Si telefones a les oficines de Coffee-Center i et posen en espera, la música del dominicà Juan Luis Guerra i el seu conegut “Ojalá que llueva café en el campo” (1989) et dóna la benvinguda. És tota una declaració d‘intencions la que fa aquesta empresa d’Aiguaviva empleada des de fa una trentena d’anys en torrar i vendre el seu cafè. “Tots els productes que comercialitzem estan comprats en origen, d’aquesta manera controlem la traçabilitat i la plantació mateixa”, apunta Jordi Pou, el director i propietari de Coffee-Center per a qui la responsabilitat sobre el que ven és fonamental.
“Traçabilitat” és una de les paraules favorites de Pou. La utilitza sovint per deixar clar que en aquesta firma gironina és importantíssim controlar tot el procés de producció del producte, des del conreu fins a l’envasat. “Podem dir que el nostre projecte és nodrir les nostres fàbriques de les matèries primeres per controlar la traçabilitat”, insisteix. La firma de cafè compra la matèria primera a Etiòpia, el Brasil, Nicaragua i l’Índia per oferir al mercat més de 70 varietats 100% ecològiques. Un model gironí de com les diferències interculturals entre països poden ajudar a tenir èxit en les negociacions internacionals, tal com versa la 7a edició de l'Escola d'Estiu de la FOEG que se celebra aquest dijous.
Realment, com a empresa, Jordi Pou explica que “Coffe Center és un grup: dues empreses industrials (cafè i infusions) i una altra que distribueix”. Aquesta última és la que ha obert la porta internacional des de fa sis anys. S'especialitza principalment en productes ecològics certificats, destinats al sector HORECA, Retail i Final Consumer. Els seus productes estan disponibles a Girona, al territori espanyol gràcies als seus 24 distribuïdors, però també a Itàlia, Rússia, el Perú, etc. “La projecció no és de zona geogràfica sinó que hem entès que podem vendre al món sencer”, apunta el propietari. De fet, a la seva botiga online es poden comprar tots els productes.
Pou: “La projecció no és de zona geogràfica sinó que hem entès que podem vendre al món sencer”
Quan parla de les fàbriques, fa referència a les dues que gestiona l’empresa: la primera, a Sant Fost de Campsentelles, on torren el cafè; l’altra se situa a Aiguaviva, on l’envasen. Hi treballen 43 persones i facturen al voltant dels 7 milions d’euros, aproximadament.
Però no només venen la beguda del gra torrat sinó que a Coffee-Center també aposten per les infusions, amb la marca Alma, i ara també pel Kombucha, la beguda mil·lenària veggie que comença a posar-se de moda i que han presentat al recent certamen de Biocultura. També allí han donat a conèixer el seu cafè ecològic en càpsules biodegradables, un producte exigent que llancen al mercat perquè consideren que “tenim unes indústries ben preparades”. En total produeixen Fincafe, Italcaffè, Alma Teas & Herbal Infusions, Ciocolat i Top Fruit, les seves marques principals.
Recentment han presentat a la ciutat de Girona el projecte Fazendas, que continua aquesta filosofia de control total i responsable del producte que s’ofereix al client. Pou explica com fa tres anys i mig van viatjar a la regió brasilera de Garça, on s’exploten uns terrenys per vendre i cultivar cafè: “Té unes característiques molt dolces i ens vam emportar unes mostres de cafès molt dolços. A partir d’aquí vam establir contacte, conèixer les finques i contactar amb un proveïdor per treballar el tema comercial”. És així com aquest any han tret al mercat la línia de cafè Fazendas, feta només amb quatre varietats botàniques de Garça.
Pou explica que allà “els costa molt comercialitzar el cafè perquè estan oprimits per les multinacionals”, però Coffee-Center assumeix comprar el producte una mica més car també per responsabilitat. Assegura que comercialitzar el cafè d’aquella zona millora la situació de les cooperatives brasileres, ja que “1.500 famílies viuen del cafè i això provoca una revalorització de la seva pròpia feina, repercuteix en què cobren més diners, etc.”
Assegura Pou que "el projecte 'Fazendas' ens aporta el coneixement del producte i poder optar a la millor qualitat del producte”
Amb aquest projecte, Pou considera que aconsegueixen “un màrqueting, un fet diferencial i bàsicament tenir tracte humà i controlar la traçabilitat del producte, perquè sabem d’on ve. En aquesta zona de Garça, on es produeixen un milió de sacs -nosaltres podem comprar uns 5.000 sacs de cafè- ens aporta el coneixement del producte i poder optar a la millor qualitat del producte”, argumenta. “Els intermediaris s’eliminen però no comprem més barat, sinó que és una compra de màxims perquè busquem que el resultat final siguin productes de qualitat”, matisa.
Gironins d’excursió a Garça?
Arran aquesta col·laboració amb la firma gironina, els productors de la regió brasilera estan treballant per crear rutes del cafè per atraure visitants estrangers i han aprofitat la seva recent visita per reunir-se amb la Cambra de Comerç del Brasil a Barcelona perquè els ajudi a establir sinergies. Els visitants podrien fer degustacions i conèixer de prop el cultiu del cafè a Garça i controlar, igual que ells, la traçabilitat, la paraula màgica.