La majoria de les dones assumeixen múltiples rols: a la feina, com a directives; a la vida personal, com a mares, parelles o amigues, i molts més. Com si això no fos suficient, algunes d’elles han de desenvolupar-se en entorns professionals marcadament masculinitzats. Quina és, doncs, l’experiència laboral d’una dona emprenedora en un món dominat per homes? I, encara més important, com podem inspirar les més joves i adolescents per acostar-les a emprendre i trencar barreres de gènere?
Amb motiu del Dia de la Dona Emprenedora, Juno House, el primer club creat i dissenyat per a dones al país, ha organitzat la jornada Founder’s Therapy. L’esdeveniment ha tingut lloc a l’emblemàtic edifici de La Farinera d’Aribau, a Barcelona, convertit en un espai de col·loqui sobre economia local amb una perspectiva woman-to-woman. Durant la jornada, s’ha presentat el projecte Juno Woman Made, una iniciativa impulsada pel club per celebrar el poder transformador de l’emprenedoria femenina basada en la col·laboració entre dones. Un avançament? Amb aquest projecte multicanal, Juno House dona veu i projecció a una nova generació de dones emprenedores que estan redefinint la societat des de sectors tan diversos com la gastronomia, les finances, l’art, la inclusió i molts més.
Juno Woman Made, una iniciativa impulsada pel club per celebrar el poder transformador de l’emprenedoria femenina basada en la col·laboració entre dones
En un país on només el 20% de les persones emprenedores són dones, Juno House aspira a inspirar més dones a fer el pas cap als seus somnis, oferint visibilitat a projectes que ja estan contribuint a un canvi positiu en la societat. Per a Natalie Batlle, fundadora i CEO de Juno House i moderadora de l’acte, juntament amb Liana Grieg i Eva Vila-Massanas, també fundadores de Juno House, “hi ha quelcom molt impactant, i és que més del 60% de la nostra comunitat de sòcies s’identifica com a emprenedores”.
El projecte Juno Woman Made inclou actualment 21 projectes revolucionaris, que van des de xefs que reinventen la cuina veneçolana fins a dones que treballen en el sector financer. També es troben coaches especialitzades en el desenvolupament integral de la dona, empreses nascudes de la sinergia entre dones, o líders que obren camí en Diversitat, Equitat i Inclusió (DEI) i sostenibilitat. Aquests projectes exemplifiquen com la col·laboració i el suport entre emprenedores són claus per impulsar un canvi real i durador.
"Des del primer moment ens vam mirar amb admiració i això ha estat fonamental per a l'èxit del nostre projecte"
Thayri Betancor i Rocío Soler, cofundadores de Yellow Birds Creations, han creat una agència boutique única que combina estratègia i estètica per potenciar marques. Especialitzada en branding, màrqueting digital i vendes, Yellow Birds es distingeix per un enfocament personalitzat i empàtic. “El nostre projecte va néixer d’una connexió instantània”, explica Betancor. Les sòcies es van conèixer en un esdeveniment de Juno i, després de la primera conversa, van descobrir que compartien una visió: crear una agència que no només oferís serveis creatius, sinó que entengués profundament les necessitats de cada client. “Des d’aquella primera trobada, vaig saber que la Rocío era la sòcia ideal”, afegeix Betancor. Estava tan segura que no va perdre temps i li va proposar prendre un cafè per parlar de la idea de l’agència. Soler, per la seva banda, destaca que la seva relació professional s’ha construït sobre una admiració mútua: “Aquesta connexió ha estat clau per a l’èxit del nostre projecte”.
“Estem copiant patrons masculins, i crec fermament que hem de confiar més en el nostre propi lideratge com a dones”
“Vaig fundar l’empresa amb 21 anys, i l’any passat vaig arribar a Juno buscant un canvi per a l’empresa, una transformació que realment he trobat”, comparteix Marta Contijoch, CEO i Directora de Projectes de Jorge de Garza. La marca, creada pel reconegut maquillador Jorge de Garza, combina dècades d’experiència i prestigi al món de la bellesa, des dels seus inicis el 1980 treballant amb models de talla mundial. En el seu 30è aniversari, la marca té un propòsit clar: trencar etiquetes i desmitificar el maquillatge com a quelcom superficial.
Trencar etiquetes i desmitificar el maquillatge com a quelcom superficial
Per a Contijoch, la seva experiència a Juno ha estat clau no només per a l’empresa, sinó també per al seu creixement com a líder. “Com a dona, aquí he trobat suport en aquells moments en què et sents sola, com una mica extraterrestre. En aquest entorn, ningú et mira estrany; et sents acompanyada per professionals i crees sinergies úniques”. A més, reflexiona sobre la necessitat de redefinir el lideratge femení: “Estem copiant patrons masculins, i crec fermament que hem de confiar més en el nostre propi lideratge com a dones. És el moment de fer un canvi”.
“Continua existint una gran manca de representació en els rols de lideratge i en l’accés al capital”
“Em vaig adonar que tenia una xarxa de contactes, una xarxa de necessitats que em portaven oportunitats de negoci, coses que anaven passant i que calia donar forma”, explica Silvia Calls, advocada especialitzada en tecnologia i FinTech i cofundadora de FinTech InsurTech Club. Va ser a partir d’aquest descobriment quan va conèixer a la Laura, la seva sòcia, amb experiència al món dels esdeveniments. Juntes han creat una plataforma que connecta emprenedors i empreses amb inversors, amb la missió de fomentar la creació de sinergies i proporcionar capital i talent per impulsar projectes en els sectors tecnològic i financer. “Tot i que cada cop hi ha més dones a l’ecosistema FinTech, continua existint una gran manca de representació en els rols de lideratge i en l’accés al capital. Les dones ens enfrontem a molts més reptes que els homes, no només en la captació d’inversió, sinó també en el reconeixement que se’ns atorga dins de la indústria”, afegeix Calls.
“Juno House va ser l'espai que em va permetre la transició del món corporatiu a l’emprenedoria”
“KOPS Barcelona ve de la meva passió per la gastronomia. Quan tastem menjars d’altres països, obrim noves tradicions que amb el temps fem nostres”, explica Vanessa Espejo, fundadora de Kops Barcelona. A partir d’aquesta passió, Espejo va voler reinventar la arepa, el pa veneçolà, convertint-lo en un producte innovador: Kops, una tartaleta cruixent, naturalment sense gluten, pensada perquè persones de tot el món la puguin adoptar i gaudir. “L'objectiu és portar la tradició veneçolana de l'arepa a un nivell global, perquè altres gastronomies la facin seva i l’incorporin a les seves tradicions culinaries”, afegeix amb entusiasme.
Espejo (KOPS Barcelona): “L'objectiu és portar la tradició veneçolana de l'arepa a un nivell global, perquè altres gastronomies la facin seva i l’incorporin a les seves tradicions culinaries”
Per a Espejo, Juno House va ser l'espai que va permetre la transició del món corporatiu a l’emprenedoria. “Estava buscant un lloc que em brindés allò que la meva carrera corporativa no podia oferir, i vaig trobar en Juno el suport necessari per desenvolupar el meu projecte”.
“Escoltar les històries d’altres persones em va donar la confiança necessària per començar aquest nou projecte”
“El meu objectiu és fomentar l’empatia i la vulnerabilitat, a més de promoure el debat sobre la diversitat dins de les organitzacions”, explica Charleen Parkes, fundadora de HEARD, una plataforma global dedicada a l’apoderament de la Diversitat, Equitat i Inclusió (DEI). Aquesta plataforma ofereix eines per garantir que les empreses obrin debats sobre les diferències i promoguin un entorn inclusiu.
HEARD ofereix eines per garantir que les empreses obrin debats sobre les diferències i promoguin un entorn inclusiu
El 2021, mentre treballava de manera remota i criava la seva filla, Parkes va decidir que necessitava un espai per cuidar-se. “Juno es va convertir en aquest lloc on podia interactuar, participar en esdeveniments i dedicar temps a mi mateixa sense pressions”, comenta. El que va començar com una entrevista amb les fundadores de Juno, es va transformar ràpidament en una col·laboració més profunda: “Escoltar les històries d’altres persones em va donar la confiança necessària per començar aquest nou projecte”, afegeix.
Les ponents coincideixen en un punt clau: "les dones sovint deixem córrer abans que els homes. Per què? Potser perquè no tenim els mateixos recursos, ni la mateixa educació, o perquè ens han ensenyat a esperar resultats a curt termini, un error en l'emprenedoria". Natalie Batlle, fundadora de Juno House, subratlla que emprendre i fer créixer un negoci és un repte enorme. Si a això afegim el fet que les dones tenen menys accés a finançament i mentoratge, és fàcil entendre per què encara no hem aconseguit la igualtat en l’àmbit empresarial.