El Celler de Can Roca són tres germans, tenen tres estrelles Michelin i practiquen tres valors: tracte humà, innovació i visió global, fet que els ha portat a guanyar la desena edició del Premi Factor Humà Mercè Sala, celebrat aquest dijous al vespre al CaixaForum. "La revolució que ve és la humanista", ha reivindicat Joan Roca tot just després de recollir el guardó.
Tant és així que al Celler de Can Roca amb 75 treballadors i més de 32 anys d'història s'atreveixen a innovar en allò que almenys en el sector de l'hostaleria no acostuma a ser el principal plat d'innovació: les persones. "Tanquem quan el restaurant està ple, decidim renunciar a la facturació dels dimarts al migdia perquè necessitem dedicar temps a la gent", ha explicat el germà gran dels Roca.
La revolució que ve és humanista... L’exemple de @CanRocaCeller: “Tanquem quan el restaurant està ple, decidim renunciar a la facturació de dimarts al migdia perquè necessitem dedicar temps a la gent” #PremisFH@FundFactorHumapic.twitter.com/7npnOzfwOB
— Víctor Costa (@victorcostaor) 24 de mayo de 2018
De fet, els dimarts és dia de Masia. Com la de Can Barça. Allà on els cuiners es formen i milloren la relació entre ells. Per a fer-ho possible compten amb l'ajuda de la psicòloga Inma Puig que és especialista en empreses familiars. Quan el handicap del sector és el doble torn (donar dinar i sopar), el Celler de Can Roca aposta per "la doble brigada". És a dir, "fer un esforç empresarial" perquè aquells que treballen al migdia no ho facin també per la nit i viceversa. I és que, segons ha alertat, "hem vist com joves amb talent havien de deixar la cuina per voler formar una família". D'equilibri culinari també va la cosa.
Encara més: El Celler de Can Roca ha descartat replicar el seu restaurant a altres ciutats del món, tal com els han proposat per activa i per passiva, però no ha renunciat a la internacionalització amb tot el seu equip. Així doncs, tanquen sis setmanes per anar al mercat de 18 ciutats d'arreu del món i cuinar un menú inspirat en els racons i mercats de Lima, Miami, Hong Kong, Istanbul... "Un autèntic exercici de creativitat", ha detallat.
En definitiva, els germans Roca tenen molt clar que "les estrelles són efímeres" i que l'èxit implica una excel·lent gestió de la relació amb els proveïdors i de l'experiència de tots els treballadors i comensals que passen per la seva sala. Un cop més, innovació a la cuina de i per a les persones.
"Tothom en aquesta sala és re-identificable"
Amb l'èxit també ha arribat la reflexió. Els experts Genís Roca, president de RocaSalvatella, i Itziar de Lecuona, professora i sotsdirectora de l'Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, s'han qüestionat en un cara a cara moderat per Xavier Graset quins són els límits de la intel·ligència artificial. Ella ha sigut la primera en moure fitxa: "Hem deixat de ser persones per ser un conjunt de dades i ens manca una reflexió ètica perquè encara estem amb aquest entusiasme tecnològic".
Roca, el consultor, ha augurat que "estem a l’inici de la nostra revolució". La humanista. La dada parla per si sola: a Corea del Sud hi ha 631 robots per cada 10.000 treballadors en centres productius. I és que les dades (en massa) també estan a l'ordre del dia: a les adreces IP, al mòbil, a les xarxes socials, a les empreses... "El Big Data existeix des de fa 18 anys", ha recordat de Lecuona.
Roca: "Haurem de lluitar pels nostres drets"
En aquest sentit, tots dos experts han coincidit en entendre "la capacitat d'acumular coneixement de grans volums d'informació" com una oportunitat (mèdica, per exemple) però també com un risc, sobretot en seguretat. El cas de Facebook segueix portant cua. D'aquesta manera s'ha volgut recordar a l'auditori del CaixaForum que "tothom és re-identificable" i que "ara tot és públic i intentes decidir que alguna cosa quedi en privat".
Encara hi ha hagut temps per a un pronòstic més. Sobre el futur que encara està per escriure però que Roca ja visualitza: "Els propers avantatges competitius seran ètics i es basaran en la confiança". I de la confiança i la sinceritat naixerà un nou èxit. "Haurem de lluitar pels nostres drets", ha afegit. Moment idoni per tuitejar sobre el dret a la intimitat.
Les persones com a prioritat
La Fundació Factor Humà, creada per Mercè Sala l'any 1997, i que té com a objectiu millorar la gestió de les persones en les organitzacions. Tant la presidenta Juliana Vilert com la directora Anna Fornés han defensat que "la complicitat amb lideratges compromesos, íntegres i humans és fonamental per assolir els compromisos". A tall d'exemple, una pluja de valors: igualtat, transparència, corresponsabilitat, equilibri, orientació, innovació o creativitat, entre molts d'altres.
La Fageda, Metalquimia, Hospital Sant Joan de Déu, Ames, Amat Immobiliaris, Affinity Petcare i Fundació Ampans són algunes de les empreses distingides durant aquestes 10 edicions.
Jiménez: "L'empresa vol que la persona sigui la protagonista de la seva història"
Com a novetat, l'edició d'enguany ha estrenat el Premi Impacta; un reconeixement a les millors pràctiques en gestió de persones de les organitzacions associades a la Fundació i que aquest 2018 ha rebut APM Terminals pel seu programa MyCareer que aprofundeix en la gestió i el desenvolupament del talent situant, en tot moment, a les persones al centre de tot. "L'empresa vol que la persona sigui la protagonista de la seva història", ha explicat Pilar Jiménez, directora de recursos humans i organització d'APM Terminals.
Passat, present i futur d'una nova revolució. Aquest cop, humanista. A foc lent (o no). D'empreses i de persones.