Hi ha estius que et canvien la vida. La història de Cellnex Telecom va canviar per sempre l'estiu de 2014 quan els directius Tobías Martínez i Francisco Reynés van quedar per esmorzar i van acabar dinant mentre planejaven la sortida a borsa del principal operador europeu d'infraestructures de telecomunicacions sense fils. Alhora, també s'estudiava una operació de compra de 7.500 torres, el que llavors suposava duplicar la seva xifra d'emplaçaments. "Si vam sobreviure a allò, podem sobreviure a tot", recorda el CEO de Cellnex, Tobías Martínez, en un esmorzar entre empresaris i directius a Esade. La primera lliçó empresarial no es fa esperar: "L'eufòria no és més que un estat d'ànim perillós perquè pots pensar que ets invencible i saps més que ningú".
Al currículum vital de Martínez hi ha una sortida a borsa en només 9 o 10 mesos i una inversió acumulada des de llavors de 4.000 milions d'euros, però també una llarga llista d'aprenentatges: "L'olfacte serveix per a poc, et pots equivocar", "el perdedor sempre busca excuses que només serveixen per autojustificar-se però nosaltres preferim aprendre quan ens equivoquem", "hi ha un avantatge competitiu en escoltar i s'han de treballar tant els aspectes emocionals com racionals", "s'ha de respectar la cultura de cada país", entre d'altres.
Cellnex no es dedica a gestionar infraestructures sinó clients de telecomunicacions. Així és com Martínez defineix una companyia que ha passat d'operar només a Espanya, facturar 400 milions d'euros i tenir 7.000 emplaçaments durant el 2015 a operar en sis països (Espanya, Itàlia, Països Baixos, França, Suïssa i Regne Unit) i facturar 900 milions d'euros tot just quatre anys després. I això que té molt clar que "Europa és un mercat duríssim". El passat març, es va tancar una ampliació de capital de 1.200 milions d'euros, les seves accions ja formen part de l'índex MSCI Europe i ja s'ha anunciat una nova operació de creixement per reforçar la seva presència a França, Itàlia i Suïssa amb un compromís addicional de 4.000 milions d'euros més d'inversió.
Dir no a l'eufòria i sí a Europa
"No ens volem instal·lar en l'eufòria, volem ser optimistes i realistes", insisteix. Lluny de conformar-se, però, l'operador vol seguir creixent i l'objectiu és arribar als 45.000 emplaçaments el 2027 quan s'espera que el primer mercat passi a ser França. Alhora, també recorda que "hi ha oportunitats que hem abandonat. Has de saber dir que no a una oportunitat, ens ha passat a Espanya, França i també a fora d'Europa. Quan has de dir stop, es paren màquines i no passa res". La filosofia vital de Cellnex és el talent del seu equip fins i tot més que les seves torres i créixer amb seguretat i estabilitat jurídica a Europa, Europa i Europa.
Martínez: "Gestionar un client no és una frase feta de màrqueting, és interès i has d'escoltar i posar-te a les seves sabates"
Segons el CEO, Cellnex sempre ha apostat més pel cashflow i el creixement que per als resultats. Tant és així que la història més recent de la companyia és la d'inversions, ingressos però també números vermells... Per primer cop a la història, es va tancar el 2018 amb unes pèrdues de 15 milions d'euros com a conseqüència dels ERO a 180 treballadors de les seves filials espanyoles Tradia i Retevisión. Ara bé, també va assolir uns ingressos rècord de 901 milions d'euros en comparació als 792 milions d'euros del 2017. "Seguir a aquests ritmes requereix integrar països, persones i operacions. Hem de poder digerir aquest creixement i ser molt selectius a l'hora d'escollir projectes", explica.
Les quatre grans àrees de negoci són: serveis d'infraestructures de telecomunicacions, xarxes de radiodifusió audiovisual, seguretat i serveis d'emergència i solucions per a la gestió intel·ligent d'infraestructures i serveis urbans que inclouen ciutats intel·ligents i la Internet de les Coses (IoT). Martínez té molt clar que "gestionar un client no és una frase feta de màrqueting, és interès i has d'escoltar i posar-te a les seves sabates". Cellnex forma part de l'Ibex 35 i EuroStoxx 600. Entre els seus accionistes de referència es troben ConnecT, CriteriaCaixa, Blackrock, Canada Pension Plan i Wellington.
La política no arriba als acords de les empreses
"S'ha d'innovar en el model de negoci i en el contracte, conèixer el client i saber què necessita, conèixer la competència, innovar és millorar un procés i eliminar tasques que no aporten valor", destaca el directiu. I de cara al futur més immediat, Martínez fa referència als nous rols de la cadena del 5G amb grans oportunitats però també grans amenaces: "El 5G és l'inici d'una transformació real en tots els processos del món i és vent de cua per a nosaltres. A més capacitat de gestió també més cobertura".
De fet, Cellnex ja ha desplegat la seva tecnologia en estadis de futbol com el Wanda Metropolitano de Madrid, San Siro de Milà o l'Olímpic de Roma, així com també xarxes hospitalaris i centres comercials. "No es tracta de disparar a tot allò que ve, però sí de saber en què ets bo", afegeix. Ara també s'està treballant en nous horitzons tecnològics com la mobilitat o el cloud computing. Dit i fet: "Benvingut sigui el 5G, el 6G, el 7G i allò que vingui!". I a parer seu, Barcelona ha de tenir molt clar quin paper vol i pot jugar.
Martínez: "Amb en Toni Brunet parlem sovint de la guerra comercial dels Estats Units i Xina. Li dic sempre que si fos una empresa s'arribaria a un acord, però en política ja no m'atreveixo a fer cap pronòstic"
Entre les grans tendències, el directiu també destaca la irrupció total dels sistemes d'informació, sobretot del software que ha guanyat molt terreny a l'electrònica i que és com "una cola" que enganxa la tecnologia en un sistema i una plataforma. "Amb en Toni Brunet [director corporatiu i d'assumptes públics de Cellnex] parlem sovint de la guerra comercial dels Estats Units i Xina. Li dic sempre que si fos una empresa s'arribaria a un acord, però en política ja no m'atreveixo a fer cap pronòstic", explica Martínez en clau d'anècdota més que simbòlica.
En el torn de preguntes, la primera intervenció del públic es fa escoltar. "La fusió amb Atlantia no es va fer per temes polítics", assegura un directiu que coneix molt a Martínez i li atribueix "una capacitat innata per generar confiança i empatia". "Tenim una gran oportunitat a Europa en client, software, mercat final, talent, know how, desenvolupament de solucions... Fabricant xips no ens guanyarem la vida, la clau és entendre bé el mercat del client i ser un desenvolupador", conclou Martínez. Potser aquest estiu també canvia la vida de Cellnex.