Abans de l’esclat de la crisis sanitària per la covid-19, consumir molts més articles que els estrictament alimentaris ja era habitual a les llars però era molt fàcil disposar de tots els productes en qualsevol moment perquè es podien adquirir sense problemes. Al decretar el confinament, la població s’ha trobat amb moltes necessitats per cobrir i han estat moltes les persones que s’han estrenat en la compra online com a única sortida per resoldre els seus problemes o els seus desitjos més immediats.
Moltes persones s’han estrenat en la compra online com a única sortida per resoldre els seus problemes o els seus desitjos més immediats
La resposta de les plataformes d’ecommerce i de gran part del sector del retail ha estat essencial i ha permès que els consumidors s’adonessin de les bondats de la compra online quan una part d’aquests encara era reticent a la compra digital. La covid-19 ha estat, doncs, un dinamitzador del e-commerce que rarament tornarà al punt de partida anterior a l’esclat de la crisis sanitària.
Les vendes e-commerce han crescut de mitjana en tots els sectors fins a un 60%, de manera que s’espera que –en funció de com i quan es faci el desconfinament- el seu creixement sigui equivalent a dues vegades el volum de vendes de 2019 a España. Per tenir una idea del que això pot suposar, cal entendre que el 86% de les vendes dels comerços es segueix fent a través de la botiga física, segons un informe d’Esade de 2019 sobre el ecommerce.
Low cost i varietat de productes
Daniel Viniegra, CEO de ZeroGrey, manifesta que a part de la demanda de productes alimentaris que ha estat la que més s’ha disparat en l’últim mes, els productes esportius i de jardineria i bricolatge, seguits dels d’oci com videojocs, joguines i llibres són els que estan tenint més demanda entre els consumidors confinats. En les dues últimes setmanes, s’ha registrat un alça considerable de les compres d’aquest productes perquè la població ha pres consciència que el confinament pot allargar-se i ha estat quan s’han modificat les compres: el low cost i la varietat de la demanda ha fet acte de presència.
Viniegra ha participat amb Laura Gil, directora de Transformación Digital de Damm i Jaume Gomà, cofundador y CEO de Ulabox, en una sessió de debat organitzada per Barcelona Tech City i moderada per Eva Rosell, directora de projectes d’aquesta entitat.
Viniegra: “És el moment de pujar-se a la onada del tsunamí del comerç digital i intentar que no se’ls emporti per davant”
Tots els participants han coincidit en què la crisis sanitària ha tingut un impacte “salvatge” i negatiu en l’espectre sanitari i social i econòmic, però ha desbordat en positiu el negoci del e-commerce i “les empreses han d’entendre-ho com una oportunitat”, assegura Daniel Viniegra, CEO de ZeroGrey, i els adverteix que “és el moment de pujar-se a la onada del tsunamí del comerç digital i intentar que no se’ls emporti per davant”.
És a dir, el debat d’aquest experts evidencia que les empreses han d’aprofitar l’oportunitat dels canvis d’hàbits en la compra i buscar assessorament i “prendre decisions ràpides per estar preparats per una etapa de confinament que pot allargar-se” i a la que cal donar resposta des del vessant de l’oferta en tot tipus de producte.
Ulabox, Damm i el patró de consum
Un exemple és el d'Ulabox, una plataforma e-commerce per a productes alimentaris ja consolidada però que ha vist com el seu negoci es multiplicava i “desbordava la nostra capacitat operativa” i a més amb “canvis importants del patró de compra tan per la composició de la cistella com pel seu volum”, argumenta Jaume Gomà, el seu cofundador y CEO.
Gomà considera que han pogut modificar sistemes com els d’entrega de manera àgil i ràpida per adequar-se a una demanda molt específica, perquè han passat de ser “un simple negoci de venda de productes alimentaris a un servei públic per garantir l’abastiment de la població amb necessitats específiques”.
Gomà: “Hem passat de ser un simple negoci de venda de productes alimentaris a un servei públic per garantir l’abastiment de la població"
Aquesta ha estat la dinamització que ha incorporar la situació de confinament a plataformes molt desenvolupades però també a altres processos més incipients com el que portava a terme Damm i que ha permès que aquest fabricant de cervesa poses en valor algun dels actius digitals que havia desenvolupat recentment. Laura Gil, directora de Transformación Digital de la companyia, explica que el més important ha estat que gràcies als esforços realitzats en el procés de digitalització ara la firma pot estar en contacte permanent amb els seus clients –especialment amb el sector de la restauració-, els consumidors i els distribuïdors, a més de tenir control de les vendes de producte que es fan a través de diverses plataformes online.
Laura Gil també destaca com faran ús de les noves tecnologies per col·laborar amb els restauradors en el procés de represa dels negocis un cop s’aixequi el confinament perquè caldrà treballar conjuntament per dinamitzar el consum, generar tràfic, ser molt eficients, reduir costos... tot amb l’objectiu de que les nefastes conseqüències d’haver tingut el negoci parat durant uns mesos es puguin minimitzar el màxim possible a través de la represa de l’activitat.
Per sortir-se’n de la crisis de la covid-19, segons aquests experts, moltes empreses hauran d’apostar per l’ecommerce i les que ja disposin de venda online hauran de millorar la seva oferta perquè també en la compra digital hi haurà un abans i un després de la covid-19. Daniel Viniegra, CEO de ZeroGrey, anima a les empreses a què dissenyin una estratègia digital en base al coneixement profund del seu producte i del seu segment d’activitat, amb una clara visió del que fa la competència i , sobre tot visualitzant les noves tendències i comportaments de compra del consumidor. De la mateixa manera, hauran de triar una plataforma d'e-commerce que els permeti créixer en la venda online, ja sigui a nivell nacional o internacional.
En aquest sentit, i en base al seu negoci, Jaume Gomà, cofundador y CEO de Ulabox, ha posat en valor l’aposta que com a companyia van fer el 2015 per anar incorporant en la seva plataforma l’oferta del comerç més tradicional de les ciutats perquè ara ha estat “una opció molt agraïda per part del consumidor que ha pogut adquirir productes als seus establiments de confiança”. És per això que considera que una part de l’increment que han registrat en el nombre de usuaris de la seva plataforma “ha vingut per quedar-se” perquè molts “canviaran la seva manera de comprar perquè han trobat una oferta que els ha satisfet”.
Plantar cara a Amazon
Respecte a la elevada competència que hi ha en el sector del e-commerce en el que actuen “gegants” com Amazon, els participants a la taula de Barcelona Tech City han estat d’acord en què sí es pot competir. “Hi ha la tecnologia i el talent necessari com poder plantar cara als grans monstres del sector”, segons Daniel Viniegra, “si es treu rendiment de les avantatges que tingui l’empresa o el producte”. Jaume Gomà també ho veu així i reitera que “s’ha d’intentar fer una cosa única, diferenciada, lluitar en un segment específic en el que es pugui aportar molt valor afegit i diferenciat”.
Damm fa seguiment de les seves vendes amb intel·ligència artificial
Sens dubte el futur i la competitivitat també vindrà determinat per la incorporació de noves tecnologies com el Blockchain, el Big Data o la intel·ligència Artificial per, a través del coneixement i l’ús de les dades, poder “costumitzar les experiències de compra del consumidor i poder adequar l’oferta als seus usos i demandes”, han exposat Viniegra i Gomà, mentre que Laura Gil ha remarcat que per als seguiment de les vendes de cervesa Damm a través d’altres plataformes ja estan fent ús de la intel·ligència artificial.
En el segment del retail les noves tecnologies també seran decisòries. “Caldrà explorar com millorar l’experiència de compra online”, suggereix el CEO de ZeroGrey, i esmenta canvis en la devolució dels productes, en com previsualitzar la prova de les peces de vestir, en com facilitar la prova a la botiga física, la disposició del producte, la capacitat d’entrega i la diversitat de punts d’entrega. “És el moment de fer una reflexió global de com incorporar tot el comerç local en els hàbits de compra online”, conclou.