• Empresa
  • Una hora llarga amb Gay de Liébana

Una hora llarga amb Gay de Liébana

El catedràtic d'Economia financera presenta nou llibre sobre la revolució tecnològica i afirma que, amb la taxa Google, "Espanya ja està pintada de vermell en la Casablanca"

Moment de la conversa amb Gay de Liébana a l'hotel balneari Les Arenes de València | AD
Moment de la conversa amb Gay de Liébana a l'hotel balneari Les Arenes de València | AD
València
04 de Març de 2020
Act. 04 de Març de 2020

Tot un vocabulari tecnològic en la mà i una anàlisi a fons de la guerra comercial actual revelen que José M. Gay de Liébana és un apassionat d'allò que fa. En el seu últim llibre, Revolución tecnológica y nueva economía -que presenta aquesta tarda a la plaça de l'Inversor del certamen Forinvest de València- aprofundeix en les relacions comercials entre Occident i Orient, el 5G, Samsung, Huawei, Ericsson, Donald Trump... i tot un seguit de paraules clau que podrien esguitar aquest text de negretes. VIA Empresa parla amb ell uns dies abans de la presentació, quan també visita la ciutat per participar en jornades i conferències a Alzira i a la capital, en concret, a l'hotel balneari Les Arenes. "Aquesta ja no és la València dels anys vuitanta o noranta, decadent i pobretona. Amb l'excusa de la Copa Amèrica va agafar força i ara està espentant fort", afirma el professor de la Universitat de Barcelona.

"Això creu?", preguntem. "Si, la Copa Amèrica aquí ha sigut l'excusa com ho va ser a Barcelona la celebració dels Jocs Olímpics", apunta. Per a Gay de Liébana, el "caràcter i espenta dels empresaris valencians" ha sigut determinant per al floriment de la ciutat. Avala la bona feina del navilier Vicente Boluda, president de l'Associació Valenciana d'Empresaris i sobretot assenyala al propietari de Mercadona, qui està en el seu top ten. "Juan Roig ho fa tot molt bé, sóc un devot admirador seu. Va passar els seus moments dolents, com tots, però té un equip directiu que ha anat renovant. En 2007-2008 canvia la seua relació amb els proveïdors, guanyant-se alguna mala relació amb les grans marques, però ha posat en els altars la marca blanca. Aporta molt valor afegit a productes de primera qualitat a un preu realment bo", destaca.

També cita una altra empresa valenciana, en aquest cas de Castelló, Porcelanosa, amb la qual reconeix tenir bona relació personal. "Porcelanosa té un posicionament de marca que la uneix a la qualitat i a la sofisticació. Marquen estil", apunta. I conta l'anècdota de com la firma ha tancat la seua botiga de Passeig de Gràcia a Barcelona mentre manté la de la 5th Avenue de Nova York. "Allà entra tothom, de totes les nacionalitats. És un aparador". On s'ubica una empresa no és una decisió presa a la lleugera, apunta. I fa referència a l'expansió, a poc a poc, que està fent Mercadona a Portugal. "S'ha concentrat en fer-ho tranquil·lament amb una internacionalització de risc controlat, de fet el primer establiment està a uns 30 quilòmetres del centre logístic de Castella i Lleó. I damunt, és que Roig no té ni un euro de crèdit bancari, no li deu res a ningú".

"Juan Roig ho fa tot molt bé, ha posat en els altars la marca blanca"

Mentre conversem, l'hotel és seu de la trobada anual de la marca automobilística Honda, que atén als seus convidats en un taulell altern a la recepció. A més, turistes estrangers van entrant en el lobby, carregats amb maletes i vestint, a pesar del mes de febrer, samarretes, pantalons i algunes sandàlies de platja. "València està trobant l'equilibri adequat, té una part bona també que és la consolidació de turisme de sol i platja", considera. A més, l'autor destaca la implicació del sector públic i la cerca d'activitats referents i esdeveniments internacionals com la clau per projectar-se més cap a l'exterior. 

 

Un exterior que, per contra, comença a veure el territori espanyol amb lupa. La causa? Gay de Liébana és clar i rotund: "La taxa Google ha fet que Espanya ja estiga marcada amb vermell en la Casablanca". Opina que és un error, la clau està a ser "amic" d'americans, japonesos i xinesos, els amos de l'economia mundial a hores d'ara. La taxa, aprovada pel Govern de coalició fa unes setmanes, evidencia, segons el professor, les mancances espanyoles perquè "nosaltres no som ningú i amb aquesta decisió crispem al número 1 del món. És un acte de miopia governamental de primer nivell perquè el negoci que nosaltres li suposem a Amazon o Apple és no-res per al que tenen a la resta del món. No som ningú", repeteix.

"La taxa Google és d'una miopia governamental de primer nivell"

Ja que parla de decisions geopolítiques, i el Govern què? "A l'empresa se l'ha demonitzat. L'actual Govern està maltractant-la. No hi ha ni un al Govern que haja treballat en el món real, que és en el que a final de mes no tens diners, que no has pogut pagar als proveïdors.. Això és treballar al món real", justifica el professor. La seua opinió es basa, a més, en la idea que "un país és el que són les seues empreses. Mire si no als Estats Units, les primeres empreses del món són nord-americanes, per això són els primers".


FOTO: AD
Foto: AD

Model productiu errat, la taxa Tobin i la taxa Google, una xifra d'atur del 14%... la realitat és, per a Gay de Liébana, que hi ha al món de l'empresa qui podria dirigir l'Estat d'una manera més adequada. "Posem a Juan Roig, Amancio OrtegaClemente González-Soler, el president d'IFEMA, a dirigir. Una altra cosa seria", apunta. De la política econòmica no té millors paraules per gastar, de fet considera que la vicepresidenta Nadia Calviño és "el clon de Pedro Solbes", el ministre econòmic de l'era Zapatero, "tot i que ell encara era pitjor".

En la conversa d'una hora, llarga com hem dit, el coronavirus, el Mobile World Congress de Barcelona i la seua cancel·lació estan presents: són l'actualitat de fa unes setmanes. Però no és tan important la decisió, com el que hi ha darrere, ve a dir l'expert: "Trump està fent la guerra freda, li ha volgut fer el buit a Huawei. Ell ha apostat per Ericsson i Nokia, ja que una part gran del seu negoci està centrada en les xarxes del 5G. Sí, això que estem vivint ara és la guerra freda convertida en guerra tecnològica".

En acabar, Gay de Liébana promet que enviarà el seu llibre a la redacció. A VIA Empresa el ressenyarem. I tots vostés el podran llegir.