En l’actual context ple d’incerteses es fa difícil fer grans pronòstics sobre el futur de sectors com l'hostaleria i el turisme. Com se’n sortiran aquests dos importants segments d’activitat d’aquesta nova sacsejada dependrà de com evolucioni la pandèmia de la covid-19 en els pròxims mesos i de la política de desconfinament gradual que s’apliqui a Espanya i arreu del món. Però el que sí està clar és que mai abans s’havia registrat un escenari com l’actual, amb un context econòmic d’una ja previsible recessió i l’afectació d’una crisi sanitària mundial, si més no amb aquesta dimensió.
"Hostaleria i turisme es mouen entre l’alarma inicial del xoc i l’optimisme de què l’aturada de l’activitat serà temporal"
Hostaleria i turisme es mouen entre l’alarma inicial del xoc i l’optimisme de què l’aturada de l’activitat serà temporal i la certesa de que després de la covid-19, en el mitjà termini, s’hauran de reimaginar i transformar-se per adaptar-se a un canvi de paradigma de la societat.
Aquestes són algunes de les conclusions exposades en una taula rodona organitzada via streaming per Barcelona Tech City i en la que hi han participat Nacho Sala, CMO (Chief Marketing Officer) de Atrápalo; Christian Rodríguez, CEO de ByHours; Ignasi Giralt, General Manager Espanya de Badi; Luis Buzzi, Partner en KPMG Innovate i moderada per Eva Rosell, directora de projectes estratègics de Barcelona Tech City.
Ja no serà una qüestió de preu
El soci responsable del sector turisme i innovació de KPMG a Espanya, Luis Buzzi, exposa que la conscienciació social que es derivarà d’aquesta crisi i que, en part, ja formava part dels valors de noves generacions com els millenials i la generacióZ, fomentarà un consum més conscient, més responsable i més compromès amb la sostenibilitat. Davant d’això, el preu ja no serà l’eix principal per atraure el client.
Però per arribar a aquest nou paradigma primer caldrà superar aquesta crisi i les xifres que mou el sector no són massa favorables. La Organització Mundial del Turisme ha previst un impacte del que suposa l’afectació per la covid-19 aquest 2020 d’entre 300.000 i 400.000 milions de dòlars, això és 10 vegades superior al que es va produir amb el SARS.
"El PIB turístic a Espanya caurà un 32,4% i això implicarà que es restarà des del turisme un 4% al PIB general de l’Estat, això vol dir uns 55.000 milions d’euros"
Només a Espanya, amb data de 31 de març, segons les dades exposades per Luis Buzzi, el cent per cent de l’activitat als hotels i les companyies aèries estava parada i això afecta a 2.400 unitats de negoci i a més de 110.000 treballadors. Al que cal sumar la parada en l’activitat d’altres agents col·laterals del sector, com les agències de viatges, els touroperadors, transports com el ferroviari...
Concentració hotelera a Espanya?
El PIB turístic a Espanya caurà un 32,4% i això implicarà que es restarà des del turisme un 4% al PIB general de l’Estat, això vol dir uns 55.000 milions d’euros. Las caigudes seran desiguals segons el segment d’activitat. El turisme interior de vacances serà el que tindrà un impacte més gran, especialment a les zones costaneres i de les illes, on la caiguda serà d’entre el 30% i el 50% del PIB turístic d’aquests territoris.
Això, a nivell empresarial, pot tensar moltes de les empreses del sector hoteler a Espanya, on un 89% dels hotels són pimes. Per tant, no es descarta que post covid-19 es registri una nova onada de concentració per via d’operacions corporatives o d’aliances i recerca de partnership per nuclis d’interès perquè moltes companyies necessitaran guanyar dimensió i oferir singularitat al client.
"Un 89% de les empreses del sector hoteler a Espanya són pimes. Per tant, no es descarta que post covid-19 es registri una nova onada de concentració"
D’altra banda, el turisme estranger –pensem que el 89% dels viatges internacionals que arriben a Espanya ho fan a través de les línies aèries- serà el més castigat segons les prediccions de IATA (Associació Internacional del Transport Aeri) que pronostiquen que el quart trimestre del 2020 l’activitat aèria mundial que es podria registrar estarà un 10% per sota dels nivells del mateix període de 2019, de manera que es trencarà la tendència a l’alça gradual que feia anys que es mantenia. Això, traslladat a Espanya, els analistes ho xifren en un -5%.
En el marc d’aquest escenari i en funció de com de progressiva sigui la reincorporació a la quotidianitat, Lluis Buzzi concreta que en el millor dels casos, a partir del mes de juny, els viatges aeris es recuperaran per a qüestions de primera necessitat, com els retrobaments familiars que hagin estan interromputs a causa de la pandèmia, per algunes trobades empresarials imprescindibles i poca cosa més. Pel que fa al turisme estiuenc, els trasllats domèstics i de curt radi seran els que sovintejaran. No hi haurà viatges corporatius i per esdeveniments diversos fins al tercer trimestre de l’any i els trajectes de llarg recorregut no tornaran fins al primer trimestre del 2021 i en base a com s’hagi erradicat la pandèmia en els possibles destins.
Un Nadal auster
El soci i expert de KPMG es mostra més optimista per a la hoteleria. Assegura que la recuperació pot ser més ràpida, tot i que aventura que pels efectes de la recessió global, el Nadal serà molt auster. Buzzi posa d’exemple Xina, on gràcies a la relativament ràpida sortida de la pandèmia, a hores d’ara el 80% dels hotels ja han reobert però les ocupacions estan en una mitjana del 30% y els consumidors comencen a fer vida pública però amb molts recels perquè el 83% de la població assegura tenir por de les aglomeracions.
Aquest serà sens dubte un factor a tenir en compte: la por. El viatger demanarà seguretat allà on es traslladi, per tant, la competència en el sector no vindrà tan pel preu com sí per les experiències que s’ofereixin i la seguretat amb què es presenti el paquet turístic. Això farà que agencies de viatges tradicionals, las OTA –agencies de viatges online- i els touroperadors hauran de modificar el seu model transaccional a un model relacional en el que importarà serà vincular el client a l’oferta.
Sala: “No cancel·lin, abans o després podran anar de viatge”
Nacho Sala, CMO (Chief Marketing Officer) de Atrápalo, considera que el sector viurà una recuperació gradual i que, en el mitjà termini, queda clar que la demanda vindrà pels productes d’oci urbà, de proximitat i que no comportin aglomeracions. Serà l’hora de les experiències per davant de les destinacions. Assegura que els clients s’aniran adaptant a la situació que es vagi donant arreu del món i l’ajustaran a les seves necessitats. El seu missatge es: “no cancel·lin, abans o després podran anar de viatge”. No obstant, no preveu trasllats de mitja i llarga distància fins el tercer trimestre de l’any.
Temps complicats per trobar finançament
Davant de la covid-19, “no estem en el millor dels sectors”, admet Christian Rodríguez, CEO de ByHours, la plataforma online de reserva d’hotels per hores. Però es mostra força optimista. Veu noves oportunitats a nivell local i creu que “el mercat respondrà si som àgils a l’hora de reorientar el negoci cap a les noves tendències que apareixeran i encara més si som nosaltres els qui les accelerem i ho fem de la mà dels hotels per molt tradicionals que siguin perquè ens podem convertir –via partenariat- en eines digitals imprescindibles per generar negoci”.
L'emprenedor admet que el seu negoci s’ha vist impactat per la doble via de l’oferta –hotels tancats- i de la demanda –caiguda del turisme i els negocis- però busca oportunitats per després de la crisis: “podem aportar valor a les cadenes hoteleres”.
Rodríguez: “El mercat respondrà si som àgils a l’hora de reorientar el negoci cap a les noves tendències que apareixeran"
Christian Rodríguez sí que alerta sobre el paper dels fons d’inversió o de capital risc en el segment de les startups. Venen temps complicats, pot ser, per poder trobar finançament però aconsella rebaixar expectatives per als nous inversors i ajustar molt les valoracions dels negocis, el que anomena “actuar amb coherència”.
Canvis de destinació, no de reserva
De parer similar és Ignasi Giralt, General Manager España de Badi, plataforma online per al lloguer d’habitacions. Per ell, la inversió de capital dels fons ha donat molta independència a les startups del sector i els ha permès créixer. “Ara tocarà seleccionar molt més les audiències i buscar aquelles que ens poden aportar més rendibilitat”, assegura i afegeix que veu una oportunitat en un possible canvi de plantejament per part de l’oferta –els agents immobiliaris- perquè entendran el lloguer d’habitacions com un sistema accessible per preu i per flexibilitat i com una solució per a la crisi de l’habitatge que viuen moltes grans ciutats arreu del món.
Respecte al turisme, una part de la seva demanda, creu que pot ser també una oportunitat perquè es pot incrementar arran dels confinaments ja que s’ha demostrar que el sistema de reserves online aporta agilitat i seguretat als sistema de lloguer d’habitacions o habitatges.
Com exposa Christian Rodríguez, post covid-19, el funcionament dels grans agregadors de l’oferta turística i les plataformes més innovadores seguiran funcionant i focalitzant-se en la recuperació del negoci atenent a les noves necessitats, perquè “potser canviarà la destinació dels usuaris, però no la forma de fer la reserva”.