"El creixement és un mitjà per aconseguir unes empreses més sòlides, sostenibles i aporta valor quan sustenta eixos aspectes", explica Alejandro Escribá, director de la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) en la cloenda del desdejuni-tertúlia Les empreses familiars davant del desafiament del creixement que ha unit aquest dimarts a l'hotel Valencia Palace la consellera delegada de Grupo Gimeno, Myriam Gimeno, i el president del Grup Alimentari Citrus (GAC), Joaquín Ballester.
Al País Valencià només l'1,5% de les empreses familiars entren en la categoria de gran empresa. Què han de fer les empreses per créixer? En el cas de les empreses familiars, el creixement està subjecte a moltes variables, han explicat els dos ponents. Gimeno és la consellera delegada d'una empresa familiar amb seu a Castelló creada fa 145 anys. Es dediquen a la gestió integral de l'aigua i operen en tot l'Estat, amb actuacions també a Aràbia Saudí i Llatinoamèrica. Per a ella, "la pregunta sempre ha de ser si la meua empresa està preparada per a créixer, tindre els indicadors que ens diguen que ho estem fent bé. Perquè per fer-ho a vegades caldrà reestructurar i els socis a vegades no estan per aquesta elecció i sovint per a créixer necessites tindre aquesta obertura mental", explica l'empresària.
Gimeno: "La pregunta sempre ha de ser si la meua empresa està preparada per a créixer"
El consens accionarial és un dels temes al qual han fet al·lusió en eixa complicada operació d'ampliar la grandària de la societat i ambdós saben de créixer: Grup Gimeno té més de 4.600 treballadors, GAC ocupa a 2.500 persones. En opinió de Joaquín Ballester, qui presideix una empresa interproveïdora de Mercadona especialitzada en aliments frescos amb seu a Riba-roja del Túria, "el més important és l'estabilitat". Ballester considera que si pensem en empreses grans, "però grans de debò, veiem que l'estabilitat és fonamental. He conegut diverses experiències pel món i cadascun l'ha resolt d'una manera, però per a tindre una gestió adequada cal tenir una estabilitat en l'accionariat".
Consens amb socis i familiars
En el cas de les empreses familiars, l'accionariat a més és família. I això pot generar (o no) problemes. "Com es conjuga l'ambició, el consens, que s'accepte que el que jo vull no és el que es farà"", els pregunta Escribá. "L'empresa familiar i la família empresària s'han de retroalimentar i sí, el més important és l'estabilitat accionarial tot i que els mecanismes poder ser diferents: pactes de socis, protocols, etc. Després és fonamental comptar amb els millors professionals en els òrgans de govern, que seran capaços d'organitzar i establir els criteris perquè tot funcione". Estabilitat i professionalització són les claus del seu model.
I és que Ballester ha recordat que créixer és complicadíssim, "i a vegades per voler créixer, s'abandona el primer objectiu. I sí, es pot créixer però sense abandonar l'objectiu, si no para la festa molt millor. Cal donar-li als socis els recursos que demanen perquè si el que arriba és un projecte vàlid, que no pare la festa mai".
Ballester: "Cal donar-li als socis els recursos que demanen perquè si el que arriba és un projecte vàlid, que no pare la festa mai"
L'empresari, primera generació de la seua empresa, assumeix que a la família "cal cuidar-la però a l'empresa cal donar-li el que l'empresa necessita". Malgrat això, Ballester ha explicat que com a únic fundador de l'empresa el consens l'ha de tenir amb ell mateix però que el seu equip de professionals juga un paper fonamental.
En el cas de Grupo Gimeno, la seua consellera delegada reconeix que "tots els èxits són de tots i els fracassos, també. És el que ens ajuda a tindre coherència i tenir suport per totes les parts. Si hi ha alguna cosa que no convenç a tots, no es fa", afegeix.
Una demanda: més foment públic de l'empresa
Gimeno ha estat reivindicativa en el seu parlament, ja que ha demanat a les Administracions que "es fomentara que les empreses es facen grans perquè atrauran talent, uns recursos humans més qualificats i consolidaran més compromís amb la societat en la qual estan operant. Aquest missatge hauria de dirigir-se a l'Administració pública", ha reconegut la ponent.
La ponència conjunta de Gimeno i Ballester ha estat la darrera del cicle d'aquest 2019, ja que la convocatòria tornarà a arrencar el febrer de 2020 amb una nova edició amb el suport de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), EDEM, IVEFA, Universitat de València i l'Institut de l'Empresa Familiar i el patrocini de Bankia i Broseta.