• Empresa
  • Cervesera del Montseny, els pioners de la cervesa artesana a Catalunya

Cervesera del Montseny, els pioners de la cervesa artesana a Catalunya

La Companyia Cervesera del Montseny es va convertir en la primera cerveseria de l’estat en exportar als Estats Units

 Equip directiu de Cervesa del Montseny amb Julià Vallès, el seu director, el primer començant per la dreta | Cedida
Equip directiu de Cervesa del Montseny amb Julià Vallès, el seu director, el primer començant per la dreta | Cedida
31 de Gener de 2022
Act. 31 de Gener de 2022

Julià Vallès era aficionat a la cuina i a l’elaboració de pa casolà quan va descobrir, a través d’internet, que també es podia fer cervesa a casa. Va apuntar-se a un curset a Barcelona, on va conèixer Pablo Vijande. “El vaig convidar a casa i, un dia, quan portàvem dues cerveses, vam decidir fer una microcerveseria”, explica Vallès.

Era el 2007 i així va néixer la Companyia Cervesera del Montseny. 15 anys després, fabrica 400.000 litres anuals de cervesa i factura 1,2 milions d’euros. Són els pioners de la cervesa artesana a Catalunya i un dels responsables de la seva expansió.

Cervesa a casa

“Era una afició però de seguida es va convertir en una empresa”, recorda Vallès. El primer pas va ser buscar socis inversors i finançament, amb el que van llogar una nau i van comprar maquinària de segona mà. Vijande estava treballant a la microcerveseria anglesa Wolf Brewery, que es va vendre la seva maquinària. Els dos socis decideixen comprar-la i començar a produir cervesa catalana des de la falda del Montseny, a Sant Miquel de Balenyà. Un espai que avui dia està obert al públic i es pot visitar per descobrir com es fabrica la cervesa catalana.

Vallès: “Hi havia un buit en el mercat, no hi havia cervesa artesana enlloc”

“Vam veure que hi havia un buit en el mercat, no hi havia cervesa artesana enlloc i ens arribaven de l’estranger. Pensàvem que a Catalunya podria funcionar”, explica el cofundador. Els inicis no van ser fàcils: just estava esclatant la bombolla immobiliària i hi havia recel entre les entitats financeres. Però el seu projecte va convèncer.

Els seus principals clients eren botigues i petits distribuïdors de begudes. La Cervesa del Montseny treu inicialment al mercat tres especialitats: malta, lupulus i negra. Un any després de la seva constitució, rep el premi a la Cervesa de l’Any a la Fira de Jafre. Un reconeixement que fa créixer les vendes i posicionar la Cervesa del Montseny com a microcerveseria de referència a Catalunya.

2009, a Estats Units i a Bon Preu

En una fira cervesera que es va fer a Brussel·les, els socis de la Companyia Cervesera del Montseny estableixen contactes amb distribuïdors d’arreu del món. El 2009, l’empresa decideix començar a exportar les seves cerveses al continent americà. Ho fa de la mà de Shelton Brothers, un prestigiós importador dels Estats Units, i es converteix en la primera cervesa artesana de l’estat espanyol que exporta a Amèrica.

No va ser l’únic salt que experimenta la microcerveseria aquell any. “Vam guanyar un premi Innovacat d’Osona i ens va permetre entrar al Grup Bon Preu i a la gran alimentació. Vam poder comprar nova maquinària”, destaca Julià Vallès. Cervesa del Montseny és cada vegada més coneguda entre els consumidors.

Vallès: “Ens hem fet el nostre lloc lluitant, fent el nostre camí”

Vallès dona tres claus: bona política de màrqueting, millora constant del producte i invertir sempre en la millora de les infraestructures i el procés. “Ens hem fet el nostre lloc lluitant, fent el nostre camí”, afegeix.

El 2012 Cervesa del Montseny fa un pas més enllà i inicia una col·laboració amb la prestigiosa cervesera danesa Evil Twin Brewing, un dels millors productors del món. El seu mestre cerveser es trasllada durant uns dies a les instal·lacions de la companyia osonenca per elaborar la seva pròpia varietat de cervesa artesana i s’embotellen les primeres 8.000 ampolles d’Imperial Stout anomenada ‘Aún Más Jesús’. Tota la producció va destinada a EEUU.

Cervesa del Montseny és finalista aquest any dels Brand Ambassador Awards, un important premi del sector de la cervesa artesana. I un dels principals reconeixements arriba quatre anys més tard, quan la Companyia Cervesera del Montseny guanya el premi a la Millor Cervesera de l’Any en la 1a edició del concurs Barcelona Beer Challenge, la primera i més rellevant competició d’Espanya de cerveses artesanes.

cervesa del montseny

Instal·lacions de producció de Cervesa del Montseny a Sant Miquel de Balenyà | Cedida

El boom de la cervesa artesana

Havien passat gairebé deu anys d’ençà que Julià Vallès s’havia interessat per les cerveses artesanes i la companyia ja era un referent del sector. Un sector, el de la cervesa artesana, que va viure un gran creixement en aquells anys. Un boom que va iniciar la Companyia Cervesera del Montseny.

“A Catalunya hi ha molts bons productors de cervesa, es fa cervesa molt bona. Fa quinze anys no n’hi havia i ens arribava de Bèlgica o Anglaterra. Ja ens podem comprar amb països com França o Itàlia”, celebra Julià Vallès. Tot i que les seves vendes principals són a Catalunya, ara la companyia també exporta la seva cervesa a països com Noruega, Itàlia o França.

Vallès: “El públic en general té ganes de provar coses diferents i experimentar amb els gustos”

“El públic en general té ganes de provar coses diferents i experimentar amb els gustos. Hi ha cerveses corrents per refrescar-te i altres per gaudir. Es nota als supermercats, on ja es troben moltes referències no comercials. És bo pel país”, destaca Vallès.

Una lluita entre gegants

El món de la cervesa a Catalunya va associat a grans transatlàntics com Damm. “A vegades ens toca competir amb ells”, reconeix Vallès, que afegeix: “Als nostres inicis féiem la Montseny Ipa, l’única del mercat. Ara, totes les grans cerveseres intenten agafar pastís de la cervesa més artesana. No anàvem en una mala direcció, ens estan copiant”.

I tot i les diferències, es mostra orgullós de la seva tasca: “Som petits, el que produeix Damm en un dia, nosaltres ho fem amb un any. La diferència és abismal, però aquí estem, defensant el nostre producte i donant feina a una colla de treballadors”. A més, reivindica el paper de les cerveseries artesanes, que ofereixen un producte més exclusiu i, en proporció, generen més llocs de treball.

Vallès: “El consumidor també vol productes locals, fets al costat de casa”

“El consumidor també vol productes locals, fets al costat de casa i per això apostem”, emfatitza. Tot i això, part de les matèries primeres, com les maltes, les han d’adquirir de països com Nova Zelanda o Austràlia. Altres, com el llúpol, en compren també de Girona o León.

A la falda del Montseny

Aquesta és la filosofia que ha seguit Companyia Cervesera del Montseny per fer-se un lloc en el sector de la cervesa artesana des de Sant Miquel de Balanyà. “La competència és ferotge”, apunta Vallès. I és que les marques de cervesa artesana s’han multiplicat els darrers anys des que Julià Vallès i Pablo Vijande van iniciar el seu projecte, el seu somni.

La seva passió els ha permès sobreviure a aquest entorn complicat: “És un esforç diari i vas creixent a poc a poc. Ni molt menys ens pensem que hem triomfat. Estem lluitant i ens queda molt per fer. L’objectiu és créixer i consolidar el projecte i donar feina a més gent”.

Vallès: “Amb el temps et vas posant a lloc. El que ens demostra el nostre bagatge és que no hi ha miracles”

I reconeix que el 2007, quan van decidir muntar la microcerveseria mentre feien unes cerveses, les seves expectatives eren molt altes: “Amb el temps et vas posant a lloc. El que ens demostra el nostre bagatge és que no hi ha miracles”.

Sigui com sigui han superat la pandèmia amb nota: han augmentat la facturació un 8% i la producció en 20.000 litres respecte el 2020. I no s’aturen. Aquest 2022, tenen previst ampliar les instal·lacions per augmentar la capacitat de producció en més de 50.000 litres i la facturació un 20%. La inversió constant, una de les claus del seu èxit.

Però més enllà de les xifres, la Companyia Cervesera del Montseny és una de les principals responsables que avui dia, en la gran majoria de bars i supermercats, no falti una cervesa artesana. És el seu llegat en quinze anys d’esforç i dedicació.