Avui no és un dia qualsevol. És 23 d'abril i per tant, Sant Jordi. Una Diada diferent. Tradicionalment, la Casa Batlló omplia de roses l'emblemàtica façana de l'edifici d'Antoni Gaudí i feia les meravelles dels il·lustres visitants de Passeig de Gràcia. La xarxa anava plena de fotografies modernistes, però el coronavirus ho ha canviat tot, fins i tot la data de Sant Jordi que enguany se celebrarà el 23 de juliol. La Casa Batlló ja ha impulsat el seu particular #TotsFemSantJordi. Poc abans de l'esclat de la crisi, VIA Empresa va fer una visita pels passadissos secrets i la història de la Casa Batlló amb la seva propietària Marta Bernat. Una entrevista que es va quedar en stand by i que ara veu la llum de Sant Jordi per retre homenatge al llegat de Gaudí i patrimoni mundial de l'Unesco.
En un context de normalitat, la Casa Batlló té molta vida de portes endins des de les 9 del matí fins a pràcticament mitjanit i acull de mitjana més de 3.000 persones en un sol dia. D'una forma o una altra, l'art de Gaudí acapara l'atenció i meravella a tots els que s'hi apropen tant els que es queden a peu dret al carrer i alcen la mirada fins als que s'atreveixen a entrar-hi.
Des de la botiga, Marta Bernat ens obre les portes de casa seva. Ens ensenya els productes artesanals, les rajoles del pati de llums, les rates de trencadís per l'any nou xinès, les col·leccions de Hello Kitty i Pierre Marcolini o complements de la llar, joieria o fundes de mòbil.
Solidaritat des del confinament
Els marcs que reprodueixen la Casa Batlló o els imants són top vendes, però es treballen tots els productes de Gaudí: fusta, metall, ceràmica o vidre, entre d'altres. Bernat ens explica que el Nadal ven tot l'any i el seu principal client és xinès. De fet, les campanyes de Nadal i Sant Jordi es fan per causes solidàries. Quines? De tota mena: Banc de Sang, Banc dels Aliments, Arrels, la Fundació Elena Barraquer o Pallassos sense fronteres, entre d'altres.
En temps de confinament, la iniciativa és que #TotsFemSantJordi. Així és com la Casa Batlló convida a celebrar la Diada amb roses als balcons i fins i tot, facilita el material didàctic online sobre com fer roses de forma manual i en família. "Com ens podem quedar sense Sant Jordi si tenim més amor que mai?" és la pregunta. La resposta: "Si no podem sortir al carrer, omplim de roses els balcons".
"Creiem que en aquests moments d'incertesa amb el cessament de l'activitat cultural del nostre patrimoni, val la pena mantenir viva qualsevol activitat que fomenti el creixement intel·lectual, artístic i emocional de les persones... L'objectiu és aconseguir banyar de roses els balcons i fer d'aquest Sant Jordi un dia ple de màgia i amor", explica el director general Gary Gautier i nebot de Marta Bernat.
Com si el passat de roses de la Casa Batlló pogués ser el present rosat de tots els balcons. Almenys, per un dia.
Chupa Chups i la Casa Batlló
Entre els plans d'enguany de la Casa Batlló hi havia una nova visita tecnològica o noves col·laboracions amb una marca de gelats o un parc d'atraccions. Això era abans de l'esclat de la crisi i ara en esperant fins que ens endinsem a la nova normalitat que tant anhelem. Seguim caminant amb Marta Bernat i entre passadissos secrets, ens hi trobem una fotografia d'època de "la Senyora Batlló". La propietària s'atura i ens explica la història de la casa i la família.
La reforma de la Casa Batlló que inclou façanes, pati interior i principal va ser obra d'Antoni Gaudí entre 1904 i 1906 per encàrrec de Josep Batlló i al cap dels anys, l'empresa Iberia Seguros va adquirir l'immoble. Enrique Bernat, pare de Marta Bernat i fundador de Chupa Chups, era màxim accionista d'Iberia Seguros i es va quedar la Casa Batlló en propietat tot just després dels Jocs Olímpics de Barcelona'92.
La Casa Batlló va tenir una llogatera de renda antiga fins l'any passat. Actualment, l'immoble és propietat dels Bernat Family Office format per cinc germans que basa els seus ingressos en la venda d'entrades i productes de regal, així com el lloguer d'espais del recinte per a convencions, bodes i actes tant socials com empresarials. Per aquest ordre, la seva principal línia de negoci és el turisme i després, la botiga i els esdeveniments. Primer, van arreglar la planta noble per fer visites culturals i després, van acabar fent visites a tota la casa.
"Amb l'administració hi tenim bona relació, però no ens ajuden massa i has de demanar permisos per a tot", alerta Bernat. La clau de volta és que Casa Batlló és propietat d'una family office mentre que la Casa Amatller, La Pedrera o la Sagrada Família són fundacions. "Els diners que traiem és per la conservació del monument i per guanyar-nos la vida", afegeix.
El futur del patrimoni de Gaudí
L'any 1995 es va reformar la casa, la façana i l'interior i el 2018 es va començar una nova campanya de restauració de la mà d'un equip de 40 restauradors liderat per l'arquitecte Xavier Villanueva. En directe i en streaming des de la pàgina web. Bernat assegura que "fer una nova restauració ha sigut un moment històric per a nosaltres".
En xifres, la Casa Batlló rep un milió de visitants per any, té 30 persones fixes en plantilla i una ETT per a treballadors temporals. També es fan campanyes per al turisme local i s'utilitzen cada cop més les noves tecnologies de realitat augmentada. Quan és temporada alta? Des de Setmana Santa fins a l'octubre. Així doncs, ja estaríem en temporada alta si no fos pel confinament.
Marta Bernat assegura que té molt bona relació amb La Pedrera i el Parc Güell així com amb Barcelona Turisme i Barcelona Global. Tant és així que la iniciativa #TotsfemSantJordi està feta amb aquestes dues últimes organitzacions. Un dels seus grans objectius és impulsar i internacionalitzar la marca Casa Batlló i Gaudí arreu del món. Una de les primeres parades és la Xina amb exposicions itinerants entre Beijing i Shanghai.
"De moment, no hem pensat vendre la propietat de la Casa Batlló a cap fons d'inversió", afegeix. Tancada o oberta, la Casa Batlló és una icona de Barcelona durant els 365 dies de l'any, des de les nits màgiques de concerts d'estiu fins a la neu que cau al pati per Nadal. Però, sobretot, per Sant Jordi quan les roses ho inundaven tot. Aquest 2020 serà una mica menys així, però s'espera de nou que #TotsFemSantJordi.
I el futur? Incert, com a tot arreu per la crisi del coronavirus. "M'agradaria que d'aquí a uns anys es mantingués el patrimoni empresarial, engegar nous projectes amb marques i seguir amb la nostra missió que és cultivar i compartir la màgia de Gaudí a través de la Casa Batlló", conclou Bernat.