• Empresa
  • Catalunya, paradís franquiciat

Catalunya, paradís franquiciat

Una seixantena de marques busquen obrir delegació a territori català, on ja se situa el 25% de les franquícies de l'Estat amb una facturació superior als 6.000 milions d'euros

Starbucks és una de les franquícies internacionals que funciona a Barcelona
Starbucks és una de les franquícies internacionals que funciona a Barcelona
Pau Garcia Fuster y Redacción VÍA Emprendida
11 de Maig de 2016
Act. 11 de Maig de 2016
Emprenedors amb ganes d'obrir negoci, alerta: la primera edició de Bizfranquícies espera la presència de 60 marques, majoritàriament estrangeres, que busquen obrir mercat a Catalunya. No són les úniques que pensen en el territori català per començar a operar, de fet segons l'informe La Franquícia a Espanya 2016, elaborat per l'Associació Espanyola de Franquiciadors (AEF) i l'Associació Catalana de Franquiciadors (ACF), hi ha 302 marques que tenen implantada la seva central a Catalunya, el 24,5% de les 1.232 franquícies que operen a l'Estat espanyol. Aquestes centrals franquiciadores han facturat 6.198,8 milions d'euros el 2015, (75.900.000 euros més que el 2014), el que equival al 23,4% de la facturació global del sistema de franquícies.

Com ha destacat el director de Bizbarcelona i Bizfranquícies, Aleix Planas, a Catalunya hi ha una "demanda latent" per conèixer el funcionament de la franquícia com a model de negoci. Planas ha valorat que el mercat català és "molt potent i amb un potencial de creixement molt important". Per la seva part, el president de l'AEF, Xavier Vallhonrat, assegura que "a Catalunya hi ha una aposta decidida per part de moltes empreses per operar a través d'aquest model de negoci, com ho demostra el fet que cada any augmenta el nombre de marques, en aquesta ocasió a 14, que estableixen la seva central al territori català".

Així mateix, Vallhonrat ha afegit que Catalunya és "la que més conceptes de franquícia exporta a l'exterior, el que ve a corroborar la ferma aposta que les seves centrals tenen per la internacionalització". L'informe també revela que el perfil internacional d'aquestes marques és rellevant al mercat: el 34% de les 302 franquícies que tenen seu central a Catalunya operen a l'estranger.

Emprenedor o autoocupació?
"La franquícia és comprar uns drets d'explotació d'un negoci", però això no treu que la persona emprengui i assumeixi un risc", matisa Jordi Bacaria, soci director de J3B3 Economics i impulsor del portal Franquicies.cat. Aquest website posa en contacte franquícies amb emprenedors interessats en aquest model per regentar el seu propi negoci. Bacaria parla en tot moment d'emprenedors, tot i que en aquest model sempre sorgeix el dubte d'on hi ha la frontera entre l'emprenedoria i l'autoocupació aprofitant un model ja existent.

Pel responsable de Franquicies.cat hi ha dos tipus d'emprenedors: l'aventurer, que no està interessat en la franquícia; i el que té més aversió al risc i necessita tenir una seguretat que allò que farà funcionarà, un model que està provat i és fàcilment reproduïble. "Utilitza un model provat a diversos llocs i aprofita les economies d'escala", evidencia.

A l'hora d'escollir la millor franquícia per a cadascú, Bacaria recomana "fer allò que t'agrada o allò que saps fer. T'has de sentir còmode perquè hi hauràs de ser cada dia, aixecant la persiana i oferint el millor de tu mateix".

En aquest sentit, les franquícies més demandades segueixen sent les d'alimentació, moda i restauració. "Bàsicament perquè són els sectors que més coneixem, tots en som usuaris. Però hi ha franquícies de tot: de serveis, industrials, asseguradores, etc.", explica. De fet, en aquesta primera edició de Bizfranquícies, que se celebra els dies 1 i 2 de juny al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona, s'espera firmes de diferents sectors d'activitat, totes amb el ferm convenciment d'obrir mercat a Catalunya.

La franquícia més enllà de Barcelona
J3B3 Economics exerceix bona part de la seva tasca de consultoria en l'àmbit del desenvolupament econòmic local. "Treballem molt per a l'administració pública i vam detectar que molts ajuntaments volien captar franquícies pels seus municipis", recorda Bacaria. Amb aquesta inquietud van començar a explorar el terreny i contactar amb les diverses franquícies, el que seria l'embrió de Franquícies.cat.

"Coneixem molt bé el territori i sovint les franquícies pensen que Catalunya és només Barcelona. A través del portal facilitem que arribin a tots els racons del territori de parla catalana", assegura. Andorra, les Illes Balears, el País Valencià o el sud de França també són objectius de Franquicies.cat, un territori on ja operen unes 300 ensenyes que suposen 6.000 milions d'euros de facturació. "És un territori molt fructífer per al format franquícia", insisteix Bacaria.