En una presentació especialment llarga en la qual el missatge d’optimisme planava per sobre de qualsevol altre cosa, la DO Cava ha donat a conèixer les seves xifres de producció i venda relatives a l’any 2018 i el seu pla estratègic per als propers anys. La Fundació Tàpies ha acollit l’acte en el que s’ha destacat l’increment en les vendes, especialment al mercat exterior tot i que s’ha registrat un descens del 12% en la producció.
Això s’explica pel romanent del desembre del 2017, provocat pel boicot al cava, conseqüència directa de la situació política a Catalunya. Un extrem que no s'ha explicitat, ja que el president de la DO Cava, Javier Pagès, no ha pronunciat la paraula "boicot" i prefereix fer referència a "turbulències", però en canvi sí que apareixia a la documentació facilitada als periodistes. Així i tot no es mostra preocupat pel descens en la producció tenint en compte les xifres que ja es tenen de 2019, que apunten que només al primer trimestre s'han incrementat un 10%.
En qualsevol cas, la venda a l’exterior de cava al món, s’ha incrementat un 1’8% en volum i fins a un 4’3% en valor, el que suposa una xifra històrica. S'han exportat fins a 165 milions d'ampolles Per Pagès “aquest increment és fruit de la bona marxa del sector i especialment pel consum, cada vegada més, de caves premium”.
En total s’han produït 244 milions d’ampolles de cava durant l’any 2018, entre les quals hi ha incloses encara les de Corpinnat. Una altra de les paraules tabú que no ha pronunciat el president de la DO Cava que s’inclina per parlar d' “aquells cellers que han deixat la DO”, i dels quals recorda que “són el que són perquè han crescut amb el Cava”.
D’aquests 244 milions d’ampolles, quasi 5 milions són caves premium, és a dir Caves de Paratge Qualificat i Caves gran Reserva el que suposa un 20% més de la producció de l’any 2017 en aquesta franja. Així i tot, el gruix continua sent el cava tradicional amb 9 mesos de criança en ampolla que suposa un 87% de tota la producció.
Una de les xifres que destaca també de l’any 2018 és la producció del cava ecològic que s’increment fins a un 76%, respecte l’any anterior tot i que només representa un 4’3% de tot el cava que s’elabora. A més de les dades, la DO Cava ha presentat el seu pla estratègic que pretén entre d’altres zonificar el territori perquè els elaboradors tinguin l’opció d’especificar a l’etiqueta l’origen del seu producte.