• Empresa
  • Comanegra, l'editorial dels llibres bonics

Comanegra, l'editorial dels llibres bonics

Nascuda enmig de la crisi, factura més de 800.000 euros anuals i el seu equip de set persones fixes edita uns 60 llibres l'any

L'equip de Comanegra pensa propostes per a nous llibres | Cedida
L'equip de Comanegra pensa propostes per a nous llibres | Cedida
Barcelona
23 d'Abril de 2019

Comanegra és una editorial nascuda enmig de la crisi. És "la més gran de les editorials petites". I és l'editorial dels "llibres bonics". Així la defineix el seu director, Joan Sala, que explica que la idea de fundar-la va néixer d'un grup d'amics que feien sopars cada dimecres "i parlàvem dels llibres que havien d'existir i no existien". El primer dia que va obrir les seves portes va ser ara fa 12 anys, el 23 d'abril del 2007. Avui, ja factura més de 800.000 euros l'any que, com assegura el seu fundador, "per la mida que tenim està molt bé". Tot i ser un equip fix de cinc persones i dos becaris, editen uns 60 llibres l'any, que correspon a més d'un llibre i mig a la setmana, però quan s'apropa Sant Jordi, La Setmana del Llibre en Català -de la qual n'és president- o Nadal el ritme es torna frenètic. El seu mercat principal és Catalunya, però venen per tot Espanya i l'Amèrica del Sud perquè editen tant en català com en castellà i aposten pel territori reunint un 80% d'autors catalans.

"Per què no muntem una editorial?", es preguntaven llavors aquell grup d'amics. Sala va agafar la paella pel mànec i, com que l'impediment per no crear una editorial era precisament la qüestió financera, va decidir que ell s'ocuparia d'aquesta part del negoci, mentre ho combinava amb la direcció general d'un grup gran d'alimentació. Durant sis anys, va ser una "editorial amateur: fèiem molt pocs llibres i alguns desastres". "Hi ha gent que fa partits de futbol els diumenges, nosaltres fèiem llibres", rememora.

El director i fundador de Comanegra, Joan Sala | Cedida

El director i fundador de Comanegra, Joan Sala | Cedida

Sis anys després, Sala va comprar totes les accions de l'editorial als seus socis, va deixar la seva feina com a director general i va dividir l'empresa en un 80% per a ell i un 20% per a la seva dona. Ja al 100% dedicat a l'editorial, la va professionalitzar i el 2013, "ja adaptats a l'economia de subsistència, formo un equip per a una editorial molt més gran del que érem en aquell moment".

Una petita gran editorial que fa dos anys va celebrar el seu desè aniversari en una gran festa on hi van anar moltes personalitats que elogien la seva feina.

Per formar part d'aquest equip, només hi ha un requisit: "la gent que hi treballa no té experiència prèvia en el sector de les editorials", sosté Sala, que relata que treballant amb els seus socis, "me'n vaig adonar que quan es donen moltes coses per sabudes no funciona" i, per això, "volia un equip que resolgués reptes essent creatius". De fet, el fundador de Comanegra assenyala que "tenim un equip molt potent, però que s'ha format no treballant amb una editorial".

A l'equip fix, s'hi sumen col·laboradors externs entre correctors, maquetadors, les sis o set impremtes amb qui treballen... "No hem inventat res, però sí una manera de treballar". Els beneficis els reinverteixen en ells mateixos.

(Re)inventar el llibre bonic

El 20% de les seves vendes venen dels llibres que "inventem nosaltres mateixos: tenim una idea i busquem la persona adequada per encarregar-li". La via per on reben més ingressos és el boca a boca entre coneguts. "En un país petit, ens coneixem tots i molta gent ens proposa llibres perquè ens els mirem", diu Sala. El tercer camí per sumar exemplars a la seva col·lecció és mitjançant la compra de drets d'autor de llibres de fora "que ens puguin interessar". Quan el director de Comanegra viatja a algun país i troba algun llibre que l'interessa, compra els drets d'autor i la publica a Catalunya. 

A banda d'això, també reben algunes propostes per correu electrònic, una via per on han de gestionar i triar i destriar uns set suggeriments al dia. "Imagina't quan tornem del cap de setmana, tot el que tenim al correu!", exclama. Entre tot l'equip analitzen el projecte, "com es pagarà aquest llibre i quina rendibilitat pot tenir", decideixen si el tiren o no endavant i comencen a treballar. "Som un equip transversal", subratlla el seu fundador.

"Pots fer llibres molt bons, però si no tens una bona distribució, no funcionaran"

Una vegada decideixen apostar per un llibre, comença el procés. Segons explica Sala, en un 80% dels casos l'editor intervé en el text, després es fan les primeres correccions, que les segueixen la maquetació i el disseny de la portada, per acabar amb una correcció final que marxa cap a l'impremta, que és externa. Depenent de la tipologia del llibre, decidiran a quina de les set impremtes amb qui treballen la porten. Quan el llibre torna a l'editorial, entra en joc la feina de màrqueting i comunicació i de donar a conèixer el nou exemplar als mitjans de comunicació.

L'estand de Comanegra durant la diada de Sant Jordi | Cedida

L'estand de Comanegra durant la diada de Sant Jordi | Cedida

El punt de distribució també és un element indispensable a l'hora de triomfar en el mercat. "Pots fer llibres molt bons, però si no tens una bona distribució, no funcionaran". El punt de distribució de Comanegra és la Casa de les Punxes. Però Comanegra també cuida molt al llibre "com a objecte" amb la finalitat que "la gent que el llegeixi vegi que el llibre també és un objecte". Aquest és un dels seus valors afegits, ja que l'editorial no es caracteritza per editar un gènere concret, sinó pels seus dissenys. Sala explica que, al principi, "tothom ens deia que no funcionaria, però vam ser eclèctics i fem de tot". "Preteníem que ens coneguessin per ser l'editorial dels llibres bonics i ens coneixen per això".

El bluf del digital

Segons Sala, si el llibre digital no ha triomfat és precisament perquè els lectors valoren molt el llibre com a objecte. "El mateix dia que vas poder comprar una cançó per internet, vas poder comprar un llibre i han anat per camins molt diferents", recorda. Actualment, l'ebook només representa el 5% de les vendes a tot Espanya, tot i que un 15% llegeix en digital "piratejant".

"Si fas una editorial només de llibres digitals, en dos dies faràs suspensió de pagaments"

Precisament per això, el llibre digital "no és un negoci a Espanya", insisteix el director de Comanegra, que afegeix que aquest 5% de les vendes "és possible justament perquè existeix el llibre en paper". I és que, sustenta, el llibre en format digital "és l'excedent del paper", motiu pel qual "si tu fas una editorial només de llibres digitals, en dos dies faràs suspensió de pagaments".

Segell 100% català

A banda que el 80% dels seus autors són catalans, Comanegra també forma part de Llibrelocal.cat, un segell que garanteix que el llibre que adquireixes està fet 100% a Catalunya: des del disseny i la maquetació passant per la impressió. "Cal realment que les editorials imprimeixin els llibres en països asiàtics, situats a milers de quilòmetres?", es qüestionen, i posen damunt la taula que les condicions de treball no són les mateixes i que, per tant, volen no només donar feina als catalans, sinó també "mantenir els impostos a casa". I la major part de la feina la fan des de l'antiga fàbrica Lehmann de Barcelona, on es troben les seves oficines.

La fàbrica Lehmann, antiga fàbrica on es troben les oficines de l'editorial | Cedida

La fàbrica Lehmann, antiga fàbrica on es troben les oficines de l'editorial | Cedida

A més, l'editorial no només edita llibres infantils, il·lustrats, novel·les, llibres d'autoajuda o la història de Barcelona, entre d'altres, sinó que també produeixen llibres de teatre. Només deixen al marge els de poesia perquè, segons Sala, si fessin els dos gèneres "hauríem de tancar perquè aquests llibres venen menys", però els editen "per fer país".

"La gent no compra llibres pel descompte del 10%, sinó pel que representa Sant Jordi"

Per fer país com faran durant aquest Sant Jordi, un dels tres moments de l'any en què "les vendes es disparen" i representen el 6% del total anual. Unes vendes que es disparen més "pel que representa la diada", que pel descompte del 10% que s'aplica des d'uns dies abans del 23 d'abril. "Devem ser l'únic sector que el dia que venem més, fem descomptes", apunta Salas, que recorda que "les coses, quan hi ha més demanda acostumen a ser més cares, amb els llibres fem al revés". Això sí, té molt clar que "la gent no compra pel descompte, sinó per la festa de Sant Jordi". I, també, pels llibres bonics.