La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha aprovat l'OPA que ACS, a través de la seva filial alemanya Hochtief, ha llançat sobre Abertis, una operació valorada en 18.600 milions d'euros que competia inicialment amb la formulada per la italiana Atlantia per 16.341 milions.
El supervisor del mercat ha donat llum verda a l'oferta del grup que presideix Florentino Pérez, en entendre ajustats els seus termes a les normes vigents i considerar suficient el contingut del fullet explicatiu presentat després de les últimes informacions incorporades amb data 8 de març.
El vistiplau de la CNMV a aquesta OPA es produeix després que ACS i Atlantia anunciessin dijous passat que havien emprès negociacions per aconseguir un acord sobre la batalla d'Opes que tenen oberta des de fa mesos per fer-se amb el control de la companyia d'autopistes i satèl·lits espanyola Abertis.
El grup que presideix Pérez i la companyia italiana controlada per la família Benetton van confirmar que es troben "en converses" a través d'una comunicació remesa a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
ACS i Atlantia treballen actualment a constituir una societat conjunta a través de la qual articularien la presa de control de Abertis, grup de concessions que, d'aquesta forma, mantindria la seva integritat, a més de la seva seu a Espanya.
Nova inversió
VíasChile, propietat d'Abertis (80%) i ADIA (20%), ha obtingut totes les autoritzacions del Govern de Xile per dur a terme noves inversions en Autopista del Sol (Ruta 78) per valor de 110 milions d'euros (excloent IVA) a canvi de l'extensió de la durada de la concessió en gairebé dos anys més.
Les noves inversions consisteixen en l'ampliació de l'autopista a través de la construcció d'un tercer carril entre les localitats de Santiago de Xile i Talagante, a més d'altres obres complementàries, segons ha informat aquest dilluns la companyia espanyola.
Abertis, que espera que les obres es completin en 2020, ha destacat que el "ampli" pla d'inversions al llarg de tota l'autopista permetrà solucionar els problemes derivats de l'increment del tràfic en els últims anys, així com millorar la congestió i la seguretat vial.
A canvi, s'amplia el període de concessió d'Autopista del Sol en 22 mesos fins a l'any 2021. Amb aquest acord, Abertis reforça la seva aposta per la col·laboració públic-privada amb l'objectiu d'aconseguir solucions de creació de valor futur per als territoris a través d'acords amb les Administracions públiques per a noves inversions a canvi de l'extensió de la durada de les concessions o a través d'increments de tarifa.
En aquest sentit, el grup ha arribat a acords en la majoria de països on opera, com Argentina, França, Itàlia, Brasil i Puerto Rico. A més, Abertis ha ressaltat que l'operació mostra la seva capacitat per estendre la durada mitjana de la seva cartera per mitjà de col·laboracions amb les autoritats locals que resulten avantatjoses per a ambdues parts.
Autopista del Sol és el principal eix de connexió per carretera entre la ciutat de Santiago de Xile i el port marítim de Sant Antonio, el major del país amb un àrea d'influència des del centre de Xile fins a la província de Mendoza a Argentina.
El 2017, la concessionària va aportar al Grup Abertis 71 milions d'euros en ingressos i 56 milions d'euros de resultat brut d'explotació (Ebitda). A Xile, Abertis és el major operador d'autopistes per volum de tràfic, on gestiona més de 770 quilòmetres, repartits en sis concessionàries a través de VíasChile. Xile és el quart major mercat d'Abertis. El 2017, va aportar un 10% dels ingressos del grup i un 12% de l'Ebitda, per darrere de França, Espanya i Brasil.