"Galetes bones fetes per bones persones". Aquest és el lema d'El Rosal, una empresa social dedicada a l'elaboració de dolços que va començar el 1920 com un petit obrador a Tàrrega. A principis dels 2000, el projecte va passar a mans de l'Associació Alba, entitat que treballa per a millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i malaltia mental
Des de llavors, El Rosal ha crescut exponencialment fins a arribar als 22.000 quilos l'any i donar feina a una quinzena de persones amb discapacitat.
Un petit obrador a Tàrrega
La història del Rosal es remunta al 1920, quan Josep Serra impulsa un petit obrador a Tàrrega per fer-hi unes galetes úniques a partir de les neules. Pastisser d'ofici, havia perfeccionat els seus coneixements a establiments emblemàtics com la Pastisseria Boix de Sarrià.
A Tàrrega disposaven d'una petita botiga i ben aviat les seves galetes neules, cubans, vanos i carquinyolis van aconseguir molta popularitat a la comarca. Tot gràcies a una recepta secreta i ben guardada. Les galetes El Rosal també es comercialitzaven per tota Catalunya en forns de pa i pastisseries amb marca El Rosal o amb marca blanca, fins a assolir un alt reconeixement en el territori. Gent d'arreu del país es desplaçava fins a Tàrrega per comprar-ne, especialment les neules per Nadal.
El relleu a El Rosal
El negoci es manté a la família i el fill del fundador, Lluís Serra, pren el relleu. Es manté l'aposta per un producte de qualitat i artesà. Fins que el 1998 es jubila i, sense possibilitat d'un relleu generacional, es planteja el tancament. Però va aparèixer l'oportunitat de passar el negoci a l'Associació Alba.
I amb el traspàs, també reben la recepta secreta, com explica Núria Cendoya, responsable del Rosal: "Quan el senyor Serra ens va ensenyar la formulació, ens va dir que si treballem amb mantega bona, no fracassaríem. Treballem amb els mateixos ingredients". I així ho van fer.
Cendoya: "La clau de l'èxit és fer un producte que sigui honrat"
I en dues dècades han passat de produir 1.000 quilos l'any a fer-ne 22.000, exportant alguns dels seus productes a Rússia, Bèlgica o Alemanya. I donant feina a persones amb discapacitat. "La clau de l'èxit és fer un producte que sigui honrat", resumeix Cendoya.
I al Rosal tenen clara la seva missió, que és al centre del projecte: "L'objectiu és donar feina a persones amb discapacitat". Per aquest any esperen superar els 500.000 euros de facturació: "Facturem poc, però donem molta ocupació, és un dels nostres èxits".
Un producte artesà i de qualitat
El Rosal ha mantingut pràcticament igual la recepta original i l'aposta per l'artesania i la qualitat. "La galeta es fa manual, una a una. I la qualitat són els ingredients", resumeix Cendoya. Mantega del Cadí, farina d'Artesa de Segre i ous de veritat. Els tres pilars del producte.
Una aposta important va ser el redisseny dels embalatges, que els va obrir les portes de botigues gurmet de països com Alemanya o Rússia. Una aventura que es va acabar quan van decidir canviar el disseny per un més econòmic. Actualment, els seus productes es poden trobar a botigues de proximitat de tot el país i algunes grans superfícies com Bon Preu o Caprabo.
A hores d'ara, bona part de la facturació d'El Rosal provés de les vendes de Nadal i un dels objectius és la desestacionalització. Ho han fet amb unes roses comestibles per Sant Jordi i volen continuar explorant-ho.
L'arrugat, l'èxit d'un fracàs
El 2009, El Rosal guanya gran popularitat amb la invenció d'un nou dolç: l'arrugat. La seva història d'èxit té l'origen en un fracàs. "A un dels treballadors de l'obrador no li sortien bé les neules. Cada dia teníem muntanyes d'un producte lleig i arrugat, però molt bo", explica Cendoya. I van decidir col·locar-lo al restaurant de l'Associació Alba. Agradaven molt.
Així, van apostar per construir el relat de l'arrugat, contant la "bonica història que hi ha darrere". "Molt lligat als nostres propòsits: donar oportunitats a persones que aparentment els hi costaria treballar en altres llocs", afegeix. I potencien l'arrugat, un producte que simbolitza "una segona oportunitat, aparentment lleig, però que amaga una galeta molt bona i amb molt valor social". Ja és el 80% de la seva producció.
El compromís social
Com remarca la Núria, el projecte del Rosal és molt més que fer galetes i dolços: "El nostre fi és créixer, però sempre conservant els nostres valors de qualitat, artesà i ocupació social. Com més puguem vendre, més gent ocuparem".
Aquesta filosofia és que va portar a Núria Cendoya fins a l'Associació Alba i El Rosal. Després de 17 anys com a propietària d'un gimnàs, va fer un canvi radical: "Quan vaig fer 40 anys, vaig decidir que m'agradaria entrar en un projecte social". I això ho va fer. Primer, a la Fundació Trueta de Vic i, després, ja a Alba.
Cendoya: "Jo pagaria per treballar aquí"
"Jo pagaria per treballar aquí. És una feina molt agraïda, perquè veus que, en el teu dia a dia, beneficies gent que no treballaria en altres llocs. En economia social, els beneficis van directe a la persona i no a engrossir les butxaques d'un cap, és el sentit de la vida".
I destaca la importància de donar oportunitats a les persones amb discapacitat: "Imagina't que et lleves cada dia sense treballar. Són persones que no les contracten enlloc. El sou és bàsic per tenir casa, menjar i tenir una vida digna. És un dret vital bàsic per ells".