El sector de les tecnologies aplicades a l'educació a Catalunya està format per 319 empreses, més del triple que abans de la pandèmia (n'hi havia 98 d'identificades el 2019), segons un estudi elaborat pel Departament d'Empresa i Treball a través d'ACCIÓ en col·laboració amb l'Edutech Clúster. El sector genera un volum de negoci de gairebé 900 milions d'euros anuals (un 106% més que el 2019) i compta amb més de 4.500 llocs de treball (un 110% més). L'edutech a Catalunya està format principalment per editorials, creadors de continguts educatius digitals, proveïdors de programari i d'infraestructures, plataformes de gestió integrals dels centres educatius i consultories especialitzades.
"Les tecnologies aplicades a l'educació tenen una importància significativa en un doble sentit: perquè qualsevol sector en creixement és estratègic, però sobretot pel seu contingut", ha assenyalat el director executiu d'ACCIÓ, Joan Romero. "Estan generant un canvi en les maneres d'ensenyar que trenca barreres i que permet acostar al futur talent del país noves maneres de treballar. Tot el que puguem fer perquè l'ensenyament sigui millor i més eficaç revertirà en un país millor", ha recalcat Romero.
Romero (ACCIÓ): "Les tecnologies aplicades a l'educació tenen una importància significativa en un doble sentit: perquè qualsevol sector en creixement és estratègic, però sobretot pel seu contingut"
A Catalunya, per volum de facturació, el sector està format principalment per les editorials tradicionals -que generen el 58% del volum de negoci-, amb una creixent transició cap al contingut digital. Amb el 20% del total de negoci, destaquen també els proveïdors d’infraestructures i equipament (grans empreses tecnològiques i consultories amb línies de negoci especialitzades en l'educació), i els proveïdors de programari i eines digitals de suport, amb el 8%. Completen el sector les consultories, les empreses creadores de continguts digitals i les plataformes de gestió integral dels centres educatius.
Intel·ligència artificial, tecnologies immersives i ludificació, oportunitats de negoci
L'informe d'ACCIÓ i Edutech Clúster posa de manifest que el sector ha experimentat un ràpid creixement a causa de la pandèmia, que va provocar que els centres educatius a escala internacional incorporessin de manera accelerada serveis d'educació en línia. A més, l'estudi apunta l'aparició de noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector vinculades al voltant de les tecnologies immersives, de la ludificació de l'ensenyament, de l'ús del big data i la intel·ligència artificial, la robòtica col·laborativa i la ciberseguretat.
De fet, l'estudi conclou que la intel·ligència artificial (IA) serà una de les tecnologies clau els pròxims anys atès que permetrà a les empreses del sector automatitzar processos, generar contingut personalitzat i augmentar el rang de pràctiques i de formacions, a més de poder generar bases de dades i analitzar patrons de comportament dels usuaris. Això obre també la finestra d'oportunitat a l'hora de generar projectes que funcionin amb tauletes electròniques, ulleres de VR o pantalles interactives, entre d'altres.