El Corte Inglés dispara el seu benefici net un 27,7% al tancament del seu exercici fiscal –entre març de 2018 i febrer de 2019– fins arribar als 258,2 milions d'euros, cosa que li permet encadenar cinc anys de creixement, mentre que el resultat brut d'explotació (Ebitda) s'eleva un 2,2%, fins als 1.075 milions d'euros. El grup de distribució, que nomenarà aquest mes presidenta Marta Álvarez, tanca el seu exercici amb unes vendes de 15,7 milions d'euros, fet que suposa un 1,1% més que l'any anterior, segons consta en l'informe de gestió i els comptes anuals, tancades a 28 de febrer de 2019. A més, ha incrementat el seu marge brut en un 1,5%, fins a situar-lo en 4.696 milions d'euros.
El Corte Inglés s'ha mostrat "content" amb l'evolució del negoci aquest exercici en un "mercat competitiu i madur", on s'ha notat la implantació de l'estratègia en els últims dos anys amb la millora de la rendibilitat, les desinversions i la reducció dels interessos, segons han precisat fonts de la companyia. El grup manté la seva forta aposta per l'omnicanalitat i això li permet reforçar la interrelació entre les botigues físiques i l'entorn en línia, amb un increment del 17,4% en nombre de comandes i de gairebé el 20% en facturació.
Al tancament de l'exercici, el deute de la companyia se situava en 3.367 milions d'euros, fet que suposa una "important" reducció del 12,2% respecte l'any anterior, concretament, 467 milions d'euros menys. L'empresa ha precisat que gran part d'aquest import procedeix de la venda d'immobles i altres actius no estratègics, de la venda de Optica2000, així com de la generació de caixa operativa.
La companyia ha precisat que entre les fites de l'exercici destaca l'emissió de bons sènior, que ha estat "un fet important" per a l'empresa, per import de 600 milions d'euros amb venciment el 2024 i la col·locació privada de bons sènior per valor de 90 milions d'euros. En paral·lel, s'ha posat en marxa un procés de desinversió d'actius immobiliaris no estratègics, que s'espera materialitzar, en la seva major part, al llarg de 2019, de la qual han rebut ofertes no vinculants de fons d'inversió, inversors particulars i family offices. "No volem vendre més del que necessitem", indiquen des de la companyia, que subratlla que l'import que s'obtingui amb aquestes desinversions es destinarà, principalment, a reduir deute. Així mateix, El Corte Inglés es manté com el "motor" per a la generació d'ocupació amb més de 90.000 llocs de treball directes, al tancament de l'exercici.
El supermercat com a principal línia de negoci
Per línies de negoci, la "venda al detall", que inclou els grans magatzems d'El Corte Inglés, les cadenes de supermercats Supercor i Supercor Express, els establiments de bricolatge Bricor, i la cadena de moda i complements Sfera, constitueix el principal eix d'activitat del grup i ha assolit una xifra de negocis de 12'9 d'euros, amb un resultat brut d'explotació (Ebitda) de gairebé 882 milions d'euros. El gran magatzem es manté com el format comercial amb major pes específic dins el grup i tanca l'exercici amb una xifra de negoci agregada de 11,7 milions d'euros, un 0,3% més que l'any precedent, mentre que Supercor eleva la seva facturació agregada un 1,4%, fins als 690'5 milions d'euros.
Per la seva banda, Sfera ha mantingut una senda ascendent i tanca l'exercici amb un increment de la seva xifra de negoci agregada de 426,8 milions d'euros, un 4,8% més, acabant l'any amb un total de 430 botigues, de les quals 162 són establiments propis i 268 són franquícies. Bricor, que segueix immers en un procés de reordenació d'espais i d'oferta comercial per millorar l'experiència del client, va tancar amb unes vendes agregades de 90,7 milions d'euros, fet que suposa una caiguda del 15,7%. Pel que fa a Viatges El Corte Inglés, que se situa com a líder en el seu sector, ha aconseguit una xifra de negoci de 2.721,98 milions d'euros, un 4,9% més, mentre que vha elevat el seu Ebitda, fins als 63.840.000 d'euros.
Millorar l'experiència de compra, omniqualitat i transormació digital
La companyia manté la seva estratègia de convertir El Corte Inglés en el gran aparador de les marques, tant nacionals com internacionals, tot i que no renuncia a impulsar amb força la seva marca pròpia, així com una ferma aposta per la omniqualitat, la transformació digital per connectar la botiga física amb la web i la millora de l'experiència de compra. També aposta per l'impuls de la internacionalització a través de la venda a operadors d'altres països de productes de marca pròpia, tant en l'àrea d'alimentació, com en altres divisions com moda i llar.
D'aquesta manera, El Corte Inglés manté activa la recerca d'aliances amb empreses que els "faci més forts" com les realitzades amb Repsol o Alibaba, amb la qual desenvolupa àrees com la de comerç minorista, pagament a través de mòbil i internacionalitació.
Canvi de presidència, però continuïtat
Respecte al canvi en la presidència d'El Corte Inglés, que abordarà el consell d'administració aquest mes amb el nomenament de Marta Álvarez com a nova presidenta del grup en substitució de Jesús Nuño de la Rosa, la companyia ha precisat que aquest canvi s'emmarca en la "absoluta continuïtat" de la gestió del grup. A més, han confirmat que es mantindrà l'estructura de la companyia amb dos consellers delegats com són Víctor del Pozo, que seguirà al capdavant de l'àrea de venda al detall de la signatura, mentre que Jesús Nuño de la Rosa continuarà en la direcció dirigint les filials de Viatges El Corte Inglès, Informàtica El Corte Inglés, Finaciera El Corte Inglés i Assegurances El Corte Inglés.