Internet és una font inesgotable d'informació. Mitjans, blogs, plataformes de contingut, empreses i institucions divulguen allaus d'articles i vídeos sobre tota mena de sectors i especialitats. Ho fan de manera gratuïta. O no tan gratuïta; perquè com bé diuen al documental The Social Dilemma, "quan no pagues per un producte, el producte ets tu". Però més enllà de buscar vies alternatives per obtenir beneficis -amb publicitat de la mateixa marca o de tercers, o amb dades que aporta el mateix usuari-, hi ha una tendència a l'alça per part d'aplicacions i plataformes d'implementar un sistema de retribució econòmica basat en la subscripció. Es tracta de convertir el fan en un client, filosofia que comparteix Clubia, la plataforma d'Antartics especialitzada en el món del fitness.
Clubia és una plataforma de creació de contingut que monetitza l'audiència. És una mena de Patreon nascut a Catalunya especialitzat en el món del fitness, el benestar i la nutrició. Una plataforma enfocada a un públic hispanoparlant que aglutina un ecosistema format per 49 influencers i creadors de contingut i 2.000 subscriptors. Els professionals que comparteixen contingut s'emporten el 80% de la subscripció i Antartics el 20.
"Són els mateixos creadors de contingut els que posen el preu. Alguns van arribar a facturar 300.000 dòlars el 2021", explica Albert Juncadella, CEO i fundador d'Antartics. Altres ho tenen com una activitat professional secundària i estan facturant 200 euros mensuals. Depèn del caixet de l'artista, com a la televisió, i del nombre de subscriptors que tingui.
Clubia té un component de xarxa social. "Té un creixement més lent, però molt exponencial", explica Juncadella. A la plataforma, hi ha un xat perquè creadors i seguidors puguin establir un diàleg i consolidar una comunitat.
De les sis xifres, a Antartics
La plataforma forma part d'Antartics, startup catalana fundada el 2019 que compta amb el suport de Barcelona Activa. Dos anys abans, Juncadella havia creat una empresa que també es dedicava a la monetització de productes digitals, com formació, fotografia i màgia. Treballaven amb influencers i creadors de contingut i els hi proposaven solucions per a monetitzar la seva audiència. El 2019 va vendre l'empresa per un import de sis xifres i va decidir tornar a posar-se mans a l'obra, però perfeccionant aquesta obra, "aportant una perspectiva més tecnològica", afirma Juncadella.
Els NFT són béns no fungibles, com ho és una obra d'art. Existeixen només en l'entorn digital, com les criptomonedes, però amb la gran diferencia que són actius únics
Els NFT, una altra manera de monetitzar el contingut
En aquest enfocament tecnològic de la monetització de les audiències, Juncadella admet que tenien molt presents "les oportunitats que ofereixen eines com el blockchain i els Non-Fungible Tokens (NFT)". Els NFT són béns no fungibles, com ho és una obra d'art. Existeixen només en l'entorn digital, com les criptomonedes, però amb la gran diferencia que són actius únics: no es poden modificar ni intercanviar per un altre NFT igual.
"El desembre del 2020 vam veure una oportunitat clara amb els NFT per tal que els creadors poguessin oferir actius digitals a la seva audiència i, d'alguna manera, aquesta se sentís part d'una comunitat i tenint una peça única col·leccionable", explica Juncadellas. D'aquesta idea va néixer Neftia, que comparteix filosofia amb Clubia -monetitzar productes i audiències-, però basa la retribució en els NFT, en comptes de fer-ho en la subscripció de l'usuari.
Neftia comparteix filosofia amb Clubia -monetitzar productes i audiències-, però basa la retribució en els NFT
Els NFT són una revolució per a l'entorn digital. Permeten crear escassetat d'un bé en el món online. És ideal per a artistes que vulguin vendre obres d'art o música digitalment, encara que també serveix per a la indústria dels esports i el gaming.
El fotògraf Marcos Alberca, amb més de 2 milions de seguidors, va subhastar una de les seves col·leccions a través de Neftia. En comprar les seves obres, els clients es convertien en propietaris de la peça d'art en format digital, podent-la vendre, publicar-la o guardar-la, i un pòster signat pel fotògraf, com a actiu físic associat. "El món dels NFT ha evolucionat molt", explica Juncadella, detallant altres actius físics que s'estan vinculant actualment als NFT: esdeveniments amb la comunitat, trobades amb el creador del producte, etcètera. La startup també ha treballat amb rellevants institucions esportives amb peces úniques de jugadors internacionals com Messi o Maradona.