“Un producte meravellós, emocional i social”. Aquesta és la definició de cafè per a Jean-Paul Devai, un francès enamorat de Catalunya que, després de desenvolupar la seva carrera professional de màrqueting digital a França, va decidir traslladar-se a la capital catalana just abans de l’esclat de la pandèmia per cofundar Coffeecard, l’aplicació que impulsa i visibilitza les cafeteries de proximitat.
Devai explica que “Coffeecard són diverses coses alhora”: d’una banda, és un sistema de fidelització col·laboratiu que permet a les cafeteries de proximitat disposar d’una eina digital que consisteix a “un mètode de pagament que millora la productivitat comercial davant les noves tecnologies i els grans grups de cafè”, i, de l’altra, una guia de cafeteries de qualitat que disposa de 30 filtres diferents, com ara ubicació, tipus de local o tipus de cafè.
Coffeecard és una aplicació que impulsa i visibilitza les cafeteries de proximitat
Un sistema de màrqueting col·laboratiu
Es tracta d’una idea que va sorgir quan el CEO va aterrar a Barcelona i va decidir posar en pràctica els seus coneixements de màrqueting per ajudar els petits comerços que, precisament, es van veure molt afectats per les conseqüències derivades de la pandèmia. Aleshores, Devai va decidir posar en marxa “un sistema innovador de màrqueting col·laboratiu, el collision marketing” a partir del qual va reunir diverses cafeteries independents.
Amb aquest sistema, que disposa de presència arreu de l’Estat, els petits negocis han tingut l’oportunitat d’augmentar la captació de nous clients i incrementar la seva freqüència, conèixer millor les seves preferències, i guanyar visibilitat digital. Per la seva banda, els clients, fent servir els cashbeans, els punts que s’obtenen utilitzant l’aplicació i realitzant recàrregues, poden obtenir a canvi cafè gratuït. Tal com ho resumeix la iniciativa, “més visibilitat pel negoci local, més facilitats per a l'amant del cafè”.
Innovar davant un augment de la competència
Recentment, l’equip liderat per Devai ha llançat l’e-Targeta regal i la Corporate e-Gift card, destinades a regalar cafè a amics i familiars, i també a les empreses i als seus treballadors. “Aquesta idea és molt popular als Estats Units amb Starbucks, les seves targetes regal són un dels regals més comuns”, apunta Devai, qui afegeix que, des de fa poc, “també oferim la possibilitat de pagar un croissant, un entrepà o un snack, ja que molts dels locals acostumen a oferir més productes a banda del cafè”.
Devai afirma que el mercat està assentant cada vegada més el sistema que ofereix Coffeecard, perquè els negocis de cafè cada vegada tenen més competència en un escenari en què moltes de les cafeteries clàssiques comencen a tancar a causa de l’augment de la competència, de les baixes rendibilitats o de l’auge del cafè de càpsula.
L'èxit d'un producte que costa poc més d’un euro
La iniciativa, que va començar a funcionar fa dos anys i que és gestionada per un equip de vuit persones, disposa d’una xarxa de més de 200 cafeteries a la qual s’hi han subscrit més de 10.000 usuaris que en total realitzen entorn de 4.000 transaccions mensuals. Amb aquestes dades, Coffeecard, preveu superar aquest any els 600.000 euros de facturació, la qual cosa suposaria multiplicar per deu la del 2022. “És una quantitat important tenint en compte que un cafè costa poc més d’un euro”, comenta el CEO.
Coffeecard preveu superar aquest any els 600.000 euros de facturació, la qual cosa suposaria multiplicar per deu la del 2022
Pensant en el futur, Devai preveu que la plataforma tancarà el 2023 amb 400 cafeteries a la xarxa i més de 25.000 usuaris. Pel que fa a l’any vinent, té com a objectiu esdevenir un referent del cafè de proximitat a l’Estat i arribar a Portugal i França. “El cafè és un producte d’alta freqüència de consum, un consum que a escala mundial està augmentant i evolucionant constantment pel que fa a les diferents formes de gaudir-lo”.