• Empresa
  • Catalunya, el rebost de Mercadona

Catalunya, el rebost de Mercadona

La cadena valenciana realitza més del 21% de les seves compres al Principat i és el principal proveïdor de producte català a la resta de l'Estat

Juan Roig, president executiu de Mercadona
Juan Roig, president executiu de Mercadona
Aiats Agustí
10 de Maig de 2017
Act. 11 de Maig de 2017

Mercadona va realitzar compres per valor de 3.450 milions d'euros a 1.850 pimes catalanes l'any passat. Aquesta xifra representa un 21,49% del total dels 16.055 milions d'euros que el gegant valencià es va gastar en els seus proveïdors i interproveïdors, dels quals 15 són catalans. Juan Roig fa la compra principalment al País Valencià, Andalusia i el Principat, segons indiquen des de l'empresa. De fet des del 2013 Catalunya representa més d'un 22% de la despesa total del grup de Tavernes Blanques.

 

 

 

 

 

 


Catalunya seria on més diners es gasta Mercadona tot i que no és la comunitat on compta amb més proveïdors, que és Andalusia amb 5.858. Aquest gruix de compres s'explica, segons diu Bernat Morales, director de relacions externes de Mercadona Catalunya, pels volums: "Tarradellas ens ven igual 600 milions d'euros l'any en productes, o SCA ens ven 400; hi ha uns quants proveïdors que són molt grans. Nosaltres les pizzes i els fuets de Tarradellas els venem a tot Espanya", explica el directiu. D'aquesta manera, Mercadona és el principal proveïdor de producte català a la resta de l'Estat.

El 85% de les compres totals de Mercadona el 2015 van ser a proveïdors espanyols, un total de 15.393 milions d'euros. Segons les dades de vendes per comunitats autònomes que la cadena valenciana ha anat publicant al llarg de l'any passat recollides per VIA Empresa, la plata del podi de les compres seria per Andalusia, on l'empresa de Roig va comprar per valor de 2.715 milions d'euros. Segons indiquen des de l'empresa, el País Valencià es troba en el top tres de les compres a proveïdors, però aquesta xifra no la publiquen. Així mateix, des de la companyia expliquen que en certes comunitats autònomes, la xifra de compres computa no només compres a proveïdors, cosa que distorsionaria els percentatges.

 

Inversió i expansió en un mercat clau
Catalunya és un mercat i un enclavament clau per a Mercadona. L'empresa planifica la seva expansió de negoci en períodes de cinc anys i ara acaba el darrer pla de creixement a casa nostra. Segons explica Morales, en aquest darrer període la companyia s'ha deixat 750 milions d'euros d'inversió al Principat.

Morales detalla que aquesta forta expansió de la cadena valenciana a Catalunya ha vingut acompanyada gràcies a la modificació de la directiva europea de serveis de l'any 2009. Aquest canvi legislatiu ha permès al gegant de la distribució invertir més diners per "poder ser als llocs on volíem ubicar-nos", així com apostar per aixecar un nou centre logístic. Segons explica el directiu, aquest magatzem requerirà una inversió total de 300 milions d'euros i durant aquest any passat s'hi han destinat 37 milions. El centre situat a Abrera ocuparà una superfície construïda de més de 110.000 metres quadrats i es preveu que entri en funcionament al llarg del 2018, sumant-se als altres 16 que l'empresa té a la resta de l'Estat.

L'activitat de Mercadona a Catalunya va generar l'any passat una inversió total de 134,5 milions d'euros, dels quals 62,8 són inversions directes -centre logístic, obertura de botigues i reformes- i els 71,7 milions restants són inversió aportada pels fabricants interproveïdors. Ara el darrer pla d'expansió a Catalunya acaba, però la inversió no s'atura. "Tenim unes previsions pels pròxims cinc anys d'invertir més de 200 milions d'euros a Catalunya", preveu el directiu. Roig ja va avançar en la presentació de resultats que l'empresa retallaria els beneficis a un terç per duplicar les seves inversions fins a 1.200 milions d'euros i encarar els plans de futur, com fer el salt internacional a Portugal o seguir estenent la seva xarxa comercial.

Obertures i renovacions
Mercadona ha tancat l'exercici amb 1.614 supermercats a tot Espanya, 256 dels quals a Catalunya -després d'obrir-ne cinc de nous-. Totes les obertures es realitzen amb el nou format eficient, que va arrencar a l'octubre de l'any passat. Els seus plans són dur aquest model a 125 botigues durant tot 2017 -les noves i les remodelades- amb una inversió de 180 milions d'euros. Morales calcula que Catalunya acabarà l'any amb més o menys unes 25 botigues renovades "depenent de les llicències" que s'aconsegueixin: "Si cada any renovàvem de 6 a 8 botigues, aquest any segur que ho doblarem", afirma. D'aquesta manera Catalunya probablement concentrarà el 20% de les inversions de Mercadona en aquest sentit pel 2017.

Cada botiga de Mercadona està pensada per donar servei a unes 25.000 persones. Per això Morales comptabilitza que "del nostre format encara falten per obrir 25 o 30 botigues", que encara no han trobat emplaçament o bé es tracta de zones concretes que per preu o espai no ha estat possible obrir. Morales posa l'exemple del barri de Pedralbes: "No hi ha espais i els pocs que hi ha són molt cars; passa el mateix a Sarrià, Gràcia o el Casc Antic, ens agradaria ser-hi però encara no hi tenim lloc", explica.

Productes catalans als lineals
La cadena valenciana de supermercats compta a Catalunya amb alguns dels seus interproveïdors més importants i que serveixen la resta de botigues de l'Estat, amb especial protagonisme dels sectors de drogueria, perfumeria, higiene personal i xarcuteria, sobretot pel pes d'aquestes indústries al Principat.

Així, l'any passat la cadena va comprar més de 94 milions de quilograms d'embotits a Casa Tarradellas, Embotits Monter, Noel i La Selva, entre d'altres; i les empreses lleidatanes Catafruit, Nufri, Golden Export i Fruits Sant Miquel van servir prop de 60 milions de quilos de fruita a les seves botigues, si bé segons apunten des de l'empresa, normalment la fruita fresca es consumeix a la comunitat on es produeix. El mateix passa amb el peix fresc, que prové de les llotges catalanes, o el pollastre de Vall Companys o Sada.

A més, el projecte de les cooperatives Lleters de Catalunya i Covap per proveir de llet, produïda pels ramaders catalans i envasada en el seu lloc d'origen, als supermercats de Catalunya ha suposat la compra per part de Mercadona de 50 milions de litres de llet del Principat. També ha apostat recentment per incloure vi del Priorat als seus lineals amb una marca pròpia.

Quant a higiene personal, el Grup Ubesol-Maverick va comercialitzar 34,8 milions de litres de gel de bany i 10,9 milions de litres de xampú, i You Cosmetics i Wecolors van produir més de 39 milions de productes cosmètics com ara maquillatge, coloret, pintallavis i màscares de pestanyes, entre d'altres, mentre que en neteja de la llar Saplex va servir 45 milions de rotllos de bosses d'escombraries i nou milions de paquets de bosses per congelar aliments als supermercats Mercadona de tot l'Estat.

Morales afirma que si bé els costos i la logística són un motiu de pes, la demanda de productes de proximitat fa que la cadena aposti també per abastir-se amb proveïdors del territori: "Fa cinc anys portàvem els musclos d'Itàlia perquè eren més barats, ara, però, els comprem a l'Ebre perquè, tot i que siguin més cars, comptant el principi de vida del producte i el transport surten igual de preu".

Ocupació
La companyia destaca que en els últims cinc anys ha incorporat 2.500 persones en el seu equip a Catalunya, on la seva plantilla ja compta amb 11.726 treballadors.

 

 

 

 

 

 

 


A més, les 1.850 pimes amb les quals Mercadona manté relacions comercials donen feina a 35.000 persones, i els 15 interproveïdors catalans de Mercadona i fabricants de les marques Hacendado, Bosque Verde, Deliplus i Compy donen feina estable a més de 4.700 treballadors, amb la qual cosa l'ocupació generada per la companyia a Catalunya, de manera directe i indirecte, supera els 51.500 treballadors.