• Empresa
  • El (Corredor) Mediterrani ignorat

El (Corredor) Mediterrani ignorat

La demanda d'una reunió entre el president Puig i el ministre Àbalos evidencia el malestar del territori valencià, que exigeix el Corredor com la primera demanda d'una llarga llista de dèficits històrics

L'acció pel Corredor Mediterrani uneix 9 ciutats mediterrànies | iStock
L'acció pel Corredor Mediterrani uneix 9 ciutats mediterrànies | iStock
València/Alacant
29 de Juny de 2018

Tradicionalment als valencians se'ns ha nomenat 'meninfots', un terme col·loquial que ve a dir que tot ens és igual, que res no ens importa. I en el 'meninfotisme' cap tot: des de la política fins a la paella (això no tant, és cert). Les coses, però, estan canviant. S'ha vist en la campanya per exigir el Corredor Mediterrani que està duent a terme l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) i també en l'enuig, al més alt nivell institucional, del president Ximo Puig aquesta última setmana perquè les demandes estatals en Europa hagen ignorat les necessitats valencianes en termes de transport i connectivitat. Sembla que ara ja no tot ens és igual.

És una realitat que fa un temps que, en l'àmbit institucional, es desprén un evident esforç col·lectiu per evidenciar que els valencians volen el que els pertoca: finançament autonòmic adequat a la població i la seua contribució territorial i infraestructures adequades per competir en igualtat de condicions. Inversió de l'Estat i aposta pel País Valencià, en definitiva.

Està prevista -i anunciada aquesta setmana- una reunió entre Puig i el nou ministre de Foment, el també valencià José Luis Àbalos, per traslladar-li el malestar per una situació que ignora les demandes de l'Administració valenciana. No és només el Corredor Mediterrani –"la prioritat estratègica per a Espanya i per a Europa", segons ha apuntat recentment Puig en un acte celebrat a Alacant-, per al president de la Generalitat Valenciana el problema és també l'aïllament que pateix el Port de València en la proposta de modificació dels principals corredors transeuropeus que havia presentat l'anterior Executiu de Mariano Rajoy a esquena del País Valencià.

"Són molts ja els anys en els quals la Comunitat Valenciana ha viscut marginada no només en l'atenció de les seues principals necessitats sinó, la qual cosa al nostre judici és més important. No hem participat de forma activa de la construcció del nostre país, ni hem estat en la presa de les decisions més importants", afirmava el president d'AVE Vicente Boluda en un esmorzar de treball d'AVE celebrat fa uns dies amb la vicepresidenta valenciana Mònica Oltra.

Per tant, s'acaba el 'meninfotisme' (o no). Almenys de moment, la unió de l'Administració valenciana, els empresaris, la societat civil, etc. és unànime perquè obviar els territoris és anul·lar la seua capacitat exportadora, el gran revulsiu que les empreses han trobat en aquests anys de crisi per no haver de tancar arran la caiguda de la demanda interior.

  

Per a Boluda, el Corredor Mediterrani no és qüestió de justícia, és "de necessitat", tant per a les empreses com per als ciutadans.

És la xifra que dóna Ximo Puig per parlar del cost d'oportunitat del Corredor Mediterrani. "Si tinguérem el Corredor en aquests moments i el finançament i les inversions que li corresponen a la Comunitat Valenciana, tindríem en aquests moments 100.000 llocs de treball més, i una taxa d'atur bastant inferior a la mitjana espanyola", assegurava en la seua visita al moviment itinerant #QuieroCorredor celebrat a Alacant fa unes setmanes.

El sud també reclama

 En Alacant està precisament un dels punts més ignorats. En l'estació de La Encina està pendent el tercer carril en la via actual que connecta amb Alacant, crear una nova línia de mercaderies Monfort del Cid-Múrcia amb circumval·lació en Múrcia, la variant d'Elx-Alacant per l'aeroport, l'estació intermodal en la província d'Alacant... un llarg etcètera de tasques pendents que estan en plena execució i que podrien acabar-se en 2020.

Beltrán: "És la millor infraestructura que alicantintiza Europa i europeïtza Alacant"

"Crec que Alacant té aquest dèficit que reclamem com ser part del Corredor perquè les infraestructures fan que una província siga el que és. És la millor infraestructura que alicantintiza Europa i europeïtza Alacant. És clau i és per sempre", ha declarat l'empresari del marbre David Beltrán, membre de la Junta directiva de l'Associació d'Empreses Familiars d'Alacant (AEFA). Beltrán, i altres empresaris alacantins, han participat en la jornada #QuieroCorredor i en la posterior taula rodona en què Puig posava xifra a l'ocupació que perd el País Valencià per la manca d'unes infraestructures adequades.

Taula rodona sobre el Corredor Mediterrani a Alacant | Cedida
Taula rodona sobre el Corredor Mediterrani a Alacant | Cedida 

Empresaris implicats i preocupats com el president de Baleària, Adolfo Utor, membre de la directiva d'AVE. Resident a cavall entre Dènia i Madrid, Utor coneix bé la problemàtica de transport: "Les carreteres estan deixant de ser una alternativa i si volem continuar exportant, si Espanya creixerà, serà gràcies a les pimes capaces de crear productes que en el mercat global tenen el seu espai. Si volem sobreviure, hem de fer-ho amb infraestructures com el Corredor", ha destacat. Per la seua part, el director general de Carmencita, Jesús Navarro, ha estat més directe: "Al que en el cap no li càpiga que cal fer el Corredor Mediterrani o és ximple o no viu en aquest planeta".

Barcelona, a 6 hores!

Si industrials del marbre i de l'alimentari ho veuen clar, des de la indústria turística la posició és encara més contundent, com Victoria Puche, membre de l'Associació provincial d'Hotels d'Alacant. "El Corredor cal enfocar-ho perquè porte turisme de qualitat, que posicione a Alacant perquè fins que no estiga, no serà fàcil accedir a Alacant des de destinacions com Màlaga o Barcelona. Des d'allà són vora sis hores!".