La història de Colvin és tot un conte de roses protagonitzat per Andrés Cester, Marc Olmedillo i Sergi Bastardas. Tres joves emprenedors que es van fer amics mentre estudiaven ADE i venien roses per Sant Jordi. Aquesta és la primera gran llavor de la startup catalana abans no arribessin les negociacions amb els inversors. "Com s'aixequen 700.000 euros sense experiència i amb 24 anys? Sent perseverant. Sent molt pesat? Sí, encara que m'agrada dir-li més aviat perseverança", assegura el CEO de Colvin, Andrés Cester, en el primer First Tuesday de 2019. L'inversor i presentador Carlos Blanco ataca primer: "Tinc informació privilegiada sobre tu". Que comencin els Jocs Florals!
Blanco: "T'estima la Floristeria Navarro? O t'estimen igual que els dinosaures a Housfy?"
Des de bon començament, Blanco reconeix que vol invertir en una startup agrícola però no concreta nom ni informació privilegiada. No se sap quin tipus de vincle té la startup en qüestió amb Colvin, però sí que Colvin compra a agricultors. Proveïdors de floricultura? Coneguts? "Millor que siguem amics", bromeja Cester. I precisament de l'amistat compartida va néixer Colvin durant el novembre de 2016.
L'experiència de Sant Jordi amb un projecte que va involucrar fins a 25 persones, el coneixement del mercat de les flors, la problemàtica del sector o l'actitud emprenedora van ser els primers ingredients a cultivar. I la pilota ja va rodar: "posar en marxa el projecte i la plataforma tecnològica, desenvolupar els primers productes, començar a vendre i contractar un petit equip per posar en marxa el test inicial", detallava Cester a VIA Empresa.
Colvin, Claudette a Europa
La startup catalana que ja té més de 60 treballadors, 18 de les quals enfocades a tecnologia i producte i 20 més a màrqueting, porta el nom de Claudette Colvin que va negar-se a cedir el seient d'un autobús als Estats Units durant l'època de segregació racial i va lluitar així pels drets civils fins i tot abans que Rosa Parks. Agafant el paral·lelisme, Colvin vol canviar l'status quo del mercat de les flors.
Segons Cester, "Colvin pot enviar paquets de flors a qualsevol codi postal d'Espanya sense que el producte que resisteix més del que ens pensem es vegi perjudicat". Els rams poden aguantar fins a dues setmanes i qui diu Espanya, diu també Itàlia, Portugal o Alemanya. Per aquest ordre. Això sí, la logística d'entrega està externalitzada a través d'un partner.
Fent memòria, el CEO de Colvin no recorda "cap desastre bestial" però admet que "el client de les flors és bipolar". És a dir, t'estima o t'odia. Però, sense grisos. Blanco posa el dit a la nafra: "T'estima la Floristeria Navarro? O t'estimen igual que els dinosaures a Housfy?". Els somriures parlen per si sols.
Un networking de 9 milions d'euros
La majoria de clients que té Colvin són dones i més de la meitat de comandes són regals planificats, detalla Cester, alhora que reivindica que la solució serveix fins i tot més que la idea. Una solució que ja ha aixecat fins a 9 milions d'euros en rondes de finançament.
Cester: "El client de les flors és bipolar"
Inicialment, van posar una mica més de 3.000 euros per soci i van aixecar 90.000 euros més amb friends, family and fools. Sembla, però, pel que explica el cofundador de la startup que van ser "més friends and fools que family". Amb la perseverança recorrent van aconseguir també des de bon principi 300.000 euros de Business Angels i algun fons de capital risc.
"Hem picat centenars de cops a porta freda als inversors", afegeix. I segurament en la mateixa mesura que Oscar Pierre de Glovo també ha acumulat centenars de 'no'. En el cas concret de Colvin també hi ha hagut algun sí important com el del fundador de La Nevera Roja, José del Barrio, que va invertir fins a 400.000 euros més a través de Samaipata Ventures durant la segona ronda de finançament de la startup que fins i tot té consell d'administració.
"Colvin té tres Black Fridays a l'any", titula Blanco. I Cester agafa la llista de la compra més estacional: Sant Jordi, el Dia de la Mare i de la Dona, Sant Valentí... I per acabar, el fundador de Colvin treu les seves millors roses a relluir: "El talent tecnològic atrau talent tecnològic", "fem que les reunions siguin curtes i amb el mínim de treballadors", "no descuideu el networking"... Blanco acaba d'embolicar les flors: "Heu de creure en allò que feu". Equip, visió, confiança i passió són el millor ram.