• Empresa
  • Els casos d’èxit més llegits de 2017

Els casos d’èxit més llegits de 2017

El compromís polític, la innovació tèxtil, l'esforç per sortir de la crisi, els valors de l'empresa familiar i l'aposta per l'ecommerce, els secrets de les històries empresarials més llegides d'enguany

Marc Cerón, conseller delegat d'Ilerda Serveis. | Santi Iglesias
Marc Cerón, conseller delegat d'Ilerda Serveis. | Santi Iglesias
Redacción VÍA Emprendida
Barcelona
25 de Desembre de 2017

Benvolgut lector, és just que sàpiga que la Redacció de VIA Empresa no deixa de sorprendre's quan remena entre el teixit empresarial del país cercant noves empreses d'èxit. "Aquesta també és catalana!", s'escolta de tant en tant a algun company. La realitat és que darrere dels productes que consumim, del menjar que cuinem i de la roba que vestim hi ha desenes d'històries d'empresaris catalans esperant a ser explicades. I en aquesta feina ens hem trobat, de nou aquest 2017, explicant els relats empresarials més interessants. Algunes han agradat més que altres, com és normal. Però entre les favorites dels lectors, en destaquem cinc. Les més llegides parlen de compromís polític, d'innovació al sector tèxtil, de reconversió. Històries d'esforç, en definitiva.

 

"Petrolis Independents, la catalana que ja no és espanyola"

Victor Costa signa el relat de la cadena de benzineres catalana i independentista Petrolis Independents. Joan Canadell i Jordi Roset fundaren la companyia el 2014, una franquícia de Petro 7 i primera estació de serveis low cost a l'Ametlla del Vallès. "Vam pensar que per la nostra manera de ser tenia sentit muntar una cadena que donés suport a la independència", assegura Canadell. Petrolis Independents va tancar el 2016 amb una facturació de 12 milions d'euros, guanya 60.000 euros i té cinc treballadors.

"Original Buff, el mocador de l'aventura"

Aiats Agustí s'ha endinsat en la història d'aquesta empresa de l'Anoia, Buff, que comercialitza mocadors tubulars de nombrosos colors i que avui dia factura més de 32 milions d'euros a l'any, exporta a 70 països i té una plantilla de 230 treballadors. El fundador, Joan Rojas, va recuperar una màquina que antigament havia produït mocadors tubulars per a l'Exèrcit per reinventar el producte: "Fa un redisseny canviant la matèria, empra polièster, fent que s'hi pugui estampar", explicava David Camps, director general de l'empresa. Un cop té aquesta peça "ell la fa servir fent trial i comprova que funciona bé". És així com la braga militar que feia servir Rojas quan conduïa la seva moto pels voltants d'Igualada és ara una peça trendy.

 

"Ilerda Serveis neteja la crisi"

Des de Lleida, David Rodríguez porta la història d'Ilerda Serveis, una empresa de neteja que fa només un any perdia el seu principal client, Rentokil, l’empresa encarregada de la neteja de l’aeroport del Prat, i que suposava el 5% de la seva facturació. Davant d’aquest escenari incert, Ilerda Serveis va optar per l’estratègia de diversificar i reorientar l’oferta en un entorn de proximitat. “La nostra àrea d’influència se situa a Lleida i a 300 quilòmetres a la rodona”, explica Marc Cerón, 2a generació d'aquesta empresa fundada fa 29 anys a Ponent. Aquestes decisions han permès que la facturació d’Ilerda Serveis arribi als 3,5 milions d’euros amb la previsió de què enguany superin els 4 milions d'euros.

Ilerda va rebre l’any 2013 el premi com a Millor Empresa espanyola del seu sector i ara és la proveïdora de companyies com Accor Hotels, Rodi, la Corporació Alimentària de Guissona (CAG), la Diputació de Lleida o Baqueira Beret. Petits èxits que sumen a poc a poc.

"Unión Suiza, els joiers de Barcelona" 

Allà pel 1840, Jaume Vendrell i Francisca Castellà van deixar Manresa per instal·lar-se a Barcelona i posar les bases del que avui és Unión Suiza. És l'origen de la història empresarial de Unión Suiza, la quarta història d'èxit que enguany ha conquerit als lectors i que Pau G. Fuster ens ha contat a VIA Empresa. "Som una de les poques joieries d'aquest nivell que manté la propietat de la família, la gran majoria ja formen part de multinacionals", explicava orgullós Lluís Vendrell, el gran dels quatre germans que formen la sisena generació. 

Lluís Vendrell, d'Unión Suiza
Lluís Vendrell, d'Unión Suiza

 

Gran Via-Rambla Catalunya i Diagonal-Via Augusta són els dos emplaçaments en què, després de molts canvis, perviu ara per ara la joieria barcelonina. Acabada la Guerra Civil, l'empresa va obrir la mítica botiga de la Diagonal amb Via Augusta. Al seu Principal, just a sobre de la botiga, "és el pis on va morir el president Francesc Macià el 1933", explicava Vendrell. Història catalana i empresa per damunt de tot conflueixen en aquest relat que també ha despertat l'interès dels lectors.

"Font Packaging, el cartró a mida"  

Per últim, des de Torrelavit, a l'Alt Penedès, Pau G. Fuster ens ha explicat la trajectòria de la firma Font Packaging que, des de 1954, es dedica a produir cartró ondulat per a capses i embalatges industrials. A hores d'ara l'ecommerce és una pota fonamental de la seva estructura, ja que hi treballen una desena dels 150 treballadors de la companyia.

La divisió de negoci online ja supera els 30 milions d’euros de facturació, una àrea en què dediquen esforços ingents: “L'embalatge és l’experiència de compra de les botigues online. Et pots gastar molt en la web, però si el producte arriba trencat perds el client i tota la inversió”, afirma Martina Font, directora de Font Packaging Group. Font va ser una de les finalistes del Premi Jove Empresari 2016 de l’Aijec que finalment va guanyar l'empresari José Elías, fundador d'Audax Energia