Suma’t a la revolució del menjar bo, sa i ètic. Aquesta és la filosofia darrere de Casa Amella, un projecte nascut el 2002 en un garatge familiar amb l'objectiu de portar una alimentació saludable, ecològica i de proximitat a les cuines dels catalans. 22 anys després, les seves cremes, salses, llegums o sucs de fruita es troben des de les grans superfícies fins a les botigues especialitzades i ara està en plena expansió internacional.
"Vaig veure un forat en allò ecològic i local", explica Dani Amella, fundador del negoci i que de ben petit ja venia avellanes als seus veïns de Castellterçol. Un esperit i mentalitat emprenedora que sempre l'ha mogut a tirar endavant. I a aquesta actitud se li unia la passió per la gastronomia: "La meva mare era peixatera i cuinava molt bé. A casa menjàvem molt i molt bé".
Quan el Dani tenia només setze anys, un estiuejant de Castellterçol li va ensenyar un oli d'oliva verge extra de Siurana que el va captivar. "Volia compartir aquesta troballa i el vaig començar a vendre entre el veïnat", recorda. Ja tenia dins el nervi de l'emprenedoria i l'estima pels productes d'alta qualitat, un valor que situa com una prioritat.
La seva pròpia aventura i un garatge
Els anys van passar i el Dani va acabar la carrera d'Empresarials i va entrar a treballar a una empresa de conserves alimentàries que començava de zero a Castellterçol. Amb poc més de vint anys es va encarregar de muntar tota la fàbrica i aixecar el negoci, també fent de comercial. Fins que amb 27 anys va prendre la gran decisió: "Vaig donar un cop de puny sobre la taula i vaig decidir que muntaria el meu negoci". "No vaig tenir por, ho tenia clar. Hi ha moments molt difícils on tiraries la tovallola, però em recupero molt de pressa per seguir endavant", remarca.
Així va néixer Casa Amella, que els primers anys es dedicava a comercialitzar productes elaborats per obradors i productors locals. El primer producte, no podia ser d'altra manera, va ser aquell oli de Siurana que el va enamorar. I va utilitzar el garatge dels seus pares per emmagatzemar les primeres unitats. Ben aviat, es va traslladar al garatge dels seus tiets, on va arribar a ocupar uns 160 metres quadrats. I arribaven nous productes, com olives, pasta, salses, escalivats i tomàquet sofregit.
Un salt endavant
El creixement és continuat i el 2013 arriba un punt d'inflexió, quan Dani Amella decideix que és el moment de començar a elaborar els seus productes i es trasllada en una nau i un obrador a Moià. Abans, el seu germà s'havia incorporat al projecte i es va trencar d'aquesta manera una saga de tres generacions de l'empresa constructora del seu pare.
Amella tenia clar que havia d'apostar per la proximitat, l'ecologia i allò vegà i sense al·lèrgens. Així és el seu obrador, on comencen a preparar escalivats, pebrots, tomàquets, sofregits i cremes. "Des del minut zero vam fabricar ecològic. És un valor afegit per diferenciar-nos dels que ens intenten copiar i fan greenwashing", destaca el Dani, que afegeix: "Som un cas únic perquè la fàbrica és 100% ecològica i 100% vegana. No posem additius enlloc, treballem amb matèria primera de pagès".
Un altre tret diferencial de Casa Amella és la seva varietat, que va des dels llegums cuits fins a les cremes, les salses o els sucs: "És difícil trobar una conservera que tingui tants productes diferents". A més, continuen distribuint altres productes locals, com hamburgueses veganes, o les mateixes olives i oli que van començar a vendre el 2002. "Som especialistes en treure producte nou amb valor afegit. Amb mentalitat de donar suport al territori".
La revolució de l'aquafaba
Treure producte amb valor afegit no és una frase més a Casa Amella. I és que han aconseguit un producte únic i innovador amb el qual volen conquerir el món: l'aquafaba ecològica i que serveix com a substitut de l'ou per fer salses, maioneses o altres elavoracions. L'aquafaba és el líquid dels llegums cuits que hi ha en les conserves i Casa Amella són els primers en fer-la ecològica. Tot va començar en una fira internacional i la visita d'un francès: "Em va demanar pel líquid del cigró i vaig començar a investigar".
Amb aquest producte ja han traspassat els Pirineus i el venen amb força a França i països del nord d'Europa, on el producte ecològic encara té més seguiment que a Catalunya. Paral·lelament, el 2016 es van traslladar a Artés en una nova nau i ara ja n'ocupen tres, on elaboren tots els seus productes amb més de vint treballadors. L'exportació representa el 10% de les seves vendes, però ara volen donar un impuls i tenen previst canviar els distribuïdors per un departament d'exportació propi.
L'ecologia com a filosofia i quan el gran es vol menjar el petit
Quan el 2002 Dani Amella va engegar aquest projecte basat en l'ecologia i la proximitat, el producte ecològic no tenia la tirada que té ara. I ho han notat, tant pel creixement de la demanda per part dels consumidors com per la competència: "Cada any hem anat creixent dos dígits, però ara han entrat les multinacionals. Els petits fem créixer coses i després els grans ho intenten acaparar tot. Però no poden acaparar els valors, la cultura i la manera de fer".
Amella celebra que cada vegada hi hagi més consciència per part dels ciutadans sobre allò que mengen i l'impacte que té en la seva salut i en el territori. De fet, es veu en els grans supermercats, on el producte ecològic ha guanyat espai. Amella aposta per la gran distribució i especialment per la botiga especialitzada. "En el gran consum, som dels més cars del lineal, perquè som dels més bons", reivindica. Ara també estan estudiant obrir una nova línia per la restauració.
Amella: "Sense nosaltres, ni el pagès ni el restaurant treballen"
Casa Amella ha apostat per un creixement constant, però controlat: "Penso que és millor anar a poc a poc per anar més lluny". El Dani se suma algunes de les crítiques d'aquests dies del sector de la pagesia, com l'excessiva burocràcia, i adverteix del perill que suposa l'agricultura a Turquia. Per això, creu que l'aposta ha de ser l'alta qualitat i focalitzar-se en mercats com França, Noruega o Suècia.
I fa una clara reivindicació de la seva feina i dels elaboradors: "Ens falta promocionar els productes i pimes de Catalunya. A vegada sembla que només hi hagi el sector de porcs". "A part de fuets i vaques, hi ha més coses", emfatitza Amella, que acaba amb un missatge molt clar: "Catalunya ha promocionat molt la gastronomia i els restaurants. Però ara hem de parlar del que fem aquí, a les pimes, fàbriques i obradors: sense nosaltres, ni el pagès ni el restaurant treballen".