“En què s’està convertint Mercadona?”, han aclamat durant aquests darrers dies més d’un usuari a les xarxes socials, després de descobrir el nou rumor que ha revolucionat Internet: els consumidors de la companyia de JuanRoig que assisteixin al supermercat entre les 19 i les 20 hores es trobarien en “l’hora de lligar”. Aquesta tendència ha esdevingut el passatemps de molts dels usuaris que s’han creuat a les xarxes amb el vídeo de l’actriu i monologuista VivyLin, qui explica aquesta “norma no escrita” que els consumidors estarien testejant entre els passadissos del principal supermercat de l’estat espanyol.
De TikTok als passadissos de Mercadona
El vídeo en qüestió ja supera el milió i mig de visualitzacions a TikTok, i els usuaris d’aquesta xarxa s’han encarregat de definir un protocol d’actuació per tal que qui no estigui al cas d’aquesta nova tendència, o simplement no tingui una altra hora per anar a fer la compra, pugui passejar tranquil·lament pels passadissos. Una idea força racional, tenint en compte que el 43% de les compres als supermercats a l’Estat es produeixen entre les 16 i les 22 hores, segons l’estudi Evolució de la compra en gran consum, elaborat per AECOC Shopperview i GeltDataFacts.
@yosoyvivylin ¿Lo sabíais? ???? // Muero con las cosas de mi @Carla Alarcón Román ♬ Quirky Suspenseful Indie-Comedy(1115050) - Kenji Ueda
El protocol a seguir seria el següent: presentar-se a un Mercadona entre les 19 i les 20 hores; posar una pinya al carretó; i topar amb una altra persona que també porti de manera visible aquesta fruita. I és que, justament, una usuària de TikTok i consumidora de Mercadona, comentava a la xarxa social que el fet que la pinya hagi esdevingut el símbol de l’amor ha comportat l’escassetat d’aquest producte. Encara es desconeix l’efectivitat del sistema, però el que queda clar és que fins i tot els més joves estan deixant de cercar l’amor a Internet per trobar-lo al súper, d’una forma més emocionant -i tradicional-. Però, mentrestant, què està fent Mercadona?
Mónica Pérez, (IMAGINA): A vegades, les millors estratègies de màrqueting no requereixen inversió publicitària directa, només requereixen creativitat i de la participació dels usuaris
"Em sembla molt interessant perquè aquest fenomen viral ha disparat les mencions de Mercadona a les xarxes socials i ha impulsat la seva presència en conversacions en línia de forma orgànica", apunta a VIA EmpresaMónica Pérez, managing director a IMAGINA, l'agència digital líder en xarxes socials a l'Estat, qui destaca de forma molt positiva aquest fenomen: "És un recordatori que, a vegades, les millors estratègies de màrqueting no requereixen inversió publicitària directa, només requereixen creativitat i de la participació dels usuaris".
El poder de les xarxes socials
En aquest sentit, Mercadona sempre ha conquistat el cor -i la butxaca- dels seus consumidors sense realitzar grans campanyes de publicitat. Es pot dir que la companyia aposta per una política de comunicació de perfil baix o de baixa intensitat, en què la màxima, com a la resta de la seva activitat, no és altra que la satisfacció del client. Tot, en un espai comú com ho és un supermercat: "És apassionant veure com els espais més quotidians poden transformar-se en llocs d’interacció social i com els hashtags #xarxessocials tenen el poder de generar aquestes tendències", continua Pérez, qui afegeix que "aquest fenomen demostra que les xarxes socials poden influir en els nostres hàbits de consum i comportament social, i Mercadona hauria d'estar aprofitant-lo ja".