“Si tu no treballes pels teus somnis, algú et contractarà perquè treballis pels seus”. I és que arran d’aquesta cita del cofundador d’Apple, SteveJobs, hi ha qui somnia amb unicorns. Hi ha qui allò de perseguir els teus somnis s’ho ha pres de manera literal, fins al punt de perseguir unicorns, una espècie difícil de trobar, tant en el seu origen, la mitologia occidental, com especialment en el mónempresarial. Des que així va batejar AileenLee, fundadora del fons d’inversió Cowboy Ventures, les empreses que superen una valoració de mil milions de dòlars, amb el pas dels anys, els unicorns s’han anat desmitificant i, en l’actualitat, segons dades de Statista, ja existeixen més de 1.200 arreu del món, dels quals set tenen nacionalitat catalana.
És sens dubte una xifra considerable, en suposar la meitat dels unicorns que hi ha a l’Estat. En aquest sentit, l’agència de comunicació i estratègia digital Evercom ha publicat l’informe De caballo a unicornio: así lidera Catalunya el ecosistema emprendedor nacional, on ressalta el territori com un enclavament econòmic, cultural i innovador que disposa d’un ADN emprenedor de referència a Europa. Adevinta, eDreams, Factorial, Glovo, Letgo, Travelperk i Wallbox són els màxims exponents al país, que més enllà d’assolir un valor multimilionari, disposen de presència arreu del món i donen feina a milers de persones.
Adevinta
Adevinta, nascuda a Barcelona i amb un valor superior als 925 milions d’euros -confirmat a VIA Empresa per la mateixa companyia-, és propietària de reconeguts portals que, en total, acumulen una mitjana de 1.500 milions de visites mensuals. Entre aquests es troben InfoJobs, Coches.net, Milanuncios, o els portals immobiliaris Fotocasa i Habitaclia. L’entrada de l'empresa al sector d'anuncis classificats a l’Estat es va iniciar el 2006 amb l'adquisició dels negocis a Europa i Amèrica Llatina de l'empresa canadenca Trader Classified Media, propietària de Segundamano i InfoJobs, i que dos anys abans s'havia fusionat amb el grup de comunicació Anuntis, creant el grup Anuntis-Segundamano.
Adevinta va facturar 212 milions d'euros el 2022, un 12% més respecte a l'exercici anterior
La companyia, que fins aleshores controlava el 76% de les accions de la societat, va completar l'adquisició el 2013. Un any després, el novembre del 2014, l'empresa va adquirir el portal d'anuncis classificats Milanuncios, integrant-se sota la cartera de negocis de Schibsted Spain. El 2019, Schibsted Spain va passar a anomenar-se Adevinta, quan va establir al 22@ la seva seu internacional, i des de llavors la seva facturació no s’ha aturat: 165 milions d’euros el 2020, 188 milions el 2021 i 212 milions el 2022. Des de fa dos anys, RománCampa, qui va ser director general d'InfoJobs, és el CEO d'Adevinta.
eDreams
Va ser el primer unicorn a l’Estat. eDreams és l’agència de viatges en línia coneguda per oferir principalment hotels, vols i lloguers de cotxes. Va ser fundada a Silicon Valley l'any 2000 per JavierPérez-Tenessa, JamesHare i MauricioPrieto. Aquell mateix any, tots tres van decidir traslladar la seu de l'empresa a Barcelona, centrant-se en els mercats d'Espanya i Itàlia amb la missió de "reinventar l'experiència de viatge".
El 2006, TAAssociates, una firma nord-americana de capital privat, va adquirir eDreams per 153 milions, malgrat que quatre anys més tard, l’agència passaria a ser propietat de Permira, quan la va comprar per prop de 350 milions d’euros, esdevenint així el principal accionista de la plataforma.
El 2011, fruit de la fusió d’eDreams amb GoVoyages, Opodo i Travellink es formaria eDreamsODIGEO, donant pas a l’agència de viatges en línia més gran d’Europa i una de les cinc principals al món. L’abril del 2014, la companyia es va llançar a la Borsa de Madrid amb un valor de 1.500 milions d’euros. En una entrevista a l’ecosistema de startups Itnig, Prieto assenyala que “va ser una sortida en la qual hi va haver molt optimisme, ja que, en aquell moment, ja érem el minorista en línia de vols més gran del món”.
Factorial
PauRamón, BernatFarrero i JordiRomero són els noms de tres joves catalans que l’any 2016 van fundar Factorial, que en el període d’un lustre va esdevenir un unicorn. Es tracta d’una empresa que, mitjançant el seu programari, pretén millorar la presa de decisions dels recursos humans a partir de l’automatització de tots els processos, des de les nòmines fins a la gestió del temps.
A finals del 2016, en la seva primera ronda de finançament, el projecte va obtenir una injecció de 15 milions d'euros, una operació que li va permetre situar-se com una de les empreses més conegudes en el sector HR Tech (solucions de recursos humans basades en la tecnologia). A més, la seva facturació va arribar a multiplicar-se per vuit.
El 2021, el valor de Factorial va superar els 1.000 milions d'euros
El que en aquell moment Ramón, Farrero i Romero no sabien era que, el 2021, després de tancar una ronda de més de 120 milions de dòlars, el seu projecte, nascut i crescut a Catalunya, passaria a tenir un valor de més de 1.000 milions, convertint-se així en el nou unicorn de moda a Europa. En l'actualitat, Factorial està present en nou mercats, té una plantilla de més de 800 treballadors arreu del món i compta amb més de 7.000 clients.
Glovo
El somni d’Óscar Pierre s’anomena Glovo, i va ser l’any 2014, amb tan sols 22 anys, quan va decidir fer-lo realitat. Amb la intenció que existís una aplicació on es pogués demanar gairebé qualsevol cosa de la ciutat des de casa, va impulsar la coneguda aplicació caracteritzada pel seu logo groc, fàcil de veure a pràcticament qualsevol hora del dia a la ciutat.
La idea va atraure diversos inversors, com ara SachaMichaud, que en l’actualitat és cofundador de Glovo, i que en els seus inicis va invertir més de 100.000 euros en el que aleshores era un projecte prometedor. Amb un equip de nou persones al darrere, l’aplicació va sortir al mercat per "revolucionar la forma d'accedir a tot el que hi ha en una ciutat". I així ho va fer. L’empresa assoliria diverses rondes de finançament, una de 5 milions d'euros el 2016, una altra el 2018 amb un valor de 115 milions d'euros i dues més el 2019, per un valor de 150 milions cadascuna. Aquestes operacions van ser les responsables de convertir Glovo en el segon unicorn a l’Estat, comptant amb un equip de més de 10.000 treballadors.
Finalment, als inicis del 2022, l'empresa alemanya DeliveryHero, que ja disposava del 43% de les accions de Glovo, va prendre el control de la catalana arribant a un acord per l'adquisició d'un 39,4% addicional. Així, es convertiria en l'accionista majoritari amb més del 80% del capital social. Al passat South Summit 2023, Pierre va explicar que "vam decidir començar a buscar una venda perquè operàvem en 25 mercats, i en molts d'aquests mercats competíem amb almenys un dels tres grans jugadors del repartiment al món, que són Delivery Hero, Uber Eats i DoorDash". La companyia encara està duent a terme els acomiadaments corresponents a l'ERO anunciat el març pel Col·lectiu Ronda que afectaran un total de 140 treballadors de la seu de Barcelona.
Letgo
Letgo és una empresa d'origen català amb seu als Estats Units. Va ser fundada als inicis del 2015 per AlecOxenford, EnriqueLinares i JordiCastelló i, des del primer moment, l'aplicació destinada a la compravenda de productes de segona mà va cridar l'atenció d'alguns inversors, especialment de Naspers, un conglomerat de mitjans sud-africà que va invertir 100 milions de dòlars el setembre de 2015, situant-los gairebé al mateix nivell que Wallapop.
Letgo es va convertir en unicorn quan superava els 100 milions de descàrregues, els 400 milions d’anuncis i els 6 milions de missatges enviats entre usuaris
El 2016, Letgo es va fusionar amb Wallapop al mercat nord-americà, mantenint-se sota el nom de Letgo i amb la idea que la imatge de totes dues romangués intacta per poder continuar competint en altres mercats. Dos anys més tard, el 2018, la marca va entrar al privilegiat grup dels mil milions d’euros amb l'ajuda d'una nova inversió de Naspers, de 430 milions d'euros. Amb aquesta operació, Letgo, que superava els 100 milions de descàrregues, els 400 milions d’anuncis i els 6 milions de missatges enviats entre usuaris, va consolidar la seva posició com a unicorn, assolint un valor de 1.300 milions d'euros.
El març del 2020, amb l’esclat de la pandèmia, un dels seus principals competidors, OfferUp, va anunciar l'adquisició de la firma. Des de finals de setembre d'aquell mateix any, Letgo forma part d'OfferUp, i només opera a Turquia.
Travelperk
AviMeir i JavierSánchez van decidir "fer feliços als viatgers de negocis". Per aquest motiu, el 2015 van impulsar Travelperk, una plataforma dedicada a organitzar viatges de negocis. La bona acollida que va tenir la plataforma va aconseguir una primera inversió de 7 milions de dòlars i, tres anys més tard, una segona de 21 milions.
Malgrat que l’arribada de la covid-19 va suposar una barrera per viatjar, per a Travelperk va ser una oportunitat, ja que va apostar per la compra d’Albatross, empresa dedicada al desenvolupament de programari, que va jugar un paper clau en la creació de TravelSafe, una aplicació destinada a oferir informació sanitària i de seguretat en temps real als viatgers. Però és que l’activitat de la firma just acabava de començar: un any més tard va adquirir NexTravel, una de les principals plataformes nord-americanes de viatges en línia, ClickTravel, líders en viatges de negocis al Regne Unit, i Susterra, que es dedicava a impulsar viatges sostenibles.
El 2022, amb una inversió que superava els 115 milions d’euros, la firma es va revalorar superant els 1.100 milions d’euros i esdevenint, per tant, el quart unicorn establert a Catalunya. Actualment, la seva seu central es troba a la capital catalana, on treballa gairebé la meitat dels 1.200 empleats. Travelperk disposa també d’oficines a Berlin, Birmingham, Boston, Chicago, Edimburg, Londres i Miami.
Wallbox
Arran d'una conversa entre EnricAsunción i EduardCastañeda, dos apassionats del món de l’automoció elèctrica, sense saber-ho, van donar lloc a un nou unicorn amb seu a Barcelona. Van cofundar Wallbox el 2015 amb l’objectiu de crear punts de recàrrega per a cotxes elèctrics, tant per a particulars com per a empreses.
Des del 2015, Wallbox ha venut més de 500.000 carregadors en 117 països diferents
La companyia és present a països on el mercat dels cotxes elèctrics es troba en creixement, com ara l’Estat, així com a territoris molt més consolidats en aquest àmbit, com el nord d’Europa. Així, des del 2015, Wallbox ha venut més de 500.000 carregadors en 117 països diferents, i va ser el 2021 quan es va unir al club dels unicorns, arran d’una inversió de 270 milions d’euros per part de Kengsinton Capital Acquisition Corp. Asunción va celebrar l’operació com "un gran pas en l'evolució de l'empresa", que els permetria "augmentar significativament el desenvolupament de productes i la capacitat de fabricació per mantenir el ritme de les vendes de vehicles elèctrics”. En aquell moment, la firma, que va passar a cotitzar al New York Stock Exchange (NYSE), va assolir un valor total de 1.230 milions d'euros.
La facturació de Wallbox va ascendir als 35 milions d'euros en el primer trimestre de l'any, que va coincidir amb l'acord pactat amb els sindicats per reduir de 156 a 96 el nombre de treballadors afectats per un acomiadament col·lectiu, en què els centres més implicats se situaven a les oficines corporatives de Barcelona i les fàbriques de la Zona Franca i Sant Andreu de la Barca.