• Empresa
  • Durich (Consum): “La competència no deixa molt d’espai per perdre el temps”

Durich (Consum): “La competència no deixa molt d’espai per perdre el temps”

No tanca la porta a absorbir tendes de DIA o de supermercats en noves ciutats, però matisa que el seu model és molt exigent i ha de quadrar en ell

L'equip directiu de Consum durant la roda de premsa dels resultats a València | Cedida
L'equip directiu de Consum durant la roda de premsa dels resultats a València | Cedida
València
07 de Maig de 2019
Act. 07 de Maig de 2019

La cooperativa Consum continua creixent. En 2018 ha facturat 2.731,6 milions d’euros, un 8,45% més que l’exercici anterior. Això representa més de 3 punts percentuals per damunt de la mitjana del sector de la distribució alimentària de l’Estat espanyol. Més dades: ha invertit un 30% més (un total de 149,3 milions), assoleix una xarxa de 730 establiments, ha apujat un 1,5% els salaris i contracta a 999 persones (fins a arribar a una plantilla de 15.363 treballadors).

Són algunes de les xifres que ha dibuixat el director general de Consum, Juan Luis Durich, en la presentació dels resultats de 2018 en la Fundació Universitat-Empresa (ADEIT) de València. Amb aquests números de creixement, un tema  molt present en la ronda de preguntes dels periodistes ha estat la possible compra d’altres supermercats i extensió més enllà de l’arc mediterrani.

Absorbir DIA?

Absorbirà establiments de DIA? Durich ha manifestat que tot està en l’aire: “Sempre estem oberts a què aparega alguna ocasió que siga interessant per a nosaltres”. No obstant això, ha remarcat que no ho compraran “com a operació global”. “Si ens ofereixen un grup de tendes que a nosaltres ens va bé, no estem tancats. Normalment, quan les empreses venen una part de la seua organització, acostuma a ser el que els sobra: tendes que no estan ben ubicades, on ha obert la competència al costat... Ha de ser un lot que ens quadre, i si és així, ho estudiarem”, ha subratllat. Però “hui dia”, ha afegit, “no tenim res”.

Consum no absorbirà DIA “com a operació global”, però està oberta a lots que els interesse

En tot cas, Durich ha assenyalat que el mercat no està per a proves. Ha dit que ara “el sector és molt més exigent a l’hora de prendre una decisió d’aquestes característiques” i que “la competència no deixa molt d’espai per perdre els temps, està tot més tensat”.

La venda online, deficitària

La venda online no pren el vol, almenys de moment. El director general de Consum ha parlat de què la botiga en línia suposa un cost extra del 5%, però ha dit que no tenen dades de pèrdues, tot i que ha admès que “és deficitària”. En tot cas, li ha llevat importància perquè creu que aquesta modalitat de compra d’alimentació “encara està en els inicis” i “cap tenda supera el 2% de la venda online” en aquest tipus de producte (enfront d’altres, com moda, on poden arribar al 30%).

“El 2% és el límit actual de l’alimentació, però crec que amb el temps anirà creixent i les empreses haurem de fer ajustos en els preus”, ha observat, en referència a l’increment de les despeses, no només per la digitalització (on s’ha centrat el 52% de la inversió de Consum en 2018), sinó pel transport.

El 99% de les compres són estatals

Sobre la possibilitat d’obrir noves tendes més enllà de l’arc mediterrani, el director general de Consum ha remarcat que l’organització de la cooperativa “necessita unes plataformes molt desenvolupades prop del producte” que distribueixen. Si es compleixen els requisits, continuaran la seua expansió: “La nostra opció és la taca d’oli. Seguirem eixe procés, però no sabem ni quan ni com. Si sorgeix una oportunitat en Madrid, per exemple, l’estudiarem”.

“Pot semblar patriòtic, però creem ocupació on donen els números”, sobre les compres de proximitat

En aquest sentit, el 99% de les compres efectuades per Consum es realitzen a proveïdors estatals i el 66% a proveïdors de les comunitats autònomes on està present. “Pot semblar patriòtic, però no és per això. Creem ocupació on ens donen els números”, ha matisat Durich.

Durich ha detallat l’aposta de Consum en 2018 d’obertura de nous supermercats. Al País Valencià, van obrir-ne 16 (6 Consum i 10 Charter); a Catalunya, 12 (3 Consum i 9 Charter); a Castella La Manxa, 13 (4 Consum i 9 Charter); a Andalusia, 3 (1 Consum i 2 Charter); a Múrcia, 2 (1 Consum i 1 Charter); i a Aragó 1 Charter. Ha concretat que el 30% de les vendes es registren en Catalunya.