• Empresa
  • Catalunya ultima l'estratègia per electrificar les carreteres: remuntarà el cotxe elèctric?

Catalunya ultima l'estratègia per electrificar les carreteres: remuntarà el cotxe elèctric?

Treball, Territori i Transició Ecològica presentaran dilluns vinent, amb l'Energètica, el Pla d'Impuls al Vehicle Elèctric

Dels 40 milions de tones que produeix Catalunya, gairebé una de cada tres (32%) pertany al transport | iStock
Dels 40 milions de tones que produeix Catalunya, gairebé una de cada tres (32%) pertany al transport | iStock
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
08 de Febrer de 2025

2025 ha de ser l’any del vehicle elèctric. Dels 40 milions de tones que produeix Catalunya, gairebé una de cada tres (32%) pertany al transport, una estadística poc amigable amb el Pacte Verd Europeu, que ha posat deures a Europa amb la vista a 2030; i no només. Catalunya també se n’ha posat, i el desplegament del vehicle elèctric -estancat des del 2020, ja que el mercat només ha viscut un creixement del 3% des d’aleshores-, és un dels grans reptes del Govern. Per aquest motiu, ha dut a terme el Pla d’Impuls al Vehicle Elèctric 2025-2030, que presentarà el pròxim dilluns i que compta amb una dotació pressupostària de 1.400 milions d’euros, segons va avançar el passat dimecres El Periódico.

 

El Pla és impulsat per tres departaments, Empresa i Treball, Economia, i Territori, Habitatge i Transició Ecològica, amb un paper rellevant de L’Energètica quant al desplegament de la infraestructura. Dotada amb sis objectius i un seguit d’eixos d’actuació i mesures, l’estratègia de la Generalitat per fomentar el vehicle elèctric s’inicia en l’electrificació de la flota de la Generalitat, i que mitjançant L’Energètica instal·larà, en una primera fase, 5.000 carregadors en els edificis públics propis per a aquesta flota. En la segona fase, s’instal·laran 4.000 punts de recàrrega en edificis públics d’accés obert a la ciutadania. “Considerem que el primer pas per l’adopció del vehicle elèctric és donar exemple a la ciutadania”, apunten fonts de la Generalitat, que es proposa generar una major confiança i bona percepció del vehicle elèctric entre la població. 

Les barreres del vehicle elèctric: preu, infraestructura i autonomia

La contribució del vehicle elèctric a Europa s’espera que es tradueixi en una disminució del 55% de les emissions de transport de cara al 2030 per, el 2050, esdevenir el primer continent climàticament neutre. Aquest vehicle, però, a Catalunya afronta tres grans barreres quant a la seva adquisició per part dels consumidors: el preu (28%), la infraestructura (28%) i l’autonomia (20%). En aquest sentit, de les 121.807 matriculacions que es van produir a Catalunya el passat 2024, només un 14,3% pertanyien a vehicles electrificats, una xifra “una mica més alta” respecte a l’estatal, segons fonts de la Generalitat. 

 

De les 121.807 matriculacions que es van produir a Catalunya el passat 2024, només un 14,3% pertanyien a vehicles electrificats

A Europa, l’indicador és lleugerament superior, del 20,7%. Amb tot, Catalunya i el continent s’han posat l’objectiu d’assolir el 40% de matriculacions de vehicles elèctrics per al 2030 i, per assolir aquesta dada, l’estratègia passa per incrementar el nombre de punts de recàrrega actuals, un objectiu que Europa també s’ha posat amb els 1,8 milions de punts amb què compta el continent. El Pla proposa assolir, en l'acumulat del 2025 al 2030, un total de 150.000 cotxes i 30.000 motocicletes elèctriques.

Catalunya, país d'automoció

Vista aèria de l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca | ACN
Vista aèria de l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca | ACN

En aquest sentit, Catalunya és considerat “un país d’automoció”: compta amb 325 empreses -el 22,1% del total a l’estat espanyol- que facturen fins a 14.730 milions d’euros i donen feina a 35.000 persones. En una ràtio molt similar al del nombre d’empreses, la producció catalana representa el 20% de l’estatal, amb 481.000 unitats el 2024. A més, el territori compta amb empreses capdavanteres que marcaran el futur del vehicle elèctric al territori -i de la seva infraestructura-, com és el cas de Wallbox o Floox, la catalana que fa carregadors (i pedagogia) per mitigar “l’odi al cotxe elèctric”.

Quines marques tenen més números d’incrementar les vendes? Ara per ara, les companyies de vehicles elèctriques que regnen a les carreteres estatals són Tesla, amb un 18% de les matriculacions, Renault, amb un 7%, Volkswagen, BMW i Mercedes (6%). Es preveu que en els pròxims anys, amb el Pla d’impuls al Vehicle Elèctric 2025-2030 el nombre de matriculacions creixi considerablement i reverteixi la percepció d’aquest vehicle, que segons el hòlding Grup Moure “és el reflex de polítiques fragmentades i una infraestructura insuficient que limiten el seu creixement”.

Territori desplega un pilot amb busos elèctrics

Malgrat que no forma part del Pla que es presentarà dilluns vinent, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica referma l’aposta per una mobilitat elèctrica amb una prova pilot amb busos 100% elèctrics pels serveis Clic.cat del Gironès i Pla de l’Estany. Es tracta d’una prova pilot que es realitza amb l’operador gironí Teisa (Transports Elèctrics Interurbans, SA) i de manera col·laborativa amb l’empresa carrossera catalana Indcar, situada a Arbúcies.

El vehicle és un minibús del fabricant Bluebus, de sis metres d’allargada, que no genera emissions ni fan soroll en la propulsió. Té deu seients, un espai per a cadira de rodes i capacitat per a 23 passatgers dempeus. Disposa d’una bateria de 126 kWh, d’una autonomia de 250 quilòmetres i necessita un temps de recàrrega de sis hores i mitja. L’objectiu de la prova pilot és veure l’efectivitat d’aquest vehicle en aquests 2 serveis del Clic.cat, així com el seu possible ús en un servei clic.cat a la Vall de Llémena. Amb aquest vehicle en proves de major autonomia, es pretén continuar descarbonitzant la mobilitat en el transport públic a la demanda Clic.cat, i donar resposta als reptes del canvi climàtic.