• Empresa
  • Els comerços hibernen ‘sine die’

Els comerços hibernen ‘sine die’

El sector preveu una davallada del 85% de les vendes però té esperances d’una recuperació ràpida quan s’aixequi l’estat d’alarma pel coronavirus

La persiana d'un comerç abaixada, com la de les botigues mentre duri l'estat d'alarma pel coronavirus | iStock
La persiana d'un comerç abaixada, com la de les botigues mentre duri l'estat d'alarma pel coronavirus | iStock
Barcelona
18 de Març de 2020

Fa quatre dies que tots els comerços tenen les persianes abaixades, excepte les botigues d’alimentació i les farmàcies. La hibernació dels establiments comercials es mantindrà a tot el país mentre duri l’estat d’alarma pel coronavirus, o, el que és el mateix, no té una data de finalització. Si bé la primera estimació va ser de dues setmanes, el ministre de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ja ha admès que el més probable és que s’hagi d’allargar. Per a les empreses que han hagut de tancar, suposa passar “de 100 a 0” d’un dia per l’altre, i els efectes econòmics d’això pot desencadenar en tancament en molts casos.

Tot i que la preocupació és evident en el sector, les mesures aprovades pel Govern central per tal de garantir la liquiditat de les empreses els dona esperances d’una recuperació ràpida quan tot això hagi passat. Segons un estudi realitzat per la consultora J3B3, els comerciants catalans esperen una davallada del 85% de les vendes en els propers dies, una xifra que mantenen lluny del 100% els establiments d'alimentació i les farmàcies. Cal remarcar que no han participat en l'estudi els supermercats i grans superfícies d'alimentació, sinó només les botigues petites de barri.  

La primera reacció de les empreses va ser de xoc: "La majoria no veien possible sortir-se'n", assegura Gabriel Jené, president de l'associació Barcelona Oberta, que agrupa els eixos comercials de la capital catalana. Per la seva banda, el president de Comertia, David Sánchez, creu que el sector ha acceptat que "serà una incomoditat i tindrà un cost per a la societat", però que és necessari lideratge en tots els sentits per a què no hi hagi "incertesa ni ansietat, però sí recuperació".

"La majoria d'empreses no veien possible sortir-se'n, hi ha un estat de xoc generalitzat", assegura Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta

Disminució de les vendes

Les botigues catalanes ja han notat els efectes dels primers dies de confinament. L'equesta elaborada per J3B3 entre els dies 12 i 15 de març indica que un 70% d'establiments comercials ja havien registrat la davallada de facturació la primera quinzena del mes. La caiguda generalitzada de vendes es produeix a partir del dia 12, quan es va estendre la consciència que possiblement es repetiria el patró d'Itàlia pel que fa al Covid-19. 

En aquests 15 dies, la facturació ha caigut, de mitjana, entre un 23% i un 32% en comparació a l'obtinguda l'any passat en circumstàncies normals. Per sectors, els restaurants i les botigues de roba són les que més ho han notat, indica l'estudi, amb una baixada del 36,5% en el primer cas i del 34,5% en el segon. Pel que fa a la mida de les empreses, Sánchez assegura que aquesta crisi no afecta més a unes o a altres, l'únic que canvia és la dimensió de les pèrdues.  

La facturació dels comerços ha caigut entre un 23% i un 32% de mitjana les dues primeres setmanes de març

Però els comerciants també són conscients que és una situació de força major i que "el primer és minimitzar els contagis", indica Sánchez, siguin quines siguin les mesures que s'hagin de prendre. La derivada econòmica és evident i ningú no ha evitat la incertesa de treballadors i empresaris durant les primeres hores laborals de confinament. Com que el teletreball no és una opció per a les botigues, abaixar les persianes vol dir deixar de rebre cap font d'ingressos. 

"És un sistema d'entrada i sortida de fluxos i s'ha trencat: hi ha sortida, però no entrada", explica Sánchez. Ni Barcelona Oberta ni Comertia han fet encara un càlcul de l'impacte econòmic que pot suposar aquesta aturada forçada de l'activitat. Tot i els intents de centrar-se en les esperances de recuperació, el pessimisme surt a la superfície fàcilment. Jené creu que no és comparable la crisi del coronavirus amb qualsevol altra situació excepcional: "Tot just acaba de començar... Si és dramàtic quan hi ha una vaga de taxis, imagina't això".    

Gestió des de la tranquil·litat   

Tot això només es podrà superar si hi ha un lideratge clar, pensa el president de Comertia i director general de Dormity: "Els empresaris hem de liderar els treballadors i els treballadors han de liderar les famílies per arribar a la recuperació". I aquest lideratge ha de sortir "des de la tranquil·litat". Però el lideratge dels empresaris ha de venir des de l'administració pública, consideren tant Sánchez com Jené. 

"Hem de digerir les pèrdues provocades pel coronavirus com a comunitat", creu David Sánchez, president de Comertia

En aquest sentit, valoren positivament el segon paquet de mesures que ha presentat aquest dimarts el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, per garantir la liquiditat de les empreses mentre duri la situació d'excepcionalitat. És un pla de 200.000 milions d'euros que inclou mesures com línies d'avals per a companyies, l'exoneració del 100% de les cotitzacions per a les pimes que mantinguin tots els llocs de feina i del 75% per a la resta d'empreses, i l'agilització dels ERTOs.

Totes aquestes mesures, unides a altres com la moratòria de les hipoteques per a autònoms que vegin que la facturació baixa en picat ajuden a fer front al que més preocupa ara mateix als comerciants: els costos fixos. En aquests s'inclouen el lloguer o hipoteca, el pagament a proveïdors, els impostos i els sous dels treballadors.    

De fet, Jené creu que la millor manera de fer front a aquesta situació és "repartir les pèrdues entre Estat i emrpeses", mentre que David Sánchez considera que "hem de digerir les pèrdues com a comunitat". Aquestes ajudes del Govern espanyol han de servir, segons Comertia, per a què "la poca liquiditat que hi ha ara als comerços es guardi per quan passi i es puguin recuperar".     

Els únics comerços oberts 

Els qui no han registrat caigudes tan acusades són les botigues d'alimentació, que també són les úniques que esperen mantenir les vendes mentre la resta de comerços estan tancats. És aquest tipus de comerç local el que més iniciatives de barri promou per fer arribar els articles imprescindibles a les llars de les persones de col·lectius vulnerables davant el Covid-19. 

Les botigues d'alimentació de barri són les úniques que esperen mantenir les vendes mentre la resta de comerços estan tancats

Si des del cap de setmana ja s'han fet virals alguns oferiments de veïns per portar la compra a persones grans o amb malalties respiratòries que podrien dificultar el coronavirus, els comerciants del Poble Sec i el Paral·lel també s'han organitzat per fer arribar aliments i productes de primera necessitat als més vulnerables del barri davant la pandèmia.   

Mentre pocs comerços continuen aixecant la persiana cada dia, la resta fa números i es posa al dia de les ajudes públiques disponibles per passar l'estat d'alarma i recuperar-se un cop l'expansió de la malaltia hagi remès. Sánchez conclou que "el que hem de fer és quedar-nos a casa per tal que la hibernació sigui el més curta possible".