Recentment, vaig tenir ocasió de conversar amb MiguelTorres sobre les accions i transformacions que la Familia Torres està emprenent per mitigar el canviclimàtic. En acabar d’explicar-me la llarga llista d’iniciatives que estaven endegant, li vaig preguntar quines, de totes les iniciatives en marxa, eren les més importants. La resposta va ser: “Influenciar a tercers, fer que altres facin el mateix”. Una resposta simple però, alhora, la més potent i efectiva.
Com aconseguir que altres facin el mateix? En primer lloc, fent-ho tu mateix, és a dir, donant exemple. En segon lloc, traslladant la inquietud o exigència, si és possible, al llarg de la cadena alimentària de la qual formes part. Finalment, agrupar i impulsar un moviment de cellers arreu del món perquè facin el mateix.
Partint del convenciment que el canvi climàtic està esdevenint el pitjor enemic pel benestar, no solament de la Familia Torres, sinó de tota la humanitat, l’empresa s’ha preparat per ser el pitjor enemic de tal fenomen climàtic. Podríem dir que el nostre protagonista es va dirigir al mercat de les idees i les va comprar totes. En l'àmbit energètic ha passat a usar la biomassa a partir de sarments, ceps vells i aprofitament forestal. Les plaques fotovoltaiques és l’altra font d’energia renovable. Els vehicles són així mateix elèctrics. Els edificis nous o renovats s’estan dissenyant amb criteris sostenibles. L’aigua és una gran preocupació, s’han construït bases per recollir l’aigua de pluja; l’aigua és depurada i reutilitzada per a usos compatibles. La gestió de residus es fa buscant fins al possible el residu zero reutilitzant i recuperant productes. Per exemple, el CO2 resultat de la fermentació es recupera amb una funció d’inertització del vi a les tines protegint-lo de l'oxidació. La gestió de la vinya es realitza amb criteris d’agricultura regenerativa, dins de les possibilitats de l’entorn edafo-climàtic.
L’agrivoltaica es veu també com una opció capaç de crear sinergies entre la vinya i l’energia frenant la calor excessiva i l’evaporació
Alhora s’estan impulsant mesures d’adaptació. Una d’elles és buscant noves terres que aportin avantatges en un món cada cop més calent. Al mateix temps s’està investigant vers la recuperació o millora de varietats més adaptables a condicions d’estrès hídric i calor. L’agrivoltaica es veu també com una opció capaç de crear sinergies entre la vinya i l’energia frenant la calor excessiva i l’evaporació, endarrerint la collita i sense pèrdues significatives de producció. La recerca i la innovació és el motor de totes les iniciatives.
En relació amb la implicació de la cadena alimentària. Des de la gerència de l’empresa s’han realitzat reunions de treball amb tots els proveïdors per aconseguir una reducció d’emissions en tots els productes demandats. Una de les accions ha estat reduir la quantitat de vidre a l’ampolla mantenint els criteris de seguretat. A la part del consum s’està treballant en una experiència pilot per implantar el retorn de l’envàs vers nous usos.
Amb la voluntat d'implicar al sector vitícola el febrer del 2019 les empreses Familia Torres i Jackson Family Wines de Califòrnia van fundar la International Wineries for Climate Action (IWCA). Avui són més de 140 cellers d’arreu del món que s’hi han adscrit. Els membres d’Espanya i Portugal d’aquest moviment IWCA, amb motiu de la Barcelona Wine Week de febrer del 2024, van signar un compromís que transcric:
- Reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle en tota la cadena de subministrament de vi.
- Mesurament i promoció d’eficaços inventaris de GEH estandarditzats i auditats específics del vi, d'abast complet per fer un seguiment del progrés i detectar els punts calents de les emissions.
- Millorar l'ús de les energies renovables amb una inversió continuada en fonts d'energia renovables.
- Ampolles de pes més lleuger que promouen la implementació contínua i l'ús d'ampolles més lleugeres per sota de 420 grams (on sigui tècnicament factible).
- Augment de la resiliència de les vinyes millorant la cura i la salut del sòl, millors pràctiques de viticultura i biodiversitat.
- Promoure el reciclatge i la reutilització de l'aigua en tots els aspectes de la producció de vi.
- Reduir les emissions de combustible utilitzades per vehicles propis o gestionats, equips industrials i maquinària agrícola.
- Compromís per combatre el greenwashing en el nostre sector, fomentant la transparència i el rigor per informar i educar a tercers.
- Promoure i comprometre's amb les parts interessades per fomentar la reducció global de les emissions de GEH a Espanya i Portugal.
- Assolir la neutralitat de carboni no més tard del 2050 d'acord amb els paràmetres Race to Zero de l'ONU.
Cal notar el punt vuitè “combatre el greenwashing”. Els mateixos implicats pretenen defugir de semblar que fan el que no fan o de fer quelcom solament per aparentar. El seu compromís és fer actuacions amb un real efecte sobre l’objectiu d’adaptar-se, però sobretot reduir el canvi climàtic. És la lluita d’aquests cellers, però ha de ser la lluita de tots davant d’un greu problema de tothom.
Les empreses Familia Torres i Jackson Family Wines de Califòrnia van fundar la International Wineries for Climate Action (IWCA)
Voldria aclarir al lector que aquest no és un article de publicitat, tot i que no puc evitar l’elogi a opcions constructives. En tant que persona que estic preocupat i compromès en la lluita contra el canvi climàtic, em sembla oportú divulgar les bones iniciatives que serveixin de referent per fer créixer la taca d’oli que ha d’ofegar el canvi climàtic.