La cultura es paga

La Fundació Catalunya Cultura incorpora noves empreses al Patronat i al Consell de Mecenatge i obre una nova convocatòria d'ajuts a projectes culturals

El mecenatge cultural és una de les opcions per mantenir viva la cultura | Europa Press
El mecenatge cultural és una de les opcions per mantenir viva la cultura | Europa Press
Barcelona
27 de Març de 2018

Música, pintura, escultura, cine, òpera... i teatre. La cultura està entre nosaltres i més aquest dimarts 27 de març, Dia Mundial del Teatre, una commemoració que enguany celebra el seu 70è aniversari. Un art que està doblement d'enhorabona perquè, més enllà de l'aniversari, les xifres de la passada temporada a Barcelona van deixar una petita remuntada que portava esperança al sector: un 5,3% més d'espectadors. A escala catalana, el nombre d'assistents al Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya ha incrementat un 8,4% en relació al 2016. Però no tot és cosa de vendes d'entrades, preu d'aquestes o nombre d'obres en cartellera, al seu darrere també hi ha el suport per part d'entitats, empreses i, en definitiva, mecenes que aposten per mantenir encesa la flama de la cultura.

"Les empreses tenim una responsabilitat davant la societat i el mecenatge cultural és una molt bona manera de contribuir al seu desenvolupament i fer possibles projectes que en els canals ordinaris potser mai podrien veure la llum". Les paraules de Santiago Sabatéschairman a Eurofragance, il·lustren molt bé el sentiment que es va generalitzant en part de l'empresariat català, que s'està conscienciant de la importància de donar suport a la cultura. I així ho detecten a la Fundació Catalunya Cultura, institució que s'encarrega de crear sinergies entre el sector empresarial de Catalunya i iniciatives culturals.

Eurofragance és una de les nou noves companyies que han entrat a formar part del Consell de Mecenatge de la Fundació, l'òrgan consultiu de l'entitat. "Trobem molt interesant l'enfocament de l'acompanyament dels projectes amb tècniques de desenvolupament empresarial i creiem que podem aportar el nostre coneixement i experiència en el camp de l'inici, acompanyament i impuls de projectes empresarials", comenta Sabatés.

Una altra de les ecompanyies que hi ha entrat a formar part és Lluch Essence. La seva responsable, Sofia Lluch, creu que "poques vegades les empreses tenen vincle amb la societat civil i valoren la cultural, que està en dia a dia". I si això no es fa, afegeix, "es pot perdre de vista el nostre patrimoni cultural, les aportacions a la societat...".

Patronat de la Fundació Catalunya Cultura | Cedida

Patronat de la Fundació Catalunya Cultura | Cedida 

Per aquestes raons, tant Eurofragance com Lluch Essence han volgut entrar a formar part de la Fundació Catalunya Cultura i contribuir a donar suport a projectes culturals. "Poder participar en el mecenatge és un fet que ens consciència a tenir un clar compromís a donar, des de la nostra empresa, un petit impuls a la nostra cultura i crear aquest vincle necessari amb la societat civil", diu Lluch. També el patronat de la Fundació ha incorporat recentment dos nous membres, Moventia i la Fundació Sorigué, que se sumen a DammFluidra, la Fundació Banc Sabadell, Acta Diurna, Gramona, Grupo Planeta, HP, Institut Català de Finances, Abertis, Fundació Bancària La Caixa i BBVA – FACC.

Sabatés: "Les empreses tenim una responsabilitat davant la societat i el mecenatge cultural és una molt bona manera de contribuir al seu desenvolupament"

La directora de la Fundació, Gemma Sendra, recorda que des del seu inici l'entitat ha treballat amb l'objectiu d'aconseguir que altres empreses s'obrin a la cultura, entenguin que aquesta és imprescindible per a tenir un país innovador i avançat i experimentin en el seu propi entorn els beneficis que se'n desprenen. "Estem convençuts que incrementar el suport a la cultura ajuda a construir una societat més pròspera, oberta, justa, equitativa i avançada", valora en relació a les entitats que s'han sumat al Patronat i al Consell de Mecenatge.

Promocionar la cultura, font d'ingressos

El president del Patronat, Enric Crous, explica que des de l'última reunió d'Impulsa han sortit deu projectes que "estan funcionant força bé": "Gràcies a això podrem demostrar aviat que tot el que sigui promocionar la cultura no és una font de despeses, sinó que pot ser una font d'ingressos el país, i és una font per millorar la riquesa del nostre país". Per a Crous, augmentar el nombre d'empreses que participen en la Fundació "aporta la sensibilitat de ser conscients que des del món econòmic s'ha de donar suport a la cultura. Això és fonamental, perquè la riquesa d'un país es basa en la riquesa cultural, un país culte és un país ric".

Crous: "Promocionar la cultura no és una font de despeses, sinó que pot ser una font d'ingressos el país, i és una font per millorar la riquesa del nostre país"

Crous recorda que l'entitat també reclama que hi hagi canvis normatius per tal d'impulsar a Catalunya una llei de mecenatge "com Déu mana". "De moment ara fem col·laboració amb projectes culturals sense cap mena de contraprestació", afegeix.

Tret de sortida a la convocatòria 2018

Durant el mes de febrer la Fundació Catalunya Cultura ha donat el tret de sortida de la convocatòria de 2018, en la que 20 nous projectes seran guiats en el camí per trobar finançament. L'any passat, des de la convocatòria de la Llotja de Projectes van poder aconseguir el 100% del finançament que havien demanat projectes tan diversos com l'associació cultural ubicada al barri del Raval Diàlegs de Dona; el mercat de poesia, fotografia i il·lustració UtopiaMarkets; el festival de literatures i arts infantil i juvenil FLIC; i el projecte que garanteix l'accés a la cultura a persones en risc d'exclusió social Apropa Cultura, entre d'altres.

Els projectes que vulguin presentar-se a la convocatòria de la Llotja han de ser "projectes que siguin possibles, que tinguin viabilitat, que no siguin utòpics", explica Crous. "Nosaltres no som una fundació que dóna diners sinó que ajudem a buscar el finançament, per tant els ajudem que puguin buscar un projecte a una empresa perquè puguin trobar o socis o esponsorització", remarca.