• Empresa
  • Casamitjana, un segle de Terrassa a Le Corbusier

Casamitjana, un segle de Terrassa a Le Corbusier

L'empresa familiar compleix 100 anys amb l'objectiu d'esdevenir líder en mobiliari de disseny a Catalunya

Oriol Casamitjana, director de la casa de mobles del mateix cognom | Àngel Bravo
Oriol Casamitjana, director de la casa de mobles del mateix cognom | Àngel Bravo
Barcelona
12 de Novembre de 2018

D'un petit taller a Terrassa a moblar cases amb mobles de Le Corbusier. Entre aquestes dues imatges hi ha 100 anys entre mobiliari. Que una empresa familiar arribi a un segle de vida és una fita. Que a més sigui un referent en el seu sector fa que sigui un cas d'èxit. És el cas de Casamitjana, una empresa familiar de mobiliari que distribueix i ven les primeres firmes internacionals i nacionals i mobla cases, hotels i oficines de tot l'Estat i part de l'estranger des de Terrassa.

L'empresa egarenca, reconeguda per la Cecot en la Nit de l'Empresari d'enguany, s'ha consolidat com un referent en la venda de mobiliari tant de la llar com d'oficina. Des dels seus dos showroom a la localitat vallesana i a Barcelona ofereix els seus productes a clients particulars, empreses, arquitectes i interioristes, hotels i restaurants.

casamit14

El director de Casamitjana, Oriol Casamitjana | Àngel Bravo

Amb una facturació de 3,6 milions d'euros i un equip de 12 persones, l'empresa està dirigida per la quarta generació de la família. Oriol Casamitjana, director de la firma, afirma que "el principal objectiu de la companyia és consolidar-se tant a Barcelona com a Catalunya com a líder en mobiliari de disseny i com a assessora referent per a arquitectes i interioristas nacionals".

Una història entre mobiliari de disseny

El besavi de l'actual director, Antoni Casamitjana, va iniciar l'activitat del negoci familiar el 1916 a Terrassa amb un taller de fusteria i els primers treballs de compravenda de mobiliari. "Ell tenia un ase i duia els mobles per Terrassa", rememora el directiu. Antoni feia mobles, en venia, en reparava, però el negoci va vascular cap a la distribució.

No va ser fins al 1918 que el negoci es va oficialitzar, sota el nom d'Antoni Casamitjana - Mobles el bon tracte. Amb el pas dels anys, Josep Casamitjana, fill d'Antoni, pren el relleu a la companyia. La Guerra Civil va esclatar i el jove va haver d'exiliar-se. En tornar, el negoci havia canviat el seu nom al castellà Antonio Casamitjana - Muebles el buen trato.

El 1956 Josep inaugura una segona botiga a Terrassa anomenada Yago Decoración. Després d'un viatge a França, on descobreix a Le Corbusier, Josep s'interessa per les tendències europees del disseny més innovador com la Bauhaus o Thonet, etc. "Vam ser els primers a dur Le Corbusier a Catalunya", afirma el director de l'empresa.

casamit09

Un instant de l'entrevista a Casamitjana | Àngel Bravo

"Uns anys més tard l'avi va tenir un vessament cerebral, la qual cosa el deixa impedit físicament i mental", recorda l'empresari. Durant els cinc anys següents, tant el nucli familiar com el negoci van patir una complicada situació. Seran els fills (Toni i Santi) i la dona (Ángela) els qui ajudin a tirar endavant la casa.

Santi, que pren les regnes del negoci, compartia amb el seu pare la gran afició pel disseny. El 1980 trasllada la botiga a un emblemàtic local situat al Carrer Portal Nou, dins d'un antic vapor tèxtil. "És en aquesta època que l'empresa creix i se signen els primers contractes amb marques estrangeres: italianes i alemanyes", relata. Casamitjana signa, per exemple, un contracte amb Cassina, la firma que té les patents dels dissenys de Le Corbusier.

Actualment la casa treballa amb més de 80 marques majoritàriament internacionals: "Treballem amb un 85% d'estrangeres i un 15% d'aquí", puntualitza. Icones dels anys 60 que ja han esdevingut clàssics de l'interiorisme Casamitjana s'enorgulleix de ser el distribuidor oficial i de més volum de vendes a l'Estat de les marques Carl Hansen & Søn (danesa), Poltrona Frau (italiana) i Walter Knooll (alemanya).

El 2001 s'inaugura la nova exposició de Casamitjana a Terrassa en un espai de 1.200 metres quadrats. En aquell moment Terrassa viu un autèntic boom immobiliari, la qual cosa afavoreix al sector del moble i la decoració. Aprofitant la situació, s'adquireix una nau industrial també a la ciutat del Vallés Occidental, a tocar del Parc Vallès, que s'emprarà de centre logístic.

Durant l'exercici de 2009, coincidint amb la crisi econòmica, es pateix una caiguda de gairebé el 50% de les vendes respecte a l'exercici 2007, que havia estat el de major facturació de la seva història. "La crisi va ser molt forta per a tothom, amb el tipus de moble que tenim, el públic objectiu no són els pisos de nova promoció del boom immobiliari, però si el del promotor, així que varem rebre igual", exclama.

"A partir del 2010 varem començar a remuntar a poc a poc" i tot i que encara hi havia una situació complicada, un any  més tard s'obre el primer establiment a Barcelona, que serà substituït el 2016 per l'actual al carrer Johann Sebastian Bach.

BOTIGA CASAMITJANA BCN 01
FOTO: Cedida

Abans de la crisi i l'esclat de la bombolla immobiliària, la facturació del segment del mobiliari d'oficina va representar un 60% del total mentre resta de mobiliari per a la llar. Actualment "el mobiliari per a oficines representa un 40% de la facturació, casa un 30% i hotels i restaurants un altre 30%", assegura. Entre els seus projectes hi compten hotels de la cadena Mercer i apartaments d'alta gamma a Andorra.

Actualment, Casamitjana, amb Oriol i Pol, fills de Santi, al capdavant, té unes previsions de superar els 4 milions d'euros de facturació de cara a l'any vinent. La firma es recolza en tres potes per assolir aquest objectiu: mobles per a oficina, hotels i restaurants de mà de projectes d'arquitectes i interioristes i retail.

El consell per comprar un sofà

Com fem per complir 200 anys? El sector del moble ha patit una forta sacssejada al nostre país pel que fa a la producció amb l'arribada d'Ikea "que ha fulminat la gamma baixa i mitja-baixa", ressalta. Però aquest no és el competidor de Casamitjana, que se centra en la gamma més alta. "El que sí que ha fet Ikea és posar el disseny a l'abast de tothom, però aquesta és una altra batalla", riu.

Oriol Casamitjana: "Ikea ha fulminat la gamma baixa i mitja-baixa" 

Pel que fa a la distribució, han aparegut altres competidors, a més d'internet. "Nosaltres ens diferenciem amb l'assessorament, fem una venda consultiva, no venem a pes, si ve un arquitecte o interiorista intentem donar-li el millor consell i acompanyament, fins al muntatge", remarca l'empresari.

"Creiem que internet està bé com a font d'informació, però un sofà s'ha de poder tocar i veure, per internet diferenciaràs el color del teixit amb prou feines", subratlla Casamitjana, en referència a l'assessorament necessari a l'hora de comprar una peça de mobiliari d'alta gamma. "Valors: esforç, constànça i equip humà", així és com Casamitjana durarà 100 anys més.