• Empresa
  • Com és la cultura corporativa de la nostra empresa?

Com és la cultura corporativa de la nostra empresa?

La manera de prendre les decisions i el tipus de concordança interna defineixen la classe d'organització

L'empresa clan funciona com una família | iStock
L'empresa clan funciona com una família | iStock
Redacció VIA Empresa & Marlex Human Capital
Barcelona
10 de Novembre de 2020
Act. 10 de Novembre de 2020
Contingut de marca

La cultura corporativa és un concepte que està de moda. L’essència intangible d’una empresa, les actituds o patrons de conducta que predominen a l’hora de resoldre problemes… o el ja famós how things are done around here. Hi ha definicions sobre el què és la cultura corporativa per tots els gustos, quasi tantes com la diversitat d’instruments i teories que pretenen mesurar-la.

 

Un dels instruments més reconeguts i utilitzats globalment per a tal finalitat és l’Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI), dissenyat per Cameron, K. i Quinn, R. l’any 1999, i que partia de la Teoria dels Valors en Competició. Bàsicament, el que Cameron i Quinn argumentaven és que els elements bàsics per classificar la cultura corporativa eren dos.

El primer: l’eix flexibilitat-estabilitat, que distingeix entre organitzacions dinàmiques i descentralitzades pel que fa la presa de decisions amb d’altres que, pel contrari, emfatitzen l’ordre i el control.

 

I el segon: l’eix focus intern – focus extern, que distingeix entre les organitzacions que prioritzen la integració i concordança interna, d’aquelles que prioritzen l’element competitiu i de diferenciació amb l’exterior.

Hi ha definicions per tots els gustos però un dels instruments més utilitzats globalment és l’Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) basat en dos eixos principals: flexibilitat-estabilitat i  focus intern-extern

En funció del grau de flexibilitat i de l’enfocament predominantment intern o extern, Cameron i Quinn identifiquen 4 tipus de cultures corporatives: la cultura del clan, la jerarquia, la adhocràcia i el mercat.

En primer lloc, la cultura del Clan està basada en la flexibilitat i el focus intern. Representa una cultura basada en la unió, el treball en equip i la promoció del desenvolupament de les persones. Es fomenta la participació i la lleialtat dels membres de l’organització a través de l’empoderament i un ambient de treball amigable on les persones comparteixen molt de si mateixes. Els líders en aquestes organitzacions són considerats mentors i figures que vetllen pel benestar de tots; i el compromís i la cohesió són dos elements centrals de les empreses “clan” o “família”.

En segon lloc, la cultura de la Jerarquia està basada en la estabilitat i el focus intern. En aquest tipus de cultures, els procediments i les normes formals són les que governen el dia a dia. Les autoritats són clares i estan definides i els líders organitzen l’activitat de l’empresa per tal de crear un entorn estable, predictible i eficient, enfocat a objectius a llarg termini.

En tercer lloc, la cultura del Mercat es basa en l’estabilitat i el focus extern. La competitivitat, l’orientació a resultats i l’exigència, són característiques pròpies d’aquestes cultures. L’orientació a la estabilitat i el control ja no la marquen els procediments interns sinó els resultats externs; el grau de penetració en el mercat, el número i qualitat de clients aconseguits… i és per això que aquestes cultures destaquen per un grau d’exigència i expectatives molt elevat.

Finalment, la cultura de l’Adhocràcia es basa en la flexibilitat i el focus extern. El dinamisme, la creativitat i l’emprenedoria són les seves senyes identitàries. El compromís amb la innovació i l’experimentació, i la capacitat d’adaptació i de produir solucions úniques i originals és el que defineix aquest tipus de cultures. També està enfocada a generar un impacte extern però la estabilitat i el control ja no són criteris que es prioritzin, sinó que es valora molt més la fluïdesa i la flexibilitat a l’hora de prendre decisions per part de cadascun dels membres. Precisament, d’aquí ve el seu nom: es busca trobar solucions creatives “ad hoc”.

I la pregunta del milió… quina és la millor cultura per a la meva empresa?