• Empresa
  • El creador de festivals de música d’èxit a Catalunya

El creador de festivals de música d’èxit a Catalunya

El promotor musical Martín Pérez ha estat el fundador del Festival Cap Roig o el Festival Jardins de Pedralbes

Martín Pérez, creador dels festivals de Cap Roig i Jardins de Pedralbes | Cedida
Martín Pérez, creador dels festivals de Cap Roig i Jardins de Pedralbes | Cedida
31 de Juliol de 2023

Barcelona i Catalunya s'han convertit en una referència musical gràcies a festivals que han col·locat el país en el mapa artístic. Cap Roig, Jardins de Pedralbes o Mil·lenni són alguns dels festivals de més prestigi i que cada any apleguen desenes de milers de persones. Julio Iglesias, Bob Dylan, Josep Carreras, Andrés Calamaro, Tom Jones, Juanes o Il Divo són només alguns dels noms que han passat pels escenaris d'aquests esdeveniments i que han portat la millor música al país.

I darrere de tot plegat hi ha el mateix home: Martín Pérez Lombarte, empresari i promotor musical que ha creat i impulsat alguns dels festivals més reconeguts, a més d'organitzar concerts de grans artistes mundials com Los Tres Tenores, Sting, Mariah Carey o Julio Iglesias.

Josep Carreras, el detonant

"Vaig arribar al món de la música per la meva amistat amb Josep Carreras", explica. I va ser el 1997, quan el tenor buscava gent per organitzar el concert dels Tres Tenors que havien de fer al Camp Nou i va confiar en Martín Pérez. Inicialment, s'havia d'encarregar de buscar patrocinadors, però finalment va ser l'organitzador de tot l'espectacle, que va col·locar 120.000 persones a l'estadi. "Va ser un èxit i vaig seguir fent concerts amb ell", destaca.

Aquesta va ser la seva primera experiència amb el món de la música professional i des de ben aviat el va captivar: "El millor és veure com algú s'emociona quan va a un concert i ho recorda per tota la vida. És màgic i molt maco treballar per arribar a l'ànima de les persones". I va fundar l'empresa Concert Studio, que s'ha convertit en una de les promotores musicals més potents d'Espanya.

Creant els festivals del futur

I el 1999, amb el canvi de segle i mil·lenni a la cantonada, va crear el Festival del Mil·lenni a Barcelona, que s'ha convertit en un dels cicles musicals més rellevants de la capital catalana. Ara arriba a la 25a edició i en tota la seva història ha organitzat més de mil concerts en sales com el Palau Sant Jordi, el Palau de la Música, El Liceu o Razzmatazz i ha sumat més de 680.000 espectadors.

I si fins llavors s'havia centrat especialment en la lírica, amb el Festival del Mil·lenni, Martín Pérez va obrir la proposta a altres estils i va portar artistes com Carlos Núñez, Sara Baras, Raimon o Antonio Canales. Uns artistes que van quedar encantats amb la seriositat i organització de Concert Studio, fet que els va fidelitzar amb el seu fundador i li va obrir la porta a altres músics. Ja el segon any es va comptar amb artistes internacionals com Van Morrisson o Barbara Hendricks.

A més, el festival es concebia en concerts distribuïts durant diverses setmanes. Això va suposar una doble revolució pels festivals, que fins llavors eren exclusivament concentrats en dies consecutius i de gèneres similars. Un model que ha mantingut amb totes les seves propostes posteriors. 

De Barcelona a la Costa Brava

Amb només tres anys de carrera, Martín Pérez ja s'havia fet un nom al panorama musical i això li va obrir una porta que acabaria sent molt rellevant. "Em van trucar per fer un festival en una finca de la Costa Brava que es deia Cap Roig. I així ho vam fer i el Festival Cap Roig va encendre la música el 2000. El projecte empresarial ja comptava amb un festival a l'hivern i un a l'estiu: "Va ser la nostra pedra angular".

De Franco Battiato a Bob Dylan

Amb set anys, Cap Roig es va convertir en el millor festival a l'aire lliure d'Europa i The independent el va considerar com el segon millor del món. Per Calella de Palafrugell anaven passant artistes de la talla de Paco de Lucía, Bob Dylan, Diana Krall, Woody Allen, Franco Battiato, Raphael, Leonard Cohen o Julio Iglesias.

"Molts artistes ens preguntaven de quin gènere era el festival, perquè abans els festivals eren del mateix. Jo programava els millors artistes de cada gènere", explica Martín Pérez. A més, van portar una altra innovació al món dels festivals, introduint la gastronomia de qualitat pels assistents. I es demostra amb el fet que El Celler de Can Roca va ser l'encarregat de l'oferta durant els primers anys.

Pérez: "Vam fer camí imposant la qualitat"

"Ens ajudava molt, tot plegat era l'experiència del festival", incideix el fundador. Però, quines eren les claus que van convertir Cap Roig en una referència al món? Així ho relata Martín Pérez: "Vam fer camí imposant la qualitat: tenint el millor so, la millor il·luminació, les millors butaques, els millors serveis, la millor atenció al públic...". I tot amb un aforament limitat que permetia veure de prop grans músics internacionals, creant un ambient intimista i únic.

Però els camins de Concert Studio i Cap Roig es van separar el 2011, tal com relata: "Va canviar la propietat de la finca i van decidir buscar una altra empresa, encara que nosaltres ho havíem creat". Martín Pérez ho explica amb pena: "Em va caure molt malament, van ser molts anys d'esforç. El més difícil és arrencar un festival i donar-li prestigi. Un cop està en marxa és com un tren, funciona per inèrcia".

La màgia a Barcelona

Però Martín Pérez no es va quedar aturat i el 2013 crea el Festival Jardins de Pedralbes a Barcelona, que en deu anys ja s'ha convertit en una referència a la ciutat. I de nou apostant per la qualitat i l'experiència del festival, amb gastronomia, artistes internacionals i reconeguts, gastronomia i una bona atenció. Molta gent dubtava que un festival com aquest pogués funcionar a l'estiu a Barcelona, però Concert Studio ho va aconseguir. "Ha estat un punt d'inflexió en els festivals d'Espanya i Europa", ressalta.

"La màgia es portar Patt Smith, Julio Iglesias o Sting a uns jardins de Pedralbes perquè actuïn per un públic reduït. Abans només passava a Londres", celebra. I a diferència d'altres macrofestivals com Primavera Sound o Sónar, amb qui Pérez diu que no competeix, és que el públic majoritari és local.

Pérez: "No tot són diners. Quan arriben a Pedralbes se'ls atén molt bé i es troben el públic a tres metres, és màgic"

El prestigi de Concert Studio i Martín Pérez és el que permet portar artistes de primer nivell mundial a propostes com Pedralbes. "Se'ls hi ha de fer entendre que no poden tenir els mateixos honoraris quan actuen per 2.000 persones que si ho fan per 15.000. I han d'estar disposats a fer-ho", descobreix.

Pel fundador del festival, la clau és la qualitat del projecte i la seriositat que transmet: "En la primera edició van venir artistes amb qui tenia més relació, com Julio Iglesias o Josep Carreras. I si els hi agrada, ja ho recomanen a altres companys". "No tot són diners. Quan arriben a Pedralbes se'ls atén molt bé i es troben el públic a tres metres, és màgic", emfatitza.

De Pedralbes a Madrid i a l'ànima del públic

L'edició d'aquest 2023, el Festival de Jardins de Pedralbes s'ha traslladat al Poble Espanyol i s'ha rebatejat com a Alma. "El festival té ànima i màgia", insisteix Martín Pérez. I aquesta marca serà la que importaran a la resta de festivals que organitzin amb el model Pedralbes. I el següent pas serà a Madrid, on crearan un festival amb la mateixa filosofia. I després esperen estendre-ho per altres ciutats espanyoles. Tot plegat ja amb la col·laboració de la segona generació, els fills del Martín, que s'han introduït al negoci.

I no és l'únic projecte recent. Concert Studio també ha creat recentment el Cerdanya Music Festival i l'Icónica Sevilla Fest. "A tot arreu rebem el públic amb un somriure", destaca per sobre de tot. I mentrestant no ha parat d'organitzar concerts de gires internacionals i portant artistes a l'Estat com el violinista André Rieu, la bailaora Sara Baras o els concerts del seu amic Josep Carreras, amb qui tot va començar.

Des de llavors 26 anys d'èxits i de revolució en els festivals musicals del país. "Sense ser presumptuós, puc dir que formo part de la petita història de moltes persones. Sovint, algú em para i em diu que encara recorda aquell concert de fa quinze anys. És màgic".