Que la crisi de la Covid-19 està sent demolidora per moltes empreses és una realitat. Ara bé, que aquesta situació tan incerta pot esdevenir una finestra d'oportunitat, segurament també. Potenciar la digitalització, ser més capaços d'adaptar-se al canvi, apostar per les persones i pel medi ambient són algunes de les idees que exposen els participants al debat sobre l'impacte de la crisi de la Covid-19, organitzat per la Càtedra d'Emprenedoria de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona.
"Aquesta crisi serà sobretot un accelerador. La crisi ha accelerat canvis que ja veníem fent: reindustrialització, consum de proximitat, teletreball, digitalització, revolució verda", assegura Marc Arza, consultor d'empreses. Cadascú en el seu terreny, la resta de participants coincideixen també en aquest punt de vista. "La crisi és tan bestial que no hi pots fer res: només pots veure oportunitats", explica Maties Gomà-Camps, CEO de Grupo Gomà-Camps. El director general d'aquesta empresa de La Riba, especialista en fabricació de productes de paper tissú amb més de 260 anys de trajectòria a les esquenes, assegura que la crisi els està "obligant a fer les coses d'altres maneres": per exemple, en canals on no tenien presència i on començaran a treballar a partir d'ara. Els primers dies de la crisi sanitària, la demanda del mercat de consum es va disparar per sobre del 35%, amb la "bogeria" per aconseguir paper de vàter. Paral·lelament, però, la demanda del sector HORECA queia sota mínims.
Es van trobar, doncs, amb dues realitats molt diferents. Tot i això, Gomà-Camps confia que la situació anirà remuntant a poc a poc, i que la preocupació per la higiene que ha portat la crisi sanitària serà una oportunitat. "També hem vist que tenim una exposició massa elevada al canal HORECA, hem de diversificar", assegura. En el temps de la pandèmia, han creat una línia de productes per a altres sectors professionals com perruqueries, gimnasos o salons de bellesa; han treballat articles molt específics per a indústria i han entrat en l'ecommerce: noves línies de producte "i noves expectatives". Gomà-Camps assegura en una situació com aquesta, on els entorns són "incerts i canviants", els empresaris han de ser ràpids, "però amb un rerefons de prudència".
Arza: "Aquesta crisi serà sobretot un accelerador. La crisi ha accelerat canvis que ja veníem fent: reindustrialització, consum de proximitat, teletreball, digitalització, revolució verda"
També en l'àmbit industrial, el cap d'administració de Schwartz Hautmont, Manuel Crespo, assegura que la crisi ha requerit "enginy, anticipació, molt de treball, i un diàleg constant i obert". Crespo assegura que a Schwartz Hautmont, especialistes en construccions metàl·liques amb seu a Vila-seca, afronten el segon semestre del 2020 "com un repte", i que el més preocupant és què vindrà després, si arriba una recessió econòmica. Identifica la digitalització, la sostenibilitat o la retenció de talent com a claus d'èxit de les empreses en un futur.
"Amb certa valentia això pot tirar endavant, però cal que hi posem el millor de cadascú de nosaltres", explica. Marc Arza, consultor d'empreses, també afegeix que qui ha de recosir la situació "són els emprenedors", dins i fora de les empreses actuals. També assegura que "la sotragada vital generarà oportunitats de negoci", i cita com a exemple Airbnb, que va néixer a partir de la crisi econòmica de 2008.
Una oportunitat per a les empreses tecnològiques
La tecnologia ha estat clau per mantenir operatives les empreses i les comunicacions, i per això el sector tecnològic ha estat dels menys damnificats per la crisi de la Covid-19. Carles Castilla, director general de Grupo Castilla, explica que "les TIC estan sent resistives a la crisi" i que "poques empreses del sector han hagut de fer ERTO".
Castilla: "Poques empreses del sector TIC han hagut de fer ERTO"
Tot i això, des de Grupo Castilla, firma de Riudoms que desenvolupa software per a la gestió del capital humà de les empreses, es manté una actitud de prudència, sobretot de cara al segon semestre de l'any. Una de les principals oportunitats per aquest sector? El teletreball.
El teletreball trenca barreres
Una de les paraules que més nomenen els participants al debat és, precisament, el "teletreball". Carles Castilla assegura que un mite que ha trencat aquesta crisi és que la creativitat i la creació de noves idees i línies de negoci no són compatibles amb el treball des de casa. "Fer un software és una cosa molt artesanal, i requereix molta creativitat i col·laboració. Doncs bé, estem traient noves versions tots els mesos, nosaltres i la resta d'empreses", posa com a exemple.
També assegura que el 75% dels treballadors del seu grup estan a favor de generalitzar el teletreball, i que és una oportunitat "per obrir fronteres més enllà". Les empreses tecnològiques necessiten especialistes, i el treball en remot pot obrir-los a captar talent a l'estranger. "Això fins i tot preocupa a Silicon Valley, perquè ells tenen allà un clúster molt tancat i nosaltres podem trucar a la porta", explica.
Gomà-Camps coincideix també que el teletreball és un avantatge important, que "ajudarà a la conciliació familiar, a estructurar-nos d'una altra manera". Assegura que aquesta nova manera de treballar "ha vingut per quedar-se", i que això portarà, també, a la digitalització de les empreses. Un punt de vista que matisa Manuel Crespo, de Schwartz Hautmont, que afirma que a vegades el teletreball "no permet reaccionar" tan ràpid.
El turisme, pendent dels canvis
Un dels sectors econòmics més perjudicats per la crisi de la Covid-19 és el turisme, amb una presència molt important a la província de Tarragona. Marta Domènech, directora de l'Hotel Hostal Sport del Priorat, assegura que per ells l'impacte ha estat demolidor: "Hem entrat en un túnel negre, no sabem què passarà".
Davant d'un panorama com aquest, Domènech explica que han d'intentar "suavitzar el màxim possible les estructures", estar atents "a qualsevol tipus de canvi", i tenir flexibilitat i agilitat "per implementar aquests canvis". Insisteix també en la necessitat de "fer xarxa", de treure pit i teixir complicitats amb la gent del territori.
Mantenir-se forts en els sectors clau
Com veuen els ponents la situació del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre en aquesta crisi? "Les oportunitats del futur sempre estan lligades a les oportunitats d'on venim. I nosaltres venim de la química, el turisme, el sector agroalimentari, la indústria del metall...", explica Marc Arza. "Hem d'adaptar la nova realitat als sectors en els quals ja som forts", insisteix.
Un punt de vista que comparteix també Manuel Crespo, de Schwartz Hautmont: "S'han de cuidar les indústries que tenim ara, sense deixar de mirar de reüll tot el que vindrà de nou". Maties Gomà-Camps també afegeix que cal creure en un mateix, ser fort i resilient. "Ens podem tutejar amb altres àrees industrials del nostre entorn. Si fem les coses bé, no hem de patir", assegura.
Tot i això, els participants al debat reclamen també una aposta més ferma per la indústria per part dels governants. "És un sector que genera oportunitats, té un valor afegit important i els treballadors cobren més", conclou Manuel Crespo.