Els enginyers químics Miquel Antolín, Mireia Trepat i Joan Miralles tenien 24 anys quan van crear Freshly Cosmetics, una marca de cosmètica que apostava per la innovació i la sostenibilitat, amb productes naturals com a bandera i la venda i màrqueting digital com a eina. Va ser el 2016 i els va costar molt trobar laboratoris que volguessin fabricar les seves creacions. Poca gent creia en el seu projecte.
Però cinc anys després, Freshly s'ha convertit en una de les principals marques del sector i esperen superar els 50 milions de facturació el 2021. Ara, les peticions de laboratoris i proveïdors per col·laborar amb ells són constants. Una revolució que va començar com una aventura de vida.
Antolín: "Vam prioritzar el fet de sentir-nos satisfets. Però amb les ganes i la ignorància, no arribes a tenir por"
En acabar la carrera i un màster, tots tres van entrar a treballar al sector petroquímic de Tarragona. "La Mireia i jo ens vam adonar ràpidament que no era el que ens agradava. Era un àmbit amb molt poca innovació", recorda Miquel Antolín. La creativitat era una de les seves motivacions i, durant els estudis, ja havien guanyat diversos concursos d'idees.
I amb 23 anys, els dos van decidir deixar la feina. Encara no tenien cap idea de negoci, però hi volien dedicar totes les energies. "Vam prioritzar el fet de sentir-nos satisfets. El risc era elevat, perquè era la nostra primera empresa. Però amb les ganes i la ignorància, no arribes a tenir por. Quan ho vius, el fracàs no existeix amb aquella edat. Està bé la prudència, però sempre posant per davant les oportunitats", emfatitza Antolín.
Una mare com a inspiració
Després de descartar una startup tecnològica, es van centrar en el seu camp, el de la química. I, com passa moltes vegades, la idea va sorgir gairebé de casualitat. "La meva mare feia cosmètica i sabons naturals com a entreteniment. I la Mireia va començar a investigar el sector, la meva mare va ser la seva inspiració", explica Antolín.
Aquesta investigació els va obrir dos grans forats en el sector de la cosmètica: els productes naturals i la venda directa al consumidor. "El 2015, tota la cosmètica natural era molt antiga, d'herbolari i poc atractiu pel públic jove. Podria ser molt més milenial", destaca. I en aquell moment, tampoc van veure cap marca que vengués per internet directament als clients. Unint aquests dos punts, va sorgir Freshly i els primers productes van sortir al mercat a principis de 2016.
Ningú els creia
Així, els joves van començar a treballar en formulacions, amb la idea de portar-les a laboratoris perquè les fabriquessin. Però va ser difícil que el "mercat reconegués uns joves de 23 anys". "Ens deien que era impossible, que no hi havia prou avenços per fer cosmètica natural d'aquell nivell. No confiaven en nosaltres", resumeix Antolín.
Fins a set laboratoris els hi van tancar les portes, fins que un va apostar-hi i van elaborar els seus primers cinc productes. Però també necessitaven diners, cosa que no tenien. Només havien treballat uns mesos. La mare del Miquel va aportar bona part dels 20.000 euros inicials que requerien. I van arribar als 80.000 euros gràcies al crowdfunding i guanyar diversos premis d'innovació.
Durant els primers mesos, tot ho feien ells tres. Les formulacions, la preparació de les comandes, la relació amb els clients. Però a la tardor ja van veure que el negoci creixia potencialment i van començar a incorporar gent. El primer any van acabar amb una facturació de 300.000 euros. I, des de llavors, no han parat de créixer i en cap exercici han registrat pèrdues. De tres persones i 300.000 euros, a 55 milions i 250 treballadors.
Una aposta única
"Va ser una aposta per la cosmètica natural i sostenible, conceptes que en aquell moment no se'n parlava tant com ara". També van ser dels primers a potenciar la venda digital com a principal canal. "Molta gent ens deia que els clients no comprarien per internet, perquè la cosmètica s'havia de provar, olorar...", apunta Antolín. Però no ha estat així i ara ja hi ha moltes marques que han seguit els seus passos.
I van recollir els fruits amb un creixement exponencial cada any en la seva facturació: 300.000 euros, 1,7 milions, 4 milions, 13 milions, 30 milions i, pel 2021, més de 50. El 2016 vam sortir al febrer i vam finalitzar l'any amb 300.000 euros.
Instagram i influencers com a plataforma
L'àmbit digital no només ha estat un èxit per Freshly com a canal de venda, sinó com a posicionament de marca. A les xarxes socials sumen 1,5 milions de seguidors i, a través de col·laboracions amb influencers, que els interessava potenciar la seva imatge vinculant-se a una marca sostenible i saludable, han arribat a centenars de milers de persones.
I també ha estat una eina per l'atenció als consumidors: "El factor diferencial és estar molt pròxim al client i donar-nos compte que estem aquí per servir-lo, fer el que necessita. Escoltem realment a la gent. És l'èxit real".
Antolín: "L'àmbit digital ha tingut un impacte radical"
"L'àmbit digital ha tingut un impacte radical. Si no ho haguéssim fet així, amb un model de distribució tradicional, era pràcticament impossible penetrar en un mercat com la cosmètica amb tantes marques", resumeix.
El món, el següent pas
Un cop plenament consolidats a Espanya, el seu objectiu és portar la marca arreu del món. Actualment el 80% de les vendes són a l'Estat i França i Portugal són els principals mercats a l'estranger. També estan començant a entrar a la Xina i altres països europeus.
"El nostre objectiu és escalar la visió de Freshly a nivell global. Té una proposta de valor que interessarà a qualsevol país", resumeix Antolín.
Inversió externa
Fins ara, Freshly ha rebutjat totes les propostes d'inversors externs. El seu creixement ha estat orgànic i no han necessitat cap finançament extern, més enllà del bancari. Però ara, amb el repte d'arribar a tot el món, la posició ha canviat.
"Aquells que puguin arribar a col·laborar han de ser empreses amb valors molt clars. Venim a revolucionar el sector del cosmètic, per estar al màxim d'anys al mercat. És una aposta de futur a llarg termini i qui inverteixi, ho ha de veure així", explica.
Antolín: "És una aventura de vida, sense cap objectiu d'enriquir-nos"
El que sí que descarten és vendre l'empresa. Amb 28 anys, el seu negoci genera desenes de milions d'euros i de ben seguir que moltes marques podrien estar interessades. Però no entra en els seus plans.
"És una aventura de vida, sense cap objectiu d'enriquir-nos. És una voluntat humana d'aportar a la societat", sentencia Miquel Antolín.