Que la competitivitat empresarial és el gran hàndicap de Catalunya, Espanya i Europa en un món de superpotències que no paren de créixer, no és cap sorpresa per a ningú. De fet, ha estat el principal focus a debatre del XII Fòrum Femcat, enmig de 400 empresaris oients a la sala petita del Palau de la Música amb un objectiu comú: aprendre tot el que sigui possible per projectar la Catalunya del 2044. L'exemple d'avui? El cas de Joan Cañellas, CEO de Ficosa North America. Un èxit notori d'una empresa catalana que s'ha internacionalitzat des de fa 30 anys als Estats Units i que té moltes lliçons a dir. I sobretot, "sense pèls a la llengua".
Les xifres globals de Ficosa: 1.150 milions, 9.000 treballadors i operacions a 16 països
Si anem a pams, Ficosa està d'enhorabona perquè enguany celebra el seu 75è aniversari. Nascuda en un taller de Barcelona el 1949, de la mà de Josep Pujol, Josep Maria Pujol i Josep Maria Tarragó, per centrar-se en la fabricació de cables mecànics per al mercat de recanvis, va viure la plena revolució de l'automoció des de la dècada dels 50 fins als 70. Els resultats actuals? Una facturació de 1.150 milions d'euros anuals i dona feina a unes 9.000 persones d'arreu del món, amb operacions en 16 països. I amb un cas d'èxit paradigmàtic: l'aterratge als Estats Units.
Cañelles ha explicat als oients que van decidir entrar al mercat dels Estats Units el 1994, concretament a la ciutat de Detroit. Posteriorment, van anar guanyant més projectes i també es van instal·lar a Mèxic. Amb la crisi econòmica del 2008 van veure l'oportunitat de comprar diversos competidors, valorats entre 80 i 300 milions i es van consolidar industrialment als Estats Units ja el 2016. Com els va succeir a la majoria d'empreses del món, la pandèmia de la covid-19 va suposar un punt d'inflexió i, posteriorment, van viure una adaptació a la nova normalitat el 2024. Tot segueix en marxa.
Per què la competitivitat és una prioritat als Estats Units?
El CEO de Ficosa North America, que fa més de 13 anys que viu als Estats Units, té clar que els diners són el pilar del país, ja que són un centre de motivació i l'objectiu de gran part dels americans. "Tot el que no funciona econòmicament no es porta a terme i ningú ho posa en dubte", detalla Cañellas. "Si cal tancar fàbriques, la majoria de treballadors ho entenen i agraeixen la comunicació directa", continua. I així els ha succeït, després d'unes adquisicions industrials, per posterior centralitzar-les en una fàbrica, ja que no era viable mantenir-ho per separat.
Cañelles (Ficosa): "Tot el que no funciona econòmicament no es porta a terme i ningú ho posa en dubte"
Entre les singularitats del país, a parer de Cañellas, la poca intervenció de l'estat és la gran contraposició dels nord-americans amb Catalunya. "És una societat oberta al canvi, sobretot en l'àmbit professional i empresarial. De fet, el canvi forma part de la vida dels estatunidencs i es promou des de ben petits", detalla el català. Als Estats Units hi ha una gran diversitat de treballadors, amb una barreja de cultures i religions, amb l'oportunitat del treball que fa progressar la immigració. Per a ells, l'individu és propietari del seu destí. Cadascú busca el seu camí i tothom se sent responsable del seu futur.
Existeix "l'American Dream"?
És possible ascendir socialment o s'ha convertit en un mite? Cañellas precisa que, segons la seva visió, sí que existeix l'ascensor social. El que arriba i té ganes de treballar i fer pot aconseguir-ho. "Es tracta d'una societat enfocada en la innovació i la tecnologia continua i no tenen por d'emprendre. I el més important: tenen una educació basada en l'autoestima", apunta.
L'alta rotació de treballadors als Estats Units fa que hi hagi un sobredimensionament de les plantilles per lluitar contra el fenòmen
En aquests moments, l'atur als Estats Units és del 4% i l'absentisme del 5%, a més d'una flexibilitat regulada a través de la contractació i l'acomiadament. També hi ha, detalla el CEO de Ficosa North, una mobilitat geogràfica absoluta i també una alta rotació, d'aquí que augmenti considerablement el sobredimensionament de plantilla i no "notin els efectes" de les baixes mèdiques.
Entre les singularitats, cal destacar que als Estats Units, gran part dels treballadors de la indústria treballen unes 1.800 hores l'any, sense regulació expressa. Per exemple, un empleat que comença en una nova empresa, només compta amb 5 dies l'any de festa l'any i, si ja creix dins de l'organització, pot gaudir de 10 dies de vacances l'any. A més, tenen clar que l'automatització és vital perquè consideren que els sous són cars i és difícil competir amb Mèxic.
L'automatització de processos és vital a les empreses estatudinenques, ja que els sous són cars i és difícil competir amb Mèxic
L'administració, a parer de Cañellas, és àgil, accessible i eficient. A més, la burocràcia és simplificada. Pel que fa a l'educació, "és un servei en què la universitat i l'empresa van alineats amb el mercat. Hi ha un enfocament a la investigació des de la universitat i un ensenyament pràctic adaptat al mercat".
7 lliçons per millorar la competitivitat de les empreses catalanes
Finalment, Cañellas té clar que és vital que els treballadors catalans tinguin motivació per treballar, millorar la productivitat i reduir l'absentisme. Que hi hagi flexibilitat horària és vital. A més, considera que des de les universitats cal alinear-se amb les necessitats de les empreses i fomentar les pràctiques in situ, a més de remunerades si és possible.
Per a Cañellas cal que les empreses catalanes inverteixin en innovació, automatització i millora continua per competir arreu del mon
Per a ell, les empreses han d'invertir en innovació, automatització i la millora continua per competir globalment. Els inversors han d'apostar per la indústria com a font d'innovació i com a pla de mitjà i llarg termini. L'administració ha de facilitar oportunitats de negoci amb una administració àgil i simplificada. També recomana a Europa evitar la sobreregulació als mercats, com per exemple amb l'automoció i que tants maldecaps els provoca últimament. I sobretot, que la indústria catalana torni a reforçar el seu prestigi, mitjançant la comunicació positiva a favor de la indústria 4.0 per atraure més talent i noves inversions.