24
de Desembre
de
2015
La flaire de vainilla que omple els entorns de la basílica de Santa Maria de Mataró no deixa lloc a dubtes: a la Casa Graupera estan treballant a tot gas. Des de fa 120 anys, els artesans de la família Graupera endolceixen la vida de mataronins amb les seves populars neules, la fama de les quals traspassa les fronteres locals i és, avui dia, un producte sol·licitat per ciutadans de tota Catalunya i més enllà.
És estrany el dia en què la petita botiga del carrer de Sant Simó no rep la visita d'un autocar ple de turistes o ha d'atendre les comandes que li arriben de l'estranger. Les neules de Casa Graupera es mengen fins i tot a Tailàndia, on l'empresa manté una línia d'exportació per a una cadena hotelera. La petita botigueta familiar ha arribat molt lluny en aquest segle i escaig.
Teresa Graupera, juntament amb les seves germanes Pilar, Hermínia i Roser, és l'actual responsable del negoci. Una empresa nascuda l'any 1895, quan el seu besavi Vicenç Graupera va obrir una petita botiga a la plaça Gran, que posteriorment va passar a mans del seu fill Andreu i més tard, del seu nét Enric Graupera. L'Enric va viure un dels pitjors moments del negoci, quan la industrialització del sector va posar en escac la continuïtat d'una activitat tan artesanal com és l'elaboració de les neules, que a la Casa Graupera es fan a mà una per una. La necessitat de buscar un tret diferencial per competir amb les neules de màquina va portar l'Enric Graupera a investigar i recuperar tradicions perdudes com la dels xiulets o les neules medievals.
Esperit innovador per afrontar les crisis
L'Enric va inculcar l'esperit innovador i creatiu a la seva filla Teresa, que l'any 1993 es va posar al capdavant del negoci amb la voluntat de donar-li continuïtat i l'objectiu de desestacionalitzar la neula per convertir-la en un producte delicatessen per degustar més enllà de les dates nadalenques.
Aquesta artesana filla, neta i besnéta d'artesans neulers, es va proposar donar-li la volta al negoci de les neules i modernitzar-lo. La primera acció va ser la de recuperar la petita botiga de venda al detall, després d'uns anys dedicats a la producció a l'engròs. La segona, aplicar les seves inquietudsartístiques de llicenciada en Història de l'Art i convertir la neula en un camp de proves on donar sortida a la seva creativitat.
Així va néixer, l'any 1994, la primera neula farcida de torró de Xixona que es va fer a l'Estat espanyol, i que va ser el primer dels molts productes que Casa Graupera ha anat presentant els darrers anys. Entre aquests, destaquen les "joiesgastronòmiques", una col·lecció de farcells de neula amb sabors tan variats com maduixa del Maresme, xocolata i menta, té verd, iogurt i fruites del bosc o mango, o les neules salades per maridar amb cervesa. A més, han anat incorporant a la seva oferta xocolates, galetes, torrons i altres productes de confiteria selecta.
Teresa i les seves germanes representen la quarta generació al capdavant d'un negoci amb grans reptes. El més gran, garantir el relleu. "Les meves germanes i jo som la quarta generació, i la cinquena generació també són tot dones. I ser dona empresària és molt difícil", es lamenta Teresa Graupera, que no amaga els seus dubtes sobre la continuïtat del negoci en mans de la propera generació.
El secret de l'èxit
Tradició i innovació. Aquest és el "secret de l'èxit" de Casa Graupera. Això i "deixar-s'hi la pell cada dia", afegeix Teresa Graupera, que coneix molt bé la dificultat de trobar finançament i mecenes per poder invertir en la mecanització de l'empresa, fer créixer el negoci i plantar cara a la dura competència que representen tant les fundacions –amb molts empleats i ajudes governamentals- i també les grans indústries productores de neules i torrons. Però malgrat les dificultats, les germanes Graupera continuen al peu del canó, triplicant esforços en aquestes dates nadalenques en què l'activitat es torna frenètica.
És estrany el dia en què la petita botiga del carrer de Sant Simó no rep la visita d'un autocar ple de turistes o ha d'atendre les comandes que li arriben de l'estranger. Les neules de Casa Graupera es mengen fins i tot a Tailàndia, on l'empresa manté una línia d'exportació per a una cadena hotelera. La petita botigueta familiar ha arribat molt lluny en aquest segle i escaig.
Teresa Graupera, juntament amb les seves germanes Pilar, Hermínia i Roser, és l'actual responsable del negoci. Una empresa nascuda l'any 1895, quan el seu besavi Vicenç Graupera va obrir una petita botiga a la plaça Gran, que posteriorment va passar a mans del seu fill Andreu i més tard, del seu nét Enric Graupera. L'Enric va viure un dels pitjors moments del negoci, quan la industrialització del sector va posar en escac la continuïtat d'una activitat tan artesanal com és l'elaboració de les neules, que a la Casa Graupera es fan a mà una per una. La necessitat de buscar un tret diferencial per competir amb les neules de màquina va portar l'Enric Graupera a investigar i recuperar tradicions perdudes com la dels xiulets o les neules medievals.
Esperit innovador per afrontar les crisis
L'Enric va inculcar l'esperit innovador i creatiu a la seva filla Teresa, que l'any 1993 es va posar al capdavant del negoci amb la voluntat de donar-li continuïtat i l'objectiu de desestacionalitzar la neula per convertir-la en un producte delicatessen per degustar més enllà de les dates nadalenques.
Aquesta artesana filla, neta i besnéta d'artesans neulers, es va proposar donar-li la volta al negoci de les neules i modernitzar-lo. La primera acció va ser la de recuperar la petita botiga de venda al detall, després d'uns anys dedicats a la producció a l'engròs. La segona, aplicar les seves inquietudsartístiques de llicenciada en Història de l'Art i convertir la neula en un camp de proves on donar sortida a la seva creativitat.
Així va néixer, l'any 1994, la primera neula farcida de torró de Xixona que es va fer a l'Estat espanyol, i que va ser el primer dels molts productes que Casa Graupera ha anat presentant els darrers anys. Entre aquests, destaquen les "joiesgastronòmiques", una col·lecció de farcells de neula amb sabors tan variats com maduixa del Maresme, xocolata i menta, té verd, iogurt i fruites del bosc o mango, o les neules salades per maridar amb cervesa. A més, han anat incorporant a la seva oferta xocolates, galetes, torrons i altres productes de confiteria selecta.
Teresa i les seves germanes representen la quarta generació al capdavant d'un negoci amb grans reptes. El més gran, garantir el relleu. "Les meves germanes i jo som la quarta generació, i la cinquena generació també són tot dones. I ser dona empresària és molt difícil", es lamenta Teresa Graupera, que no amaga els seus dubtes sobre la continuïtat del negoci en mans de la propera generació.
El secret de l'èxit
Tradició i innovació. Aquest és el "secret de l'èxit" de Casa Graupera. Això i "deixar-s'hi la pell cada dia", afegeix Teresa Graupera, que coneix molt bé la dificultat de trobar finançament i mecenes per poder invertir en la mecanització de l'empresa, fer créixer el negoci i plantar cara a la dura competència que representen tant les fundacions –amb molts empleats i ajudes governamentals- i també les grans indústries productores de neules i torrons. Però malgrat les dificultats, les germanes Graupera continuen al peu del canó, triplicant esforços en aquestes dates nadalenques en què l'activitat es torna frenètica.