• Empresa
  • El 20% de les cooperatives agràries catalanes tenen més de 100 anys

El 20% de les cooperatives agràries catalanes tenen més de 100 anys

La majoria de les entitats associatives tenen com a activitat principal el vi i l'oli i s'ubiquen a Tarragona i Lleida

Imatge de la Cooperativa del Camp de Vallbona de les Monges durant la celebració del centenari | ACN
Imatge de la Cooperativa del Camp de Vallbona de les Monges durant la celebració del centenari | ACN
Redacción VIA Empresa
Barcelona
28 de Maig de 2019
Act. 28 de Maig de 2019

Un total de 38 cooperativesagràries de Catalunya són centenàries i, el 2020, arribaran als 100anys cinc més. Una xifra que suposa que gairebé un 20% d’aquest tipus d’entitats associatives daten de fa un segle o més, demostrant l’alt índex de longevitat en el cooperativisme agrari.

 

La majoria de cooperatives agràries amb més de 100 anys (un 70%) tenen com a activitat principal el vi i l’oli, i estan ubicades a la demarcació de Tarragona (40%) i Lleida (26%). Així es desprèn de l’estudi elaborat per la UdL, premiat amb 3.000 euros per la Fundació Roca i Galès i l’Associació Catalana de Compatibilitat i Direcció (ACCID).

Entre les característiques d’aquestes cooperatives destaquen tenir una dimensió petita i una facturació no massa elevada, segons informen en un comunicat. Així, un 50% d’elles tenen com a màxim 100 socis i la major part de les seves facturacions estan per sota dels 2 milions d’euros.

 

Com a trets diferencials també es constata que un 55% de les entitats associatives disposen de secció de crèdit, un 74% agrobotiga i, tot i que més de la meitat no exporten els seus productes, gairebé un 40% tenen presència als mercats exteriors.

L’estudi també posa de manifest com els factors de l’èxit de permanència d’aquestes cooperatives agràries catalanes estan la dimensió, la utilització en la mesura del possible de fonts de finançament pròpies, la diferenciació mitjançant les denominacions d’origen, una adequada formació en l’entitat i la millora del valor afegit a través d’una major presència en el mercat.