De la Xina als Estats Units, passant per Japó, Austràlia, Corea del Sud, Romania, Països Baixos o Noruega. La marca catalana de roba infantil Cóndor, fundada el 1898, és avui en dia un referent mundial que vesteix infants d'arreu del món. Amb una facturació de 18 milions d'euros el 2019, són presents a més de seixanta països i tota la fabricació es fa a Catalunya. El que va començar com un petit taller de confecció de mitjons, és avui una empresa internacional amb més de 200 treballadors.
La seva història comença a les acaballes del segle XIX, quan la família Ribera d'Arenys de Mar va fundar un taller per teixir mitjons amb gairebé una vintena de treballadores i ja sota la denominació de Cóndor. L'empresa viu un creixement constant i va passant de generació en generació i es trasllada en una nau més gran al mateix poble. Però tot es comença a torçar el 1971.
Situació de "vida o mort"
"Es crema una part important de la nau i es va patir molt. L'empresa comença a tenir bastants problemes econòmics", explica Roser Ramos, actual directora general de Cóndor, que afegeix: "El 1975 estava en una situació de vida o mort". I en aquest moment crucial, va aparèixer Manuel Valls, de la Corporació Empresarial Valls d'Igualada i propietari, entre altres, de Punto Blanco.
La marca es manté i Valls dedica tots els esforços a reflotar l'empresa. La renova i hi posa gent de la seva confiança per reposicionar-la en el sector de mitjons infantils. Cinc anys de feina per aconseguir mantenir viva una marca històrica que avui té més de 120 anys.
Explosió de la marca
Fins als anys 90, Cóndor es dedicava a elaborar mitjons per a infants i bebès. Però a partir de llavors, va fer un salt endavant. Es va decidir comprar nova maquinària i es va començar a fabricar complements infantils com gorros, guanys o bufandes de punt. I més endavant jaquetes i tota mena de roba com leotards.
"Fem un molt bon producte. De moltíssima qualitat i no hi ha pràcticament ningú que faci res similar, potser hi ha dues marques al món", destaca Roser Ramos. Una de les claus és que disposen de màquines específiques i que són molt exclusives. A més, en la seva cartera hi ha més de 70 colors cada temporada, un fet molt apreciat.
D'Arenys de Mar al món
La qualitat i la seva vocació artesanal ha permès a Cóndor convertir-se en un referent al món. Tot i que abans ja havien tingut alguna experiència, l'exportació de forma més professionalitzada comença fa uns 17 anys, amb la creació d'un departament específic. "Abans era difícil i sempre s'esperava més que et vinguessin a buscar", reconeix Ramos.
Amb el nou departament van començar a anar a fires internacionals i van descobrir que els seus articles eren molt apreciats als cinc continents. Fins a dia d'avui, que són presents a 64 països. "Quan més exportes, més en saps i més n'aprens", afegeix la directora general. Avui la roba Cóndor es pot trobar en botigues de tot Europa, Japó, Corea del Sud, Taiwan, Estats Units, Austràlia, Nova Zelanda, Canadà, Llatinoamèrica... I la Xina, que és el principal mercat després d'Espanya, amb un 10% del total de la facturació. De fet, el 40% de totes les vendes provenen de l'exportació.
Fet a Catalunya
I tot plegat fet des de la seva fàbrica d'Arenys de Mar, una planta de producció vertical de 10.000 metres quadrats on cobreixen tota la cadena productiva. A més, disposen d'una nau de més de 4.000 metres quadrats a Arenys de Munt de producte acabat i un magatzem per la matèria primera a Sant Pol de Mar.
"Tothom ens deia per què no anàvem a la Xina si era més barat", recorda Roser Ramos. I de fet, ella mateixa va fer visites al país asiàtic per conèixer de primera mà algunes fàbriques. "Vaig tornar amb la conclusió que no podien fer el que nosaltres fèiem. Tot i que som industrials, tenim un tarannà molt artesanal i allà fan grans quantitats".
Roser Ramos: "Estem orgullosos d'estar aquí, a Arenys, de ser catalans i de donar molta feina"
"Ens aporta molt. Estem orgullosos d'estar aquí, a Arenys, de ser catalans i de donar molta feina". A més, arran de la pandèmia, també ha suposat un valor afegit. Poder controlar la fàbrica i les produccions, poder decidir quan aturar la cadena o reprendre-la de manera independent, ha estat un gran avantatge. A més, actualment els vaixells de mercaderies des de l'Àsia poden tardar tres mesos, el que suposa una previsió de demandes que en els temps actuals suposa un gran risc.
I mentre moltes empreses catalanes han apostat per la deslocalització, Cóndor ha fet el camí invers i són ells els que venen als xinesos. "Aprecien molt el nostre producte. A la primera fira que vam anar a Xangai vam tenir molt èxit", recorda Ramos. De fet, van rebre interès de molts distribuïdors: "Ens vam tornar una mica bojos. Però vam escollir bé i a poc a poc hem arribat on som ara, a consolidar la marca". Fins i tot ja els volen copiar: "Vol dir que ho fas bé".
També tenen molta sortida als Estats Units, on el seu distribuïdor té fins i tot una botiga pròpia amb articles de Cóndor a Leakwood (Nova Jersei).
El pas a les botigues pròpies
Tradicionalment, Cóndor venia a través de botigues multimarques i grans magatzems. Però fa uns quinze anys van decidir anar més enllà i començar a obrir botigues pròpies. El motiu és que les botigues multimarca han anat desapareixent i cada vegada n'hi ha menys. I van decidir vendre directament als clients. Per ara, tenen onze botigues a l'Estat, amb un Outlet a Arenys de Mar. I també disposen d'una botiga online, actualment per Europa, ja que en altres continents, són els distribuïdors els que se n'encarreguen.
Roser Ramos: "Més que comprar mitjons, compren Condor"
Tot plegat forma una marca catalana amb més de 120 anys d'història reconeguda arreu del món. "Més que comprar mitjons, compren Cóndor, perquè són fans i ho veuen diferent", resumeix Roser Ramos. Un exemple són els seus més de 130.000 seguidors d'Instagram, des d'on arriben als cinc continents.