La imatge ja és de per sí notícia: la presidenta de Coca-Cola European Partners, Sol Daurella, entrevistant el president mundial de The Coca-Cola Company, James Quincey, des del Palau de Congressos de Catalunya. Es coneixen des de fa anys i comparteixen el secret de la felicitat ja sigui normal, light o zero. L'empresària catalana el descriu com a "líder amb una forta capacitat de llegir i entendre situacions diferents. Un home més de fets que de paraules, famós pels seus texans blaus". Ell, de Londres, deixa fluir el seu castellà i s'enrecorda de Queen i els Jocs Olímpics de Barcelona. The Show Must Go On, diu la cançó.
Tot comença amb un vídeo i una declaració d'intencions: "Som una companyia total de begudes". TOTAL. És a dir, que Coca-Cola ja no només vol vendre Coca-Cola sinó també més de 500 marques com Fanta, Minute Made, Sprite o Powerade a més de 27 milions de compradors, en més de 200 països i gràcies als 700.000 treballadors que té repartits arreu del món.
Un dels principals objectius de Quincey ha estat i és introduir noves marques per diversificar la cartera de begudes de Coca-Cola alhora que reduir el nivell sucre i calories. I encara més: facilitar l'accés a l'aigua potable, donar suport al reciclatge del packaging, treballar per empoderar les dones o preocupar-se per les comunitats, entre d'altres.
La corona de Shakespeare
Passió, herència, visió, innovació, creixement, ètica... Amb música de fons, el màrqueting (neuro)emocional pràcticament ja ha fet la seva feina entre les més de 1.500 persones que es troben entre el públic quan el president mundial de Coca-Cola comença a parlar en castellà: "El Premi Esade Alumni és en reconeixement a tot allò que he fet, però els accionistes segurament prefereixen que sigui per tot allò que faré". El sentit de l'humor britànic aixeca somriures.
Quincey que va començar a la multinacional de refresos el 1996 descriu així la seva trajectòria: "D'una piràmide on has d'anar escalant posicions a una piràmide invertida on hi ha inversors, accionistes, el consell...". La cita de Shakespeare ve al cas: “Uneasy lies the head that wears the crown”. És a dir, portar la corona no és fàcil, però té clar que el més important és que el més important sigui el més important. Una filosofia de vida que recorda molt a l'alegria de Víctor Küppers.
Quincey: "Espanya és un gran exemple d'innovació estratègica i emprenedoria"
"Com gestiones la pressió?", pregunta Sol Daurell. "Faig la meva feina el millor que puc, prenc decisions, em centro en allò que és important i intento donar la meva millor versió", assegura Quincey. I alerta: "El pitjor perill quan ets gran és tornar-te massa institucional". Per això, es mostra partidari de desafiar el producte alhora que defensa a capa i espasa la curiositat, la disrupció o la flexibilitat com a motor de canvi de qualsevol organització.
En aquest sentit, el president de Coca-Cola aconsella tenir sempre molt present la història, la procedència dels ingredients, el packaging, l'oferta, els drets humans o el per què de la feina, entre d'altres. Amb mentalitat a llarg termini: "La gent ja no recorda l'època abans dels smartphones". Però amb les noves tecnologies, també hi ha la oportunitat per "tenir converses amb els consumidors amb més freqüència, rapidesa i feedback".
Més dones, menys guerra
"Seguirem invertint a Espanya per donar continuïtat al creixement del nostre negoci, per contribuir al desenvolupament econòmic i social del país i les seves comunitats, i per redoblar els esforços en matèria de sostenibilitat", afegeix. De fet, posa a Espanya com a "gran exemple d'innovació estratègica i emprenedoria" de la mà de marques com Aquarius o Royal Biss. Ara bé, també té molt clar que cada país és un món amb el seu propi ritme i sentit de la tecnologia.
Quincey: "Es diu que com més dones en posicions directives, menys guerra hi ha"
Prèviament a Quincey, també van recollir el guardó d'Esade Alumni altres grans directius com Pablo Isla (Inditex), Mikael Ohlsson (Ikea), Carlos Slim (Inbursa), Indra K.Nooyi (PepsiCo), Paul Polman (Unilever), Hiroshi Mikitani (Rakuten) o Enrique Lores (HP). El llistó estava a dalt, però la recepta secreta de la felicitat de Coca-Cola es busca a tot el món.
I per acabar, què millor que una pluja de consells amb o sense sucre: "No confiïs massa en els estereotipis, coneix la diversitat!", "hem de representar la justícia social que volem veure a la societat", "Es diu que com més dones en posicions directives, menys guerra hi ha", "busca la resposta correcta, no aquella que sigui fàcil", o "cada carrera, feina o elecció implica un intercanvi".