• Empresa
  • La cuina no s’embruta per Nadal

La cuina no s’embruta per Nadal

Les empreses de càtering han trobat en les festes nadalenques un nou moment àlgid de l’any pel seu negoci

Els àpats de Nadal ja no es fan només a casa, les empreses de càtering prenen protagonisme
Els àpats de Nadal ja no es fan només a casa, les empreses de càtering prenen protagonisme
Barcelona
22 de Desembre de 2017

Si és un lector mínimament previsor i preocupat per la seva planta, a hores d’ara ja deu haver començat el règim previ a Nadal. Una operació bikini improvisada amb l’objectiu no tant d’arribar amb una figura esvelta a les festes, sinó de compensar el sobrepès assegurat que tots agafem per festes. Nit de Nadal, Nadal, Sant Esteve, Cap d’Any i Reis a base d’entrants, primer, segon, postres, assortit de torrons i polvorons i una bona dosi d’alcohol variat. I qui es passa hores preparant tan formidable menú? Doncs els restaurants i les empreses de càtering. Qui sinó?

“Fa set anys que vam començar a provar d’oferir menús de cara a les festes de Nadal i ens va funcionar; notem que la gent té més mandra per cuinar”, explica el gerent de l’empresa de càtering La Viandateca, Bernat Martínez. Cada cop menys persones dediquen hores i hores a la preparació del menjar d’aquestes festes, i això ha comportat una multiplicació de l’oferta. “Nosaltres vam oferir els primers menús de Nadal fa divuit anys, i llavors estàvem nosaltres sols. Ara hi ha moltíssimes empreses que ho fan i entre tots ens repartim la clientela”, analitza la copropietària de l’empresa gironina El Ginjoler, Carme Picas.

Picas: "Nadal suposa un revifament del negoci just abans de la travessia pel desert que són els mesos de gener i febrer"

L’empresària considera que una de les claus de l’èxit dels menjars per endur de Nadal és “la confiança que els consumidors han agafat en els darrers anys amb els càterings; veuen que oferim productes de qualitat i, a canvi, s’eviten tota la feinada que suposa cuinar per la família”. La demanda va a l’alça, i això ha suposat incloure una nova data assenyalada en el calendari dels professionals de la cuina. “Ara, Nadal suposa un revifament del negoci just abans de la travessia pel desert que són els mesos de gener i febrer”, reconeix Picas.

Si entrem en dades, per una empresa com La Viandateca els encàrrecs d’aquests festius poden suposar un 10% de la facturació anual, i això comporta també una reorganització interna. “Incorporem una persona durant dues setmanes al desembre i algun extern per gestionar els repartiments”, concreta Martínez.

Tradició i innovació

Nadal no és temps per fer gaires provatures. Totes les empreses de càtering que ofereixen el servei durant aquestes festes incorporen els imprescindibles: escudella, canelons, pollastre farcit, caixes de torrons... Però, ja que hi som, podem intentar sorprendre els nostres convidats. “Procurem incorporar alguna cosa diferent, que escollim sempre segons els nostres gustos personals i la nostra intuïció”, explica el gerent de La Viandateca. L’aposta d’aquest any de l’empresa és el garrí, “un plat complicat, que se surt una mica del preu estàndard, però que està funcionant”.

A El Ginjoler aposten per reinventar els plats tradicionals. “En el nostre menú, a més dels plats de sempre, tenim una escudella tradicional en la que la terrina està feta de carn d’olla, canelons de gamba amb amanida, cítrics i avocat, i alguns clàssics del nostre càtering, com el foie, el tàrtar de gambes i les ostres a l’estil japonès”, explica Picas.

La previsió que fan les empreses de càtering es basa en les xifres aconseguides l'any anterior i es comença a treballar al setembre

Clar que la innovació comporta riscos. “Fa uns anys  vam oferir pollastre amb escamarlans i va funcionar molt bé, fins que la gent va deixar-lo de demanar i ja ha desaparegut de la nostra carta”, recorda Martínez.

Previsió a curt termini

Per tal de poder preparar totes les comandes de Nadal, les empreses de càtering necessiten treballar amb una previsió, que es basa en les xifres aconseguides en l’any anterior. En funció d’això, encarreguen els ingredients i comença el procés de preparació. “Nosaltres configurem la carta al setembre i a finals de novembre comencem amb les elaboracions. Els clients fan els encàrrecs amb antelació, pel que podem anar veient quins plats tenen més sortida de cara a tornar a comprar si cal”, resumeixen a la Viandateca.

El procés a El Ginjoler és més a curt termini. “La setmana abans de Nadal ens arriba tot el producte fresc i ens dediquem tota la setmana a cuinar. Tot el que faria el client a casa seva en un dia de festa nosaltres ho distribuïm entre els 4 o 5 dies anteriors, posem els plats en caixes per fer l’entrega a domicili i expliquem a l’usuari com s’ha d’escalfar i presentar cada plat”.

Grans encàrrecs i menús parcials

Les empreses de càtering coincideixen en assenyalar els encàrrecs per entre 10 i 15 persones com els més habituals, seguits pels massius, que poden ser per fins a 40 persones. “També hem fet algun encàrrec per una sola persona”, recorda Martínez, que indica que el preu mitjà per comensal dels encàrrecs sol voltar els 20 euros. “És un preu alt, però la gent està menys preocupada per la despesa en aquestes dates”. Tot i això, indica que, el més habitual, és que els clients no encarreguin un menú sencer, sinó només algun dels plats. “De fet, hem eliminat els postres del menú, perquè per Nadal tothom compra torrons o pastissos”. De nou, una alternativa per no embrutar la cuina.