"En temps de crisi no podem voler canviar les debilitats. La més gran de totes és la certesa que això va a passar: el que estic intentant transmetre és que estem fent un túnel de l'Himàlaia però no sabem quant va a durar", afirma Juan Roig, president de Mercadona. Roig juga en casa aquest dimecres, ja que elXIX Congreso de Directivos CEDE de la Fundación CEDE-Confederación Española de Directivos y Ejecutivos se celebra al Palau de les Arts de València amb un auditori a vessar tot i la distància entre seients.
Una trobada que se centra en els nous lideratges del futur però que no pot evitar passar del passat més recent: el confinament va posar al límit les infraestructures de Telefònica, els subministraments de Mercadona, la liquiditat de les empreses de la CEOE. Tots els seus líders han parlat del temps en què només podíem anar al banc i al súper amb una especial atenció en el missatge sanitari. Salut i economia per conquerir l'Himàlaia.
Salut vs economia?
Juan Roig ha compartit opinions en un col·loqui amb el futur president de la fusió CaixaBank-Bankia, Ignacio Goirigolzarri, que ha conduït l'exministra d'Economia de Zapatero i ara consultora en l'empresa privada, Elena Salgado. Un banc i un supermercat, dos exemples de serveis essencials durant el confinament, que han explicat com han liderat en crisi. De fet, en clau més distesa, la compulsiva compra de paper higiènic en els supermercats espanyols durant els primers dies de pandèmia també ha eixit a escena. "Ho hem enviat a Harvard, a veure si ens ho expliquen", ha anotat Roig amb un somriure.
"Nosaltres vam canviar tot el nostre catàleg i teletreballant des de casa; i al banc teníem plans de contingència per a tot menys per a una pandèmia", reconeix l'actual president de Bankia. Ara l'empresa ha de posar el focus en tres aspectes, destaca el banquer: "Necessitem un pressupost amb el màxim nivell de consens; optimitzar la inversió europea dels fons que hi han d'arribar; i un projecte profund de canvi de la nostra educació i formació", ha enumerat Goirigolzarri, qui creu que en aquesta crisi la societat s'hi juga el futur de les seues generacions.
A Mercadona, Roig ha explicat com durant el mes de març es van celebrar fins a 11 reunions presencials del comité de direcció, ha destinat 300 milions d'euros a mesures sanitàries, i que, tot i la situació, han seguit apostant per mantenir les inversions previstes per al 2020. Roig ha assenyalat que "això de la salut i l'economia és com la respiració i el menjar, està molt bé el 'queda't a casa' però a veure qui porta el paper higiènic. A més de la salut està l'economia, cal pensar en això també". L'empresari valencià ha remarcat que les empreses, tot i el que està passant, han de guanyar diners: "Estic molt orgullós de ser empresari perquè els que traurem a aquest país de la crisi són els treballadors i els empresaris". Ha expressa que "igual que els éssers humans no estem fets només per a menjar, les empreses no sols estan per a guanyar diners, sinó que també estan per a satisfer al client, cal donar-los molt (als treballadors) i exigir-los molt, i també guanyar diners. Cal menjar molt bé però matenir la salut física. Guanyar diners és sa, però cal cal guanyar-los honestament".
Juan Roig: "Això de la salut i l'economia és com la respiració i el menjar, està molt bé el 'queda't a casa' però a veure qui porta el paper higiènic"
Però ara, canons o mantega?, pregunta Salgado. Salut o economia? Per a Roig, no hi ha dubte que la clau està en l'equilibri d'ambdues. "No pot ser un plantejament binari", afegeix Goirigolzarri, "el que hem de fer és optimitzar el resultat d'aquesta situació. En Corea o Singapur estan tenint un èxit fantàstic entre salut i economia... per això pense que parlar tant de la vacuna és dolent perquè creem expectatives que es poden veure frustrades i perquè no ens centra en les capacitats actuals".
La vacuna, la panacea?
"La vacuna?, ahir", manté Roig. "Què hem de fer? No parlar tant i pic i pala, perquè això algun dia acabarà. En aquesta terra som ceramistes i tarongers des de fa segles i sabem que de les grans crisis naixen les grans oportunitats", manté el president de Mercadona. Però a pesar de la recomanació de Goirigolzarri i Roig d'ignorar la vacuna fins que no siga una realitat, tothom necessita evidències i, per què no, un horitzó positiu per seguir tunelant la muntanya del virus amb contundència i optimisme.
Goirigolzarri: "Al banc teníem plans de contingència per a tot menys per a una pandèmia"
És el que han intentat transmetre tots, des de Roig fins a Isidre Fainé. "Estem davant una crisi singular que s'ha presentat sense avís previ. Hem d'estar mentalitzats i preparats per a un període de dificultats la duració i la intensitat de les quals són incertes. Ara com ara, ningú està en condicions de realitzar pronòstics fiables sobre aquestes qüestions", ha expressat Fainé, president de CEDE, qui ha tancat el congrés amb una cloenda presidida pel president valencià Ximo Puig, la 3a vicepresidenta del Govern espanyol, Nadia Calviño, i pel Rei Felip.