• Empresa
  • Les claus del cas Rodalies: del caos al traspàs

Les claus del cas Rodalies: del caos al traspàs

El caos ferroviari posa Rodalies i altres entitats en el punt de mira, mentre el futur traspàs genera un nou enrenou: una vaga de 7 dies

Un dels nous trens de Rodalies abans d'iniciar el període de proves | ACN
Un dels nous trens de Rodalies abans d'iniciar el període de proves | ACN
Barcelona
11 de Març de 2025

Per a molts treballadors, el principal maldecap no és el salari o les hores extres, sinó simplement arribar puntuals a la feina. I és que aquest divendres 7 de març, Catalunya va viure una nova jornada de caos ferroviari, després d'haver viscut ja una setmana negra. A primera hora del matí, una avaria en el subministrament elèctric entre Bellvitge i el Prat de Llobregat va afectar la circulació de les línies R2, R2 Nord, R2 Sud i els Regionals del Sud (R14, R15, R16 i R17). Els Mossos d'Esquadra i els Bombers van haver d’evacuar els passatgers després de gairebé una hora atrapats dins dels vagons, tot i que alguns viatgers van optar per baixar dels trens i caminar per les vies per intentar arribar al lloc de treball.

 

A la incidència del divendres s'hi va sumar l’onada de problemes que va patir Rodalies des del cap de setmana anterior, coincidint amb la celebració de diversos carnavals al territori. Durant aquells dies, Renfe va suprimir més de 100 trens i va deixar sense reforços ferroviaris una de les zones més concorregudes en aquestes dates, com és Sitges. De fet, dissabte 1 de març, la companyia va admetre que les línies R2 Sud i R4 estaven patint “retards generalitzats i freqüències de pas alterades” a causa d’una situació de “conflictivitat laboral” amb el sindicat de maquinistes. Els treballadors, per la seva banda, van explicar que l'empresa no els havia comunicat amb antelació les hores de reforç.

Després del cap de setmana de Carnaval, el dilluns 3 de març es van registrar novament problemes que van obligar a interrompre la circulació entre Sant Vicenç i Cunit per falta de tensió a la catenària. També a Tarragona, el servei ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders es va reprendre després de cinc mesos d’interrupció per les obres al túnel de Roda de Berà. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va ser la responsable de donar per conclòs el tall ferroviari, pujant al tren de l’R17, que va arribar 50 minuts més tard de l’hora prevista.

 

Tres dies després, el dijous 6 de març, Catalunya es va despertar amb un nou incident a Rodalies. En aquesta ocasió, el problema va ser la caiguda del sistema de megafonia i dels teleindicadors a totes les estacions i línies des de primera hora del matí. Segons va informar Rodalies a la xarxa social X, la incidència es va deure a causes tècniques.

Illa promet recursos per millorar Rodalies i afrontar els dèficits d'infraestructura

El president de la Generalitat, Salvador Illa | ACN
El president de la Generalitat, Salvador Illa | ACN

En aquest sentit, divendres 7 de març, en una declaració des de la Casa de la Generalitat a Perpinyà (França), el president de la Generalitat, Salvador Illa, es va disculpar amb els ciutadans afectats per les incidències de Rodalies i va comprometre “tots els recursos del Govern de Catalunya per revertir i resoldre aquesta situació”.

A més, va apuntar a les inversions en infraestructures “després de molts anys de desatenció” i va insistir a vetllar perquè es compleixin els terminis de lliurament dels nous combois que s’estan fabricant.

Segons Paneque, els efectes de les noves inversions no es notaran fins d’aquí a dos anys com a mínim

Per la seva part, Paneque, va assegurar que treballen amb "urgència i celeritat" per normalitzar el servei de trens "tan aviat com sigui possible", després d’una setmana de complicacions diàries. Segons Paneque, la xarxa pateix "un problema claríssim que és la desactualització de les infraestructures" i els efectes de les noves inversions no es notaran fins d’aquí a dos anys com a mínim, va assenyalar en una entrevista a Catalunya Ràdio.

Accions urgents per millorar el servei ferroviari a Catalunya

Reunió entre el Govern, el govern espanyol, Renfe i Adif | ACN
Reunió entre el Govern, el govern espanyol, Renfe i Adif | ACN

Després dels darrers incidents, els responsables del sector ferroviari a Catalunya, incloent-hi el secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santano, la secretària general de Transport Terrestre, Marta Serrano, el president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia, i el president d'Adif, Pedro Marco de la Peña, es van reunir aquest diumenge 9 de març amb Paneque, per analitzar la situació i acordar un conjunt de mesures. Entre les accions més destacades, s’ha decidit contractar més personal per millorar la revisió de les vies i l'atenció als usuaris de tren, reforçar els centres d’informació i la gestió de Renfe, així com millorar la gestió de les obres en curs, com les de Roda de Berà i La Sagrera. A més, s’ha creat una oficina tècnica a Barcelona per coordinar millor les actuacions i reduir les incidències a la xarxa ferroviària.

D’altra banda, s’han establert 10 acords específics per millorar el servei i la infraestructura ferroviària a Catalunya, incloent-hi:

  1. Intensificar les inspeccions d'infraestructures per garantir el bon servei de Rodalies.
  2. Continuar treballant en el Pla de Rodalies de Catalunya 2025-2030 per definir noves inversions i prioritzar actuacions.
  3. Accelerar els processos de selecció de personal tècnic per cobrir vacants a Adif.
  4. Reforçar els centres d'informació i el personal d'atenció als usuaris de Renfe.
  5. Comunicar amb antelació de 6 mesos les actuacions que afectin els usuaris per garantir un bon servei d'informació.
  6. En obres que impliquin talls de servei de més d’una setmana, s’establirà un període de "marxa blanca" abans de reprendre el servei amb passatgers.
  7. Les obres de manteniment nocturn es completaran amb una hora d'antelació abans de la posada en marxa dels serveis comercials.
  8. Establir reunions semestrals amb plataformes d'usuaris per millorar la comunicació.
  9. Incrementar les reunions periòdiques per fer un seguiment de les actuacions.
  10. Crear una oficina tècnica per dirigir i fer seguiment del Pla de Rodalies i les actuacions en curs.

Després de l’acord assolit, la consellera Paneque ha expressat aquest dilluns 10 de març, després de reunir-se amb el director de Rodalies, Antonio Carmona, i el comissionat pel traspàs de Rodalies, Pere Macias, la seva esperança que aquest mes de març millori la comunicació amb els passatgers en cas d’incidències. 

A més, la consellera ha explicat que ja s’està treballant en l’ampliació de personal de Renfe, tal com es va pactar amb el govern espanyol, tot i que no va concretar quan s’incorporaran aquests treballadors ni la quantitat. 

Vaga de set dies a Rodalies: els treballadors protesten

Interior de l'estació de Renfe a Plaça Catalunya | ACN
Interior de l'estació de Renfe a Plaça Catalunya | ACN

Per si tot aquest enrenou no fos poc, ara s'afegeix un nou conflicte entre els maquinistes, Renfe i Adif, que s'oposen al traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. A partir de l'any vinent, una nova empresa mixta, formada per l'Estat i la Generalitat, assumirà la gestió de les línies de Rodalies. Tot i això, la Generalitat només ha començat el procés per canviar la titularitat d'un tram de la línia R1.

Aquest conflicte arriba després de l'acord del 23 de novembre de 2023, quan els comitès van desconvocar la vaga prevista després de garantir que Renfe i Adif seguirien prestant els serveis de Rodalies i Renfe Mercancías. A més, es va comprometre a mantenir les plantilles de les dues empreses públiques i a establir grups de treball per trobar solucions consensuades.

Vaga de set dies entre març i abril per protestar contra l'incompliment dels acords sobre la protecció de les plantilles durant el traspàs de Rodalies

No obstant això, els Comitès Generals d'Empresa (CGE) consideren que aquests compromisos han estat vulnerats després de la reunió amb el Ministeri de Transports del 17 de febrer, en què es va anunciar l'exclusió de la línia R1 de la Xarxa Ferroviària d'Interès General (RFIG). 

Per això han convocat una vaga de set dies entre març i abril per protestar contra l'incompliment dels acords sobre la protecció de les plantilles durant el traspàs de Rodalies. Les aturades tindran lloc els dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com els dies 1 i 3 d'abril, afectant tot el personal en totes les categories professionals. Segons la informació facilitada per Renfe, les aturades dels dies 17, 26 de març i 1 d'abril seran de jornada completa, mentre que la resta de les dates preveuen parades en diferents franges horàries.

En quin punt es troba el traspàs de Rodalies?

El 17 de febrer, el govern de la Generalitat va dir que, a partir de l'1 de gener de 2026, el servei de Rodalies de Catalunya serà gestionat per una nova empresa creada entre el govern de Catalunya i el govern espanyol. Aquesta empresa serà compartida entre els dos governs. A partir d'aquell moment, s'encarregarà de tots els trens de Catalunya.

Abans que això passi, a la primavera d'aquest any s'establiran les regles del funcionament d'aquesta nova empresa. De moment, el que s'ha fet és començar a treballar perquè la Generalitat pugui controlar una part de la línia R1 (la que va de Barcelona a Maçanet de la Selva).

A partir de l'1 de gener de 2026, el servei de Rodalies de Catalunya serà gestionat per una nova empresa creada entre el govern de Catalunya i el govern espanyol

Per crear aquesta nova empresa mixta, Renfe farà una "filial" a Catalunya amb els seus propis treballadors i recursos. Aquesta filial serà part de l'empresa mixta que es crearà. A més, per fer això, els treballadors de Catalunya seran separats dels de la resta d'Espanya i passaran a formar part de la nova empresa mixta. Els sindicats no estan d'acord amb aquesta separació de treballadors, i per això han convocat protestes durant set dies. S'hi suma, per tant, als interrogants existents sobre el futur funcionament de l'empresa mixta, un altre escenari indefinit: com afectaran les pressions de la vaga al traspàs de Rodalies?