• Empresa
  • Cellnex perd per apropar la gent en temps de covid-19

Cellnex perd per apropar la gent en temps de covid-19

La companyia de telecomunicacions perd 43 milions d'euros durant el primer semestre del 2020 per les amortitzacions i costos financers

El CEO de Cellnex, Tobias Martinez, durant la presentació de resultats del primer semestre del 2020 | Cedida
El CEO de Cellnex, Tobias Martinez, durant la presentació de resultats del primer semestre del 2020 | Cedida
Barcelona
20 de Juliol de 2020
Act. 21 de Juliol de 2020

La presentació dels resultats del 2019 de Cellnex anava a ser un dels últims actes presencials als que assistiríem tant la seva junta d'accionistes com els periodistes abans que la covid-19 tanqués totes les portes del que llavors coneixíem com a normalitat. La pandèmia ja va canviar la ubicació de la trobada, que finalment es va celebrar a la seva seu en comptes d'en una de les sales del Mobile World Congress, on els directius de l'empresa es van mostrar optimistes amb els seus resultats: era la primera vegada que superaven els 1.000 milions d'euros en ingressos. Però tornava a perdre 9 milions d'euros i ho feia amb un objectiu clar, que continua sent el mateix que tenen avui: assolir nous objectius, guanyar nous mercats i consolidar-se a Europa. Aquest primer semestre del 2020, la companyia ha perdut encara més: 43 milions d'euros associats al "intens procés d'adquisicions i la consegüent ampliació del perímetre", a les majors amortitzacions i als costos financers.

 

"Hi ha dos factors que marquen el curs d'aquest any", ha començat la roda de premsa telemàtica el seu president, Franco Bernabè, per explicar com Cellnex ha viscut aquest temps de confinament i quines són les seves prioritats. "Hem estat conscients que davant una situació sense precedents, la companyia havia de prendre decisions també sense precedents". Precisament per això, la multinacional de telecomunicacions ha pres mesures i executat plans de contingència "destinats a protegir la salut dels nostres empleats", però sempre "sense perdre de vista el caràcter crític del servei que prestem".

Exemple d'això és l'aportació de Cellnex davant la crisi del coronavirus, que ha dotat de recursos financers i tecnològics a projectes cooperatius per pal·liar l'impacte a curt termini provocat per la pandèmia, i donant suport a la cerca de solucions clíniques amb 5 milions d'euros a través d'un acord amb l'Hospital Clínic de Barcelona i un consorci d'hospitals europeus entre Espanya, Itàlia i França.

 

Llavors, el seu CEO, Tobias Martinez, ja deia que "com a companyia hem estat prop del primer front de la crisi del coronavirus assegurant la resiliència de les infraestructures de telecomunicacions i amb ella una connectivitat que s'ha mostrat clau a l'hora de mantenir una certa normalitat de l'activitat social i econòmica en el context d'aquesta gran anormalitat que ha suposat la covid-19". Gràcies a aquest acord, es desenvoluparà un projecte multicèntric en què participaran cinc equips capdavanters de recerca en el camp de la immunoteràpia d'Europa amb l'objectiu de mesurar la capacitat de resposta cel·lular del sistema immune davant del SARS-CoV-2.

A primera línia

Cellnex ha sabut bé com gestionar la crisi derivada de la covid-19 en una empresa que ha jugat, i continua jugant, un paper clau per, com recorda el seu president, "assegurar dins la gran disrupció la continuïtat i el dia a dia" i, apropant així la distància permetent una situació el més normal possible. Per a això, tenen clar que la indústria 4.0 és el futur més present i, justament per la seva visió industrial i a llarg termini, i "per assegurar dins la gran disrupció continuïtat i el dia a dia, han apropat la distància i han permès una situació de normalitat".

Així doncs, i com sostenen, de nou les pèrdues -aquesta vegada de 43 milions d'euros- són "coherents" amb la fase de fort creixement que viu la companyia. De fet, i com van dir durant la presentació de resultats del 2019, preveuen que el grup continuï reflectint un resultat comptable negatiu en els propers trimestres. "Hem de valorar i ponderar molt positivament el grau de normalitat amb el qual la companyia ha pogut desenvolupar la seva activitat en aquests primers sis mesos, una cosa que, en sí mateixa, té un caràcter excepcional", ha insistit Bernabè.

Bernabè: "Hem de valorar i ponderar molt positivament el grau de normalitat amb el qual la companyia ha pogut desenvolupar la seva activitat en aquests primers sis mesos"

Els ingressos han ascendit a 723 milions d'euros (+48%) i l'Ebitda ha crescut fins als 527 milions (+64%) després de consolidar les adquisicions d'actius dutes a terme el 2019 a França i Itàlia (Iliad), Suïssa (Salt), Regne Unit (BT), Irlanda (Cignal) i Espanya (Orange), així com la compra d'Omtel a Portugal tancada al gener, com ha comunicat la companyia aquest dilluns a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Noves operacions i més negoci

Martinez, per la seva banda, destaca que la companyia continua operant amb un criteri de "màxima responsabilitat i prudència" davant els seus clients, proveïdors -oferint mecanismes per accelerar els cobraments dels serveis i subministrament- i empleats. A principis d'any, ja van signar un acord amb Bouygues Telecom per invertir 1.000 milions d'euros en els propers set anys. Però encara hi ha recorregut.

Martinez: "Hem estat prop del primer front de la crisi del coronavirus assegurant la resiliència de les infraestructures de telecomunicacions"

Segons el CEO de Cellnex, en temps de covid-19 han garantit "la continuïtat de les operacions i del dia a dia, així com la concreció de noves operacions de creixement a Portugal i a França", i la compra de la divisió de telecomunicacions d'Arqiva a Regne Unit, una operació segons ell decisiva per a la consolidació del projecte europeu.

I és que, en el primer semestre del 2020, els serveis d'infraestructures per a operadors de telecomunicacions mòbils van aportar als ingressos totals el 77%, amb 553 milions d'euros, cosa que suposa un creixement del 70% respecte a juny del 2019. L'activitat d'infraestructures de radiodifusió ha aportat un 16% dels ingressos amb 117 milions d'euros, mentre que el negoci centrat a les xarxes de seguretat i emergència i solucions per a la gestió intel·ligent d'infraestructures urbanes (IoT i Smart cities) ha contribuït en un 7% dels ingressos, amb 52 milions. Així mateix, segons ha destacat Cellnex, a 30 de juny el 63% dels ingressos i un 72% de l'Ebitda es generen fora del mercat espanyol, i Itàlia és el segon mercat més important amb un 23% dels ingressos del grup.

Créixer i créixer

A més, Cellnex ha aconseguit diferents acords a Portugal, el vuitè país europeu en què la companyia desenvolupa la seva activitat, i per reforçar la seva presència a França mitjançant el desplegament d'una xarxa de fibra òptica amb Bouygues Telecom, que connectarà torres, emplaçaments i centres d'edge computing, "clau per al desenvolupament de l'ecosistema 5G". Així mateix, al Regne Unit, la companyia ha tancat al juliol l'operació d'adquisició de la divisió de telecomunicacions d'Arqiva i aquest mateix mes ha adquirit el 100% de les accions de la startup finlandesa Edzcom.

Aisa: "Combinar prudència i forta generació de caixa ens permet seguir revertint en allò que generem"

Fruit de les operacions del 2019 i els primers mesos del 2020, així com de les seves progressives integracions en el conjunt del grup, Cellnex ha actualitzat les seves previsions amb un Ebitda estimat superior, d'entre 1.160 i 1.180 milions d'euros (contra una estimació inicial d'entre 1.065 i 1.085 milions d'euros) i un creixement del RLFCF entorn al 70% (enfront d'una estimació inicial del 50%).

Així doncs, les seves previsions abans de l'estat d'alarma continuen vigents i van a l'alça. I, com ja deia llavors el seu director financer, José Manuel Aisa, "combinar prudència i forta generació de caixa ens permet seguir revertint en allò que generem".