que hi ha introduït la tecnologia necessària per ser competitius. Essent l’anís una beguda que no ha protagonitzat una reinvenció -com la ginebra o el vermut- per popularitzar-se entre els joves, les vendes del sector cauen cada any una mica més. Però en el marc de les baixades del sector, Anís del Mono es manté com la menys perjudicada.

9. ‘Port Aventura, 25 anys d’un Dragon Kahn de Disney’  

El parc temàtic més important de Catalunya ha complit 25 anys aquest 2020, entre tancaments i restriccions obligades pel coronavirus. L’aniversari ha estat amarg, però Port Aventura es manté com el sisè complex d’aquest tipus més visitat d’Europa. Si bé als inicis hi havia la voluntat que es convertís en la seu de Disneyland a Europa, el canvi de plans no li va anar gens malament. Abans de la pandèmia, rebia uns 4,5 milions de visitants cada any.

10. ‘Maxchief Europe, la pime catalana que fa la volta al món’

I el rànquing de casos d’èxit més llegits del 2020 el tanca una pime catalana que ven mobiliari plegable a 80 països. És Maxchief Europe, una societat de capital mixt català-taiwanès. En aquesta empresa, tot és simbolisme: va néixer el 8 d’agost del 2008. Què té d’especial aquesta data? Era el dia que començaren els Jocs Olímpics de Pequín i el número 8 indica sort a la Xina. Una aventura iniciada en plena crisi econòmica que en només 12 anys ja en viu una segona. De la mà dels socis taiwanesos, esperen sobreviure amb èxit la covid-19.