• Empresa
  • Casas (Telefónica): "Ser català és viure, treballar i invertir aquí"

Casas (Telefónica): "Ser català és viure, treballar i invertir aquí"

La multinacional de telecomunicacions vol arribar al 100% de la població amb fibra i 5G a finals de 2023

José Manuel Casas és el director territorial de Telefónica. | Cedida
José Manuel Casas és el director territorial de Telefónica. | Cedida
Barcelona
25 de Juliol de 2021

José Manuel Casas (Sevilla, 1967) és director territorial de Telefónica Mediterrani. De formació físic, Casas va tenir primer Telefónica com a client i poc després hi va començar a treballar. Des de l'any 2002 ha treballat a Espanya, Argentina, Colòmbia i Equador on era president executiu des del 2013. Poc abans de la pandèmia, Casas va ser l'escollit per substituir Kim Faura al capdavant de Telefónica a Catalunya, País Valencià, Balears i Múrcia. Rep VIA Empresa a la Torre Telefónica del Fòrum per parlar de fibra catalana, 5G, connexió i Mediterrani. "Telefónica és una empresa que aposta i inverteix a Catalunya, volem arribar a qualsevol lloc amb la fibra òptica", reivindica. Ser o no ser català, estar o no estar connectat, ser o no ser digital... Shakespeare, també a Telefónica. 

D'estudiar Ciències Físiques a treballar al món de l'empresa. 

El meu pare era físic. Vaig començar Física, però a tercer de carrera vaig decidir que volia fer ADE. El meu pare em va recomanar fer una carrera bé abans que dues malament. Una carrera serveix per formar-te i tenir habilitats analítiques més que tenir grans coneixements tècnics. Després vaig fer un MBA a l'IESE, vaig donar classe d'estadística aplicada a la investigació de mercats i vaig dedicar-me al màrqueting des de la part més científica: mercats, enquestes, comportament del consumidor... Em va agradar molt, he fet tota la carrera de comercial i màrqueting.  

De l'Equador al Mediterrani. 

Vaig començar al Banco Santander, després vaig treballar per a les consultores Europraxis i Kairos. Vaig començar a Terra Networks abans del primer boom de les empreses d'Internet i el CEO de Telefónica Argentina em va dir que necessitava un director comercial. Entremig, m'havia casat amb una argentina. A partir del 2004 vaig estar a Argentina, després a Colòmbia també com a director comercial i de màrqueting i llavors vaig ser president executiu de Telefónica a Equador. 

Quin és el llegat de Kim Faura?

Kim Faura va estar 17 anys al càrrec i va situar Telefónica dins la societat professional de Catalunya. Abans de la seva arribada, l'empresa era més aviat vista com una multinacional de l'Ibex amb operacions a Catalunya, però no hi havia tant aquesta sensació d'arrelament amb la terra o el país. El Kim ho va fer molt bé i va demostrar amb fets que Telefónica és una empresa catalana que aposta pel país i ha invertit a Catalunya més de 1.500 milions d'euros al llarg dels últims cinc anys. Té més de 3.500 treballadors i col·laboradors aquí. 

"Telefónica va passar amb Kim Faura de ser la multinacional de l'Ibex a ser vista com una empresa compromesa amb Catalunya"

Telefónica va passar de ser de l'Ibex i tenir més relació amb l'administració pública central a ser vista com una empresa involucrada i compromesa amb el desenvolupament del país. La fibra òptica i la banda ampla és una eina espectacular per fer més petita la bretxa digital i socioeconòmica. Ara pots anar a viure al Pirineu o qualsevol entorn rural que abans perdia ocupació i que amb la fibra pot fixar aquesta ocupació al territori. Volem arribar amb la fibra òptica a qualsevol lloc de Catalunya. 

Què suposa Telefónica per a Barcelona, Catalunya i l’Arc Mediterrani? I viceversa?

Catalans som els que vivim i treballem a Catalunya, fent feina i fent país. Ser català és viure aquí, treballar aquí i invertir aquí és creure en el futur del país. Telefónica està a tot arreu i arriba a més del 80% de la població en 5G i al 80% en penetració de la fibra òptica. Ens falta el 20%? Sí, però hi arribarem. A Telefónica atenem a tothom que vol en català. Durant la pandèmia s'ha posat de manifest el valor de les empreses de telecomunicacions. A Espanya i Catalunya va ser l'únic lloc de tota Europa on Netflix no va baixar la qualitat del vídeo i això és pel desplegament espectacular de fibra. 

“L’Espanya rural està avui més ben connectada que l’Europa urbana”, assegurava fa poc.

La connectivitat rural d'Espanya i Catalunya és molt més gran que la de l'Europa urbana. A qualsevol lloc al voltant d'Igualada hi ha més connectivitat de fibra òptica que a Berlín, París o Londres. Què fa Telefónica per Catalunya? Això, posa la infraestructura necessària perquè siguem un país capdavanter en innovació i transformació digital. 

 "A Telefónica atenem a tothom que vol en català i totes les sèries de Movistar+ estan traduïdes al català"

La frase no és meva, sinó del José María Álvarez Pallete que fa anys que reivindica que la fibra que ha desplegat el Regne Unit, França i Alemanya junts és inferior a la que ha desplegat Espanya. Tot això es posa en valor quan arriba el confinament. Hi ha pobles de 20.000 habitants perfectament connectats amb una fibra que no tenen enlloc més. 

Quin impacte ha tingut la crisi del coronavirus per al desplegament de la fibra òptica i el 5G?

Primer es va posar molt en valor l'esforç previ que havien fet totes les operadores de telecomunicacions. Sempre explico una anècdota que em va sobtar molt: enmig de la pandèmia em va arribar un vídeo d'un company nostre treballant en una urbanització de Tenerife, quan va acabar l'aplaudiment per als sanitaris va agafar un megàfon i va demanar també un aplaudiment per a Telefónica per donar connectivitat i centenars de persones van aplaudir. Allà vaig veure clar que havia canviat la percepció de la marca i que efectivament, s'havia posat en valor allò que tenim ara: no hi ha retards a l'àudio, no hi ha pixelació de la imatge i podem treballar tota la família des de casa i a la mateixa hora. 

Durant el confinament hem continuat treballant a peu de carrer amb el desplegament de fibra, manteniment o noves instal·lacions perquè som un sector essencial. Quan vam obrir totes les botigues vam tenir una allau de persones de la tercera edat que volien canviar el mòbil per un smartphone per poder veure la seva família per FaceTime. 

“Hem perdut la por a la digitalització que és el primer pas però ara n’hem de fer un ús intel·ligent”, defensava José María Álvarez Pallete durant la Reunió del Cercle d’Economia. Què vol dir fer un ús intel·ligent de la digitalització?

Hi ha les eines i la infraestructura per fer-ho, però la pregunta és: ho hem fet? Som capdavanters en el desplegament de fibra, però perquè Espanya no és capdavantera en digitalització i productivitat industrial i empresarial arreu d'Europa? La infraestructura està posada, però s'ha de fer el pas següent que és aprofitar-la per tot el que es pot fer. Les grans empreses ja fa temps que ho han fet, però les pimes no. 

"A Espanya i Catalunya va ser l'únic lloc d'Europa on Netflix no va baixar la qualitat del vídeo"

El 20% que falta de cobertura en fibra o banda ampla arribarà probablement ara, ja s'estan fent esforços des del Govern central per fer un desplegament més accelerat i hi ha un programa que es diu PBanc amb subsidis per a les operadores a través d'un sistema de subhastes i arribar així a determinades poblacions. Això s'està accelerant i es preveu que encara s'acceleri més amb els fons NextGeneration. Però, el 20% que falta no és tant un tema d'any o dos anys, sinó de què les empreses vulguin donar aquest pas. El que prevèiem que passaria fins a 2025 passarà en qüestió de mesos. Insisteixo: falta que les pimes facin el que pas que falta en digitalització. 

En què de digitalització?

Digitalització és integració de connectivitat més hardware i més software. Per exemple, ja és un pas de digitalització que tots els petits restaurants s'hagin posat en plataformes d'entrega a domicili, el telèfon per agafar la comanda i portar-la a casa o que es pugui llegir el menú amb el Codi QR. 

José Manuel Casas és director de Telefónica a Catalunya

Per què hem trigat tant?

No hi havia necessitat per cap de les dues bandes. Anaven per inèrcia al supermercat cada dissabte al matí, però també és veritat que els mateixos supermercats líders deien que havien de canviar el seu ecommerce i hi han invertits molts diners.

La regulació és un facilitador o una barrera per a Telefónica?

La Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC) regula, però tota la regulació que fa no ajuda massa pel que fa a les plataformes OTT que competeixen amb nosaltres. Tant per la sobirania de les dades com per la fiscalitat i els impostos que s'han de pagar allà on es genera el negoci. 

"Som capdavanters en el desplegament de fibra òptica, però perquè Espanya no és capdavantera en digitalització i productivitat industrial i empresarial a Europa?"

Asimetria en les normes de joc a l’hora de competir amb altres plataformes no regulades?

Fa tres o quatre anys Netflix va pagar 3.100 euros en impostos a Espanya quan ja tenia prop d'un milió de subscripcions. No estem competint amb les mateixes eines. És un negoci d'economies d'escala i inversions multimilionàries, després ve el 5G i si això no es regula bé... A Espanya i Europa encara hi ha percepció antiga de què com més competència hi ha, més baixos són els preus. Molts estan apostant per fer créixer una empresa petita perquè veuen probablement amb raó que ha de venir una concentració del sector. A la Xina hi ha dos operadors, als Estats Units n'hi ha quatre i a Europa n'hi ha més de 400 en xarxa. Quan comenci la concentració, molts esperen vendre i guanyar molts diners.

L'únic que demano és que es posin les mateixes normes de joc. Sóc partidari d'afluixar la regulació en empreses tradicionals abans que enfortir la regulació. Com diem a l'Argentina: "Iguala por arriba y no por abajo". S'ha de deixar que tot flueixi. Hi ha temes de regulació amb poc sentit. Aviat hi haurà la subhasta de freqüències pel 5G i surt al voltant de mil milions d'euros. Estem intentant fer un desplegament per tot el territori i has de recaptar mil milions d'euros? Per què no ho fem d'una altra manera com els països que són capdavanters? Es pot fer un contracte d'obligació de fe, et dono la freqüència i el mes vinent has d'estar aquí i allà. Així les poblacions estan cobertes i no recaptar per a què exactament? Necessitem que es desplegui la fibra el més aviat possible i els recursos són els mateixos per a l'empresa, si treus mil milions d'aquí n'hi haurà menys per desplegar i s'haurà d'amortitzar amb preus. 

Fusions i adquisicions: heu adquirit Altostratus pel negoci del cloud, us imagineu algun dia comprant operadors com Parlem o FibraCat?

Es podria donar aquesta situació, però no sé si ho farem. Hi ha d'haver un procés de concentració com a la Xina o els Estats Units. La regulació no ha d'afavorir la concentració però tampoc l'ha de maltractar o desincentivar com ara. Telefónica inverteix dos mil milions d'euros per any en desplegament d'infraestructructura, però això no ho pot fer qualsevol. El cost fix de la xarxa és alt, el cost variable és ridículament baix. Quant costa fabricar cada mega per minut? Res. Variable? Un mega més? Res. El que costa és posar la infraestructura per produir mega per minut i això no ho pot fer qualsevol. La regulació permet tenir accés a la xarxa fixa i al mòbil a un preu molt reduït, però insisteixo que el que costa no és el preu de la fibra sinó el de l'electrònica i els permisos. 

"A Espanya i Europa encara hi ha la percepció antiga de què com més competència hi ha, més baixos són els preus"

Quins plans de creixement té Telefónica a Catalunya?

Igual que a la resta. Volem arribar al 100% de la població amb fibra i 5G abans de finals de 2023. Anem pel camí, sense problemes i la pandèmia ens ha ajudat. Els permisos es donen ara més de pressa que abans per fibra, aeri o antena. 

També s'ha fet una aposta molt clara per la cultura o l'oci amb Movistar+. 

Tenim la millor plataforma de continguts d'Espanya amb Movistar+. Són continguts de primer nivell mundial i competim perfectament amb Netflix. Pràcticament totes les sèries de Movistar+ estan traduïdes al català i mai ningú ha fet una feina tan important per al desenvolupament de la cultura. Molts polítics no ho saben i moltes empreses quan ens diuen que són més catalanes, els hi preguntem quan han invertit aquí i quin desenvolupament de continguts han fet. 

Tot per la llar! 

Exacte, l'estratègia és donar una solució completa per a la llar i per això, hem llançat Movistar Alarmes, Movistar Salut i més coses que aniran sortint. Volem donar una solució de tot allò que puguin necessitar les famílies dins la llar: entreteniment, esport, educació... Les living apps, per exemple. També vam anunciar un acord amb TikTok. 

Què et va semblar l'edició d'enguany del Mobile World Congress?

Telefónica és operadora fundadora del MWC i hi havíem de ser. Va ser diferent i bastant més petit que les altres edicions, però va sortir bé perquè vam tenir bastantes visites de pimes catalanes i tothom qui va venir va agrair moltíssim el temps que li vam dedicar per explicar solucions que ja teníem allà. A les altres edicions era molt més complicat explicar solucions amb tanta gent. 

"Volem arribar al 100% de la població amb fibra i 5G abans de finals de 2023" 

La revolució del 5G. 

Actualment estem a un 73% de fibra òptica i un 80% de 5G a Catalunya. El 5G és la tecnologia de banda ampla, sense fils i en temps real. És important la latència que és el temps que triga a respondre el servidor i que és 50 vegades més ràpid que el 4G. Diuen que el 5G és la revolució de l'Internet de les coses (IoT). L'any 2018 hi havia 18.000 milions de dispositius inalàmbrics connectats i abans de la pandèmia, es va estimar que el 2025 hi hauria al voltant de 75.000 milions de dispositius connectats. Tot plegat permet el desplegament de les xarxes de sensors a les ciutats. 

I el 6G?

A Corea del Sud ja han començat a fer proves de laboratori. Ara bé, tenim al davant 10 anys de 5G i les seves diferents generacions. Quan es vengui l'espectre de freqüències llavors començarem el desplegament de 5G de segona generació.

Quedi's amb un últim aprenentatge o consell que vulguis donar fruit de la teva trajectòria a Telefónica.

Estar cada dia on puguis aprendre. Arribar a què et paguin allò que vols és relativament senzill. Ara bé, si és l'únic motor que tens per anar a treballar cada dia, llavors malament. Has d'estar on puguis aprendre i aprendre de tothom. Abans de venir aquí vaig treballar a nou empreses diferents i ara porto gairebé 20 anys a Telefónica. Per què? He pogut canviar de país, projecte, àrea i és un sector molt dinàmic. Fa molts anys que faig coses diferents i aprenc coses noves.