Escarré Automatización y Servicios va néixer el 1990 amb la voluntat de col·laborar en l'automatització de la indústria tèxtil catalana i espanyola. El seu impulsor va ser Agustí Escarré, que havia treballat en empreses italianes i alemanyes dedicades al control d'empreses tèxtils. "Pensava que s'havia de crear una empresa a Espanya dedicada al servei al client, sobretot perquè les necessitats eren cada vegada més grans en l'automatització. Aquell moment era efervescent, no es podia deixar perdre", explica.
Va ser als anys 90 quan van començar a arribar al mercat industrial els primers microprocessadors. I el sector tèxtil va ser dels primers a introduir-los a la seva maquinària. Un àmbit que, des de la revolució industrial, ha estat pioner en la transformació de la indústria, adoptant cada vegada les noves tecnologies.
Creadors de tecnologia
En una primera etapa, Escarré importava productes d'altres països i els distribuïa a fàbriques de l'Estat. Però, van canviar ràpidament: "No en teníem prou amb el que estàvem important i vam desenvolupar els nostres productes amb una filosofia molt més oberta". Del hardware al software, tot plegat des de la seva seu central a Barcelona. Els seus àmbits d'especialització eren el tint i els acabats.
Però no va ser fàcil: "Va ser un gran canvi, ningú creia amb nosaltres i ho vam aconseguir, vam ser pioners".
Escarré: "Vam ser ràpidament líders a Espanya"
En poc temps, ja dominaven el mercat: "La clau de creixement va ser l'especialització i el servei. No hi havia un nivell d'especialització d'aquest tipus i que pogués invertir molt en gent amb capacitat i en el servei. Vam ser ràpidament líders a Espanya".
El fet de desplegar els seus propis productes, els permetia pensar únicament en les necessitats del client. "El nostre pensament era molt tècnic, més que informàtic", resumeix Escarré. Solucions a mida per cada fabricant per automatitzar els seus processos de fabricació.
Escarré: "L'eficiència és bàsica"
L'objectiu final d'aquesta transformació és sempre l'eficiència. "L'eficiència és bàsica", emfatitza Escarré. Això s'obté a través del control de cada procés, obtenint les dades fonamentals per treure el màxim rendiment i evitar pèrdues. Un altre pilar de l'automatització és la traçabilitat, poder saber el recorregut de cada teixit i l'empremta que deixa.
A més, cal apuntar que les grans marques de moda com Inditex i Mango, clients principals de la majoria d'empreses tèxtils catalanes, empenyen en aquest sentit i exigeixen als seus proveïdors a disposar de dades i la traçabilitat. "Si volen treballar amb marques tractores, necessiten aquests indicadors i saber, per exemple, quants litres d'aigua gasten per cada quilo de teixit", explica Escarré, que afegeix: "L'única forma és tenir la màquina automatitzada i tots els controls".
La crisi de la globalització
A principis del 2000, el sector tèxtil va patir una greu crisi arran de la globalització. Moltes marques van deixar de comprar a Catalunya i van començar a importar teixit d'Àsia, a un cost molt més menor. La conseqüència és que van començar a invertir cada vegada menys en transformació digital i moltes fàbriques van tancar. La situació d'Escarré era també delicada.
Per això, van decidir obrir nous mercats i el 2006 van decidir implantar-se a Brasil, amb una seu i una fàbrica. Tot i que els inicis no van ser fàcils, perquè era un mercat molt tancat, l'èxit va arribar: "Ha aconseguit ser un gran país amb un gran futur. Ha estat la nostra punta de salvació".
I després van arribar Perú, Argentina, Colòmbia, Mèxic i Equador. Fins a arribar a l'actualitat, on més del 70% de la seva facturació ve de Llatinoamèrica. Entre els seus clients del continent, hi ha gegants com Vicunha Manufacturas Eliot.
La indústria 4.0
Escarré va començar amb l'automatització de les fàbriques i, amb els anys, va aparèixer ja la revolució 4.0. Les bases de dades, el treball en núvol o els sistemes ERP s'han convertit en imprescindibles per les empreses. "Ens hem continuat especialitzant per poder monitorar i controlar tot el procés, des de que entra un fil fins que surt un teixit. La nostra especialitat ha anat creixent fins que estem en una aplicació molt potent", destaca el fundador.
Escarré: "Soc optimista amb el futur del sector a Catalunya"
"L'única forma de subsistir és controlar els costos i tenir uns indicadors per controlar-ho", assenyala sobre les necessitats del tèxtil. En aquest sentit, creu que els empresaris veuen aquesta necessitat i tots hi volen apostar. La crisi dels 2000 els va fer acumular anys de retard en la digitalització, però ara és un camí imprescindible. I és que en un àmbit on els marges són cada vegada més petits, amb les grans marques apretant constantment, s'ha de controlar fins a l'últim cèntim.
I han de tornar a ser líders en innovació, com ja ho van ser en la revolució industrial i les màquines de vapor. "Soc optimista amb el futur del sector a Catalunya", sentencia