• Empresa
  • El cas de la família empresària Neina: de vendre-ho tot per un euro a facturar 46 milions

El cas de la família empresària Neina: de vendre-ho tot per un euro a facturar 46 milions

Un recorregut per una companyia familiar, propietat de tres germans, que ha viscut una muntanya russa de moments

La família empresària Neina té poca presència digital a les xarxes socials | iStock
La família empresària Neina té poca presència digital a les xarxes socials | iStock
Jordi Tarragona
Conseller de famílies empresàries
19 de Març de 2025

Manuel Neina va obrir un taller de sabateria prop de la Plaça Major de La Gineta (Albacete) el 1943. El 1950 va patentar la marca Sendera de Muntanya i va començar a comercialitzar el seu primer parell de botes. Amb el temps, el taller va evolucionar i l'èxit va ser tal que la família va comprar el seu primer televisor per veure l'anunci del producte en directe. En 1985 es va constituir Neina Calçat S.A., propietat dels tres germans més grans d'un total de quatre. 

 

El petit, Andrés, amb set anys, en tornar de l'escola, ajudava a fer paquets al taller que estava just sota el domicili familiar. Més tard, va estudiar físiques i va treballar durant anys com a freelance, per a acabar sent contractat per una consultora de Barcelona. En morir la seva mare va tornar a Albacete i el seu germà gran li va demanar que s'unís al negoci familiar, en el qual Andrés tenia un 3% testimonial del capital. Andrés sempre havia estat una persona conciliadora i, al ser el menor, mai va reclamar el poder. Ser de la família li donava una certa flexibilitat horària, la qual cosa el va animar a acceptar l'oferta; encara que va acabar treballant més que ningú. 

En 2001, la fàbrica es va traslladar a un nou emplaçament a La Roda. Andrés, conegut per la seva capacitat conciliadora, sovint feia de pont entre els seus dos germans grans, els qui tenien visions estratègiques distintes. Eventualment, les diferències van portar al fet que el primogènit vengués les seves accions a Carlos, el segon.

 

Un dels moments més decisius per a l'empresa va ser la incorporació d'Inditex com a client, arribant ràpidament a representar el 70% de les vendes. Davant la preocupació per aquesta dependència, Carlos va dissenyar una estratègia per a diversificar la cartera de clients, la qual cosa finalment va ocasionar la ruptura de la relació comercial amb Inditex. Aquesta decisió va ser controvertida, però va marcar un punt d'inflexió per a Neina Calçat. Va acabar sent venuda per un euro el 2017.

Ana, l'esposa d'Andrés havia començat a treballar en l'empresa quan tenia 17 anys, amb l'objectiu de guanyar diners per a comprar-se unes botes de muntanya. Junts, van proposar a Inditex reprendre les relacions comercials sota un nou model de negoci de fabricació en exclusiva. En 2010, van obtenir un crèdit d'un milió d'euros, avalat per un edifici propietat dels cinc germans, amb el qual Andrés i Ana van iniciar, al 50%, el projecte. Tots dos van viatjar a Itàlia i els Estats Units amb representants d'Inditex per a analitzar proveïdors i competidors, aprofitant l'experiència d'Andrés a la planta. 

Neina Calçat va ser venuda per un euro el 2017

El 2023, aquesta nova empresa ja facturava 46 milions d'euros. La fàbrica està al costat de la seva casa a Villena, té unes instal·lacions frugals, que estan pràcticament amortitzades. Disposa d'una caixa de més de 10 milions d'euros. El preu mitjà per producte és de poc més de 25 euros. Manté un alt nivell d'inventari per a poder donar un servei "insuperable". Per a llançar al mercat un nou producte, triga un mes, enfront dels quatre de les multinacionals.

Amb el temps, Andrés s'ha adonat que cada dia li costa més portar el negoci, i durant la pandèmia va deixar d'anar a l'oficina. Ana, de 57 anys, ara porta el dia a dia amb mà dura, aconseguint millorar els resultats. Andrés reflexiona sobre els perills de guanyar massa diners, ja que pot crear un "forat d'atracció" molt perillós. Han contractat un director general extern, un enginyer aeronàutic de mines de 33 anys al qual Ana va conèixer en un màster executiu a Madrid. 

La seu central d'Inditex a Galícia | EP
La seu central d'Inditex a Galícia | EP

Tenen una filla de 26 anys que, als 19 anys se'n va anar a viure a Londres, amb totes les despeses pagades, per a estudiar disseny. Ha tornat a casa i està immersa en un projecte personal del qual no els ha volgut explicar res. Prefereixen deixar-li el 20% d'una empresa que facturi 300 milions d'euros i cotitzi en borsa, en lloc del 100% d'una que facturi 60 milions d'euros. 

El 2023, la família Neina va iniciar la cerca d'un comprador per a l'empresa, però en veure que el preu que oferien es pagava amb els beneficis de l'empresa en poc més de cinc anys van decidir rebutjar-lo. Ara estan planificant la venda en línia amb una nova marca i disseny, assegurant-se de no fer res que posi en perill la seva relació amb Inditex. Tot i que compten amb pulmó financer, busquen créixer amb capital extern. Andrés té registrada la marca a la Xina i ha invertit un milió d'euros en producte acabat per a poder atacar aquest mercat.

Amb l'evolució de la indústria del calçat i la influència creixent de les xarxes socials, Andrés s'adona que el que abans es guardava en una llibreta a la caixa forta, ara ha d'estar en un ordinador. Encara que no formen part del gremi perquè són una excepció en el sector, la família Neina continua adaptant-se a les oportunitats del mercat, sempre mantenint un perfil baix per a no interferir en la seva relació amb Inditex. Andrés es descriu a si mateix com a "físic de formació, empresari de professió i curiós de vocació".