Si Rodalies ha estat la protagonista de la setmana, juntament amb les eleccions del 12 de maig, qui no s'ha quedat endarrere ha estat el sector dels autobusos. En primer lloc, perquè han vist com es triplicava la demanda en poques hores; en segon terme perquè s'ha viralitzat a Twitter un vídeo d'un conductor de la línia de bus Sagalés E-12 Barcelona - Vic que mirava un partit de futbol mentre conduïa de nit i, finalment, pel crit d'alerta del sector: es necessiten més conductors d'autobús per absorbir l'elevada demanda. I no és un fet puntual, sinó que fa mesos que ho reclamen. La solució? "Ofertes llamineres" que busquen conquistar un nou perfil professional a través de la promesa d'allotjament gratuït, més salari i alguns privilegis. El pioner? Una empresa gironina que té molt a dir.
Anem a pams. En aquesta ocasió es tracta de Teisa, una companyia d'autocars gironina amb 100 anys d'història que ofereix tres mesos d'allotjament gratuït, 15 pagues anuals, entre altres condicions, per trobar almenys 10 conductors i conductores d’autobusos qualificats. Amb aquesta oferta, pionera a Catalunya, es pretén donar resposta a la problemàtica de l’habitatge i fer front a l’actual manca de professionals que afecta el sector dels conductors de transports de viatgers. L’empresa ocupa a 420 persones, factura 28 milions d'euros anuals i és present a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní. Però, té una "debilitat", últimament li costa trobar personal, com altres companyies.
Un viatge al passat: com s'ha arribat fins aquí?
Per què hi ha manca de conductors d'autobusos a Catalunya en un context d'alta demanda i mancances del servei ferroviari? Fa temps que dura? En una conversa amb VIA Empresa, Àlex Gilabert, director general de Teisa, té clar que no és únicament un fenomen català, sinó que es tracta d'una problemàtica europea i global. "Hi ha un problema de prestigi, de formacions professionals i que té a veure amb el sector serveis", apunta Gilabert. El directiu considera que per treballar de conductor es requereix àmplia disponibilitat i, molts d'ells, volen tenir els caps de setmana lliures i no haver-se de llevar ni molt d'hora ni molt tard. "Tothom vol molts serveis, però ningú els vol prestar", continua el gironí.
Gilabert (Teisa): "Tenim formacions professionals de tota mena, fins i tot de dansa urbana, però per un sector tan important com és la mobilitat, no existeix"
Un dels elements que dificulten la contractació té a veure amb la formació pública, que pràcticament no existeix. "Tenim formacions professionals de tota mena, fins i tot de dansa urbana, però per un sector tan important com és la mobilitat, no existeix". És a dir, el futur conductor d'autobús ha d'apuntar-se a una autoescola privada i pagar "de la seva butxaca" entre 3.000 i 5.000 euros per treure's el carnet i permisos necessaris per conduir un autobús. A més, en la conducció d'autobús hi ha generalment treballadors d'edat avançada i que molts d'ells s'havien tret el carnet a la mili, quan era gratuït. "Si algú de 18 anys es vol treure el carnet no pot fer-ho i s'ha d'esperar, ja que la llei només ho permet amb 21 anys i només es pot conduir a un radi de 50 quilòmetres", explica el directiu de Teisa. "A partir dels 23 és quan pots començar a exercir de veritat", continua. I un element afegit: la dificultat per examinar-se a les autoescoles, que per exemple a la província de Girona pot trigar entre 6 i 9 mesos perquè et donin cita per l'examen.
La solució: més prestigi i inversió en la formació
Per combatre la problemàtica, des de Teisa creuen que cal més formació i per aquest motiu van obrir un curs a cada província catalana de la mà de la Generalitat de Catalunya per formar a futurs conductors, tot i que "es tardarà anys a veure els resultats". A més, detallen que sovint només han pogut retenir el 20% dels que han format. "A vegades si el somni d'algú és ser bomber, no el pots retenir de conductor", apunta Gilabert. També sol·liciten més prestigi pel sector i pagar o subvencionar la formació del carnet des d'un bon principi.
Gilabert (Teisa): "Ens costa més diners tenir autobusos parats que facilitar l'habitatge als nous fitxatges"
Entre les solucions que ofereixen des de la companyia gironina té a veure amb l'accés a l'habitatge, una de les grans dificultats pels més joves i no tan joves. Recentment, el Banc d'Espanya ha advertit que la població jove cada cop acumula menys riquesa. Des del 2008, el patrimoni dels menors de 35 anys ha passat de 100.000 euros a 20.000, caient un 26% entre el 2020 i el 2022. "Ens costa més diners tenir autobusos parats que facilitar l'habitatge als nous fitxatges", destaca el directiu. Ofereixen allotjament gratuït els tres primers mesos de contracte en alguna de les poblacions on l’empresa té base: Girona, Olot, Banyoles, Figueres i Camprodon.
Finalment, l’empresa, que d’aquesta manera busca reforçar la seva plantilla, també proposa un salari que oscil·la entre els 1.500 i els 2.200 euros bruts mensuals i beneficis per a familiars directes. Els empleats disposaran del mateix vehicle assignat i rebran el full de ruta diari cada migdia amb l’objectiu de facilitar la seva organització i la conciliació familiar. També amb aquesta finalitat, el calendari de vacances es publica tres mesos abans de cada període vacacional (Nadal, Setmana Santa i estiu). Pot una empresa recuperar la il·lusió dels oficis en risc de desaparèixer? El temps dirà si les mesures de Teisa han tingut efecte i millors resultats. Però, sense cap mena de dubte, almenys es mouen de veritat.